Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-08, 11:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Volvo har nu 2023 sin minsta marknadsandel i Sverige sedan 1950-talet, 13% av alla sålda bilar är Volvo. Normalvärdet har varit 20%.

Det stämmer, man kan se det med ögonen. Under årtionden hade alla grannar en V70, S60, 245, 145 osv. Nu är det enstaka snobbigare familjer som kommer med en stor SUV, som ser jättesnygg ut. Ingen vanlig familj kör Volvo.

Jag gick själv och kollade XC60 när den blev årets bil 2018. Den kostade ca 480.000 kr med normal utrustning, mellanklassbil. Jag baxnade av priset, senast jag tittade på Volvo var länge sedan men nog kostade en V70 240k eller så, och var mer praktisk, mer "Volvo". Vilken Svensson kan betala 480k? Så jag köpte istället en BMW X3, med rabatter gick den på 440k, den var både större och bättre och billigare.

Så Volvo är varken hackat eller malet längre. De har inga kända elbilar, inga kända billiga Svensson-bilar, inga små bilar. bara jättedyra SUVar.

Volvo är ursvensk, en oändligt hållbar, billig, hyffsat snygg Volvo-kombi som man fyller med cyklar och gräsklippare. Denna Volvo försvann för 10 år sedan. Ett bilföretag som gör bilar som inte det egna landet vill köpa längre. Finns det något hopp för Volvo?

Att sälja dyra SUV:ar på en högre prisnivå i nivå med BMW och Mercedes fungerar kanske när räntorna är låga, men det här kommer inte att hålla i längden.

Särskilt inte när det dyker upp betydligt billigare och riktigt bra konkurrenter på marknaden som exempelvis denna modell från rumänska Dacia, där du får en maxutrustad bil till under halva priset.

https://www.youtube.com/watch?v=NuyZwKbEYEg
Citera
2023-12-08, 12:03
Medlem
EiraThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Är ju inget konstigt, Volvo har ju medvetet valt att försöka slå sig in på premiumsegmentet för att konkurrera med BMW/Audi/Mercedes. Att antalet bilar i absoluta tal blir mindre då är knappast någon överraskning, det intressanta för företagets del är hur mycket pengar man tjänar inte hur många bilar man kan dunka ut genom fabrikerna.

Det är delvis sant. Problemet med Volvo är att man ska böga sig med klimatalarmismen och ta bort alla förbränningsmotorer, helt och hållet. Dom få modeller som fortfarande har förbränningsmotorer i dagsläget är (uteslutande hybrider), och låsta till 180 km/tim. Med andra ord så har man tagit bort allt som är roligt med en Volvo. Get woke, go broke.
Citera
2023-12-08, 12:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att sälja dyra SUV:ar på en högre prisnivå i nivå med BMW och Mercedes fungerar kanske när räntorna är låga, men det här kommer inte att hålla i längden.

Särskilt inte när det dyker upp betydligt billigare och riktigt bra konkurrenter på marknaden som exempelvis denna modell från rumänska Dacia, där du får en maxutrustad bil till under halva priset.

https://www.youtube.com/watch?v=NuyZwKbEYEg
Alltså en Volvo-bubbla, att lägga till everythingbubble-teorin, att allting som bygger på nollränta spricker 2023 2024.

Jag tror det är en korrekt spaning att billiga bilar kommer att ta marknadsandelar de kommande åren. Jag hoppas Volvo har en plan för det.

Jag var lite förvånad när jag såg att XC60 kostade nästan 500k, men förstår nu i efterhand att de som köpte bara räknade månads-räntekostnaden (1-3% ränta) och inte såg det enorma priset på en halv miljon. Det är faktiskt MYCKET pengar i fattiga Sverige.
Senast redigerad av Barents 2023-12-08 kl. 12:53.
Citera
2023-12-08, 12:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongosuffix
Nja, Tesla har ju snott en hel del av Volvo-gänget. De är ju i samma prisklass som XC40/XC60. Men senaste rapporten så hade både Tesla och Volvo sjunkit så inflationen märks av där rätt mycket.
Tesla kunde prissänka eftersom batterikostnaden pga effektivisering och lägre mineralkostnader sjunkit 30-40% senaste året vilket nästan motsvarar 70.000 kr som Tesla sänkts. Men Volvo och andra ICEs har inga marginaler att ta av.
Senast redigerad av Barents 2023-12-08 kl. 12:20.
Citera
2023-12-08, 12:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det är som med Saab.
Volvo känns inte längre långsiktigt o stabilt. Snart ett kinesiskt elbilsfäretag.
Citera
2023-12-08, 13:02
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är som med Saab.
Volvo känns inte längre långsiktigt o stabilt. Snart ett kinesiskt elbilsfäretag.
När kändes Volvo senast långsiktigt och stabilt enligt dig?
Jag tycker det verkar som att kineserna satsar betydligt mer på Volvo än vad Ford gjorde.

