Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Tack för svaret. Men kan du utveckla det här med ”nej”?

Det är väl ungefär samma svar för alla ”nej” utom möjligtvis Limhamn sjöstad.

Det är stökigt eller på väg att bli det. Det är ibland skjutningar eller sprängningar. Återkommande rån, eller risk för rån, särskilt om du ser svensk ut.

Limhamns sjösida är trevligt men Malmö stad har i brist på andra ställen börjat placera ut socialfall i nybyggena där.

Men när jag funderat så är väl det som ligger närmast dina funderingar om en ”lagom” mix nog Kirseberg. Även om jag inte skulle rekommendera dig det heller egentligen, fast inte för att det inte motsvarar vad du letar efter utan för att det nog är precis det du tror att du vill ha med Malmö, men inte det du faktiskt vill ha när du väl flyttat dit.

Håll dig till stadsdelarna med ”ja”. Hyrorna är ungefär samma som i resten av stan, men betydligt trevligare områden. Har du tillräckligt med inkomst för att bli godkänd som hyresgäst är det där du ska bo.
Citera
2023-11-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Beror ju på vem man är var man gillar att bo. Jag gillar tex Möllan fast alla jag känner hatar det. Jag gillar Norra Sofielund, Davidshall, Gamla väster, Västra hamnen, Rörsjöstaden, Värnhem och Slussen, Caroli, Dalaplan och Södervärn.

Edit, Sorgenfri är okej med.

Sorgenfri kan jag köpa att man kan gilla, men Södervärn och Dalaplan? Men det är klart, avgasreningen har ju blivit betydligt bättre på dagens bilar och bussar och många går ju på el.
Citera
2023-12-04, 18:52
Medlem
Halte Haralds avatar
Värnhem helt klart trevligast tycker jag men nu är det ett tag sedan vi flyttade.
Citera
2023-12-10, 12:40
Medlem
Vad tycker vi om mellanheden, dammfri och kronborg? Bra eller skit?
Citera
2023-12-10, 13:33
Citat:
Ursprungligen postat av ABossInThePark
Lugna bostadsområden. Mest par och barnfamiljer. Om det är bra eller skit är upp till dig.
Citera
2023-12-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredosO
Lugna bostadsområden. Mest par och barnfamiljer. Om det är bra eller skit är upp till dig.

Tack. Par och barnfamiljer är helt ok för mig. Så länge inga stökiga ungdomar hänger där.
Citera
2023-12-10, 17:18
Medlem
Citat:

Har försämrats rejält de sista åren. Hade inte flyttat dit om du har barn. Absolut inte. Mycket gäng, asyllanter i hyresrätter och mycket droger bland de unga.
Citera
2023-12-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Har försämrats rejält de sista åren. Hade inte flyttat dit om du har barn. Absolut inte. Mycket gäng, asyllanter i hyresrätter och mycket droger bland de unga.

Nu har jag inte barn ännu, men det här låter inte bra. Fyfan alltså. Och så är Kronprinsen precis intill. Yikes.
Citera
2023-12-10, 18:32
Medlem
Citat:
Nu har jag inte barn ännu, men det här låter inte bra. Fyfan alltså. Och så är Kronprinsen precis intill. Yikes.

Nja, nu tycker jag väl inte att man ska måla fan på väggen. Det finns ju mycket trevliga och bra ställe där åt det hållet fortfarande och en rätt trevlig restauranggata där med, som kan vara nära och bra att snubbla hem ifrån om man bor där borta.
Problemet i Malmö är väl att det varierar kopiöst mycket och flyttar man in utifrån, så är det rätt svårt att ha koll från hus till hus, för det är så det är idag. MKB har köpt upp ett betydande antal hus i stan och det kommer det fortsätta att göra. De har hus princip överallt i stan och där de köper hus, så tar det inte lång tid innan de via soc. börjar placera in folk. Det talades ju tidigare om tvångsintegrering för att få det och fungera, men så har det fungerat sedan länge i Malmö.
Som sagt håll koll på antalet MKB hus, många sådan och räkna med ett ökande inslag av bilbränder, inbrott, rån odyl.
Har man barn, så ska de inte gå i skola i Malmö längre. Det är bättre att flytta till Vellinge eller Trelleborg då och pendla in till stan, tar bara ca: 30 minuter och är en gigantisk skillnad i miljön, så länge kommunen förstås inte får för sig att placera ut massa problemindivider där med för att sprida ut problemen ytterligare.
Citera
2023-12-10, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Nja, nu tycker jag väl inte att man ska måla fan på väggen. Det finns ju mycket trevliga och bra ställe där åt det hållet fortfarande och en rätt trevlig restauranggata där med, som kan vara nära och bra att snubbla hem ifrån om man bor där borta.
Problemet i Malmö är väl att det varierar kopiöst mycket och flyttar man in utifrån, så är det rätt svårt att ha koll från hus till hus, för det är så det är idag. MKB har köpt upp ett betydande antal hus i stan och det kommer det fortsätta att göra. De har hus princip överallt i stan och där de köper hus, så tar det inte lång tid innan de via soc. börjar placera in folk. Det talades ju tidigare om tvångsintegrering för att få det och fungera, men så har det fungerat sedan länge i Malmö.
Som sagt håll koll på antalet MKB hus, många sådan och räkna med ett ökande inslag av bilbränder, inbrott, rån odyl.
Har man barn, så ska de inte gå i skola i Malmö längre. Det är bättre att flytta till Vellinge eller Trelleborg då och pendla in till stan, tar bara ca: 30 minuter och är en gigantisk skillnad i miljön, så länge kommunen förstås inte får för sig att placera ut massa problemindivider där med för att sprida ut problemen ytterligare.

Men mkb husen är alltså mitt i smeten så att säga. Så det går egentligen inte att undvika utan man får hitta områden där mkb inte dominerar ännu? Så kronborg är hyfsat ok?
Citera
2024-01-04, 21:52
Medlem
MyseMises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Seved och Lorensborg är skit. Har du barn, flytta inte dit.
Så dåligt är ju inte Lorensborg, det är fortfarande ganska medel med Malmömått mätt, skulle säga lika mycket sämre än Kronborg/Kronprinsen på ena hållet som det är bättre än Bellevuegården på andra. Går inte att nämna Lorensborg i samma mening som Seved.
Citera
2024-01-05, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyseMise
Så dåligt är ju inte Lorensborg, det är fortfarande ganska medel med Malmömått mätt, skulle säga lika mycket sämre än Kronborg/Kronprinsen på ena hållet som det är bättre än Bellevuegården på andra. Går inte att nämna Lorensborg i samma mening som Seved.

Så du menar att du gärna flyttar till Lorensborg med barn och låter barnen växa upp i det området, gå