För några år sen var elbilar värdelöst skräp. Nu står det och väger mellan elbil och bensinare. Om några år kommer elbilarna vara så överlägsna att det inte kommer behövas några förbud eller extra skatter för att bensin och dieselbilarna ska bli omöjliga att sälja.
Citera
2023-12-08, 13:47
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Men inte i Sverige. Jag tycker det är sällan numera man ser de stora Volvo-suvarna.
Sverige är ju för det första en fjuttig marknad globalt.
Men själv ser jag många Volvo SUV varje dag.
Citera
2023-12-08, 17:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
När kändes Volvo senast långsiktigt och stabilt enligt dig?
Jag tycker det verkar som att kineserna satsar betydligt mer på Volvo än vad Ford gjorde.

För några år sen var elbilar värdelöst skräp. Nu står det och väger mellan elbil och bensinare. Om några år kommer elbilarna vara så överlägsna att det inte kommer behövas några förbud eller extra skatter för att bensin och dieselbilarna ska bli omöjliga att sälja.

Sant! Volvo Cars också numera ett fritt handlat bolag på Stockholmsbörsen, sedan 2021. Tål att upprepas gång på gång.

Elbilar har en raketutveckling. För 5 år sedan var de inte ens att tänka på. Nu är de i paritet med bensinarna. Om 10 år kör du 150 mil på en laddning, för 1/3-del av milpriset jämfört med bensin, samt mycket bekvämare.

Så Volvo gör givetvis helt rätt i att ställa om.
Citera
2023-12-08, 20:17
Medlem
Go woke, go broke.
Det enda lönsamma elbilsmärket är tesla.
Volkswagen har fått minska sin tillverkning, jänkarna har fått återinföra förbränningsmotorer i sina elmodeller.
Varför Volvo tror att de som liten nischad tillverkare mot säkerhet ska kunna erövra det segmentet är bortom mitt förstånd iaf.
Citera
2023-12-08, 22:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukskrap
Go woke, go broke.
Det enda lönsamma elbilsmärket är tesla.
Volkswagen har fått minska sin tillverkning, jänkarna har fått återinföra förbränningsmotorer i sina elmodeller.
Varför Volvo tror att de som liten nischad tillverkare mot säkerhet ska kunna erövra det segmentet är bortom mitt förstånd iaf.

Det fetade. Herr Kukskrap, I beg the differ.

Tesla har just lyckats få näsan över vattnet och gör faktiskt vinst för första gången. Märken som Vovo och Volkswagen fullständigt öser in miljardvinster med extremt höga marginaler. Herr Kukskrap, jag uppmanar herren att skrapa mindre på kuken och läsa lite årsrapporter.
Citera
2023-12-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sant! Volvo Cars också numera ett fritt handlat bolag på Stockholmsbörsen, sedan 2021. Tål att upprepas gång på gång.

Elbilar har en raketutveckling. För 5 år sedan var de inte ens att tänka på. Nu är de i paritet med bensinarna. Om 10 år kör du 150 mil på en laddning, för 1/3-del av milpriset jämfört med bensin, samt mycket bekvämare.

Så Volvo gör givetvis helt rätt i att ställa om.
Du lever i din egen lilla värld....raketen du yrar om är på väg mot marken i en krash, en saftig sådan.
Dessutom undrar jag vad du åkt i för skitbilar, är du pank och inte har råd med premium 🤣
Citera
2023-12-08, 22:30
Är detta slutet på vad?
Sverige står för 6-7% av den totala försäljningen.
Ca 46000 av 700000 sålda bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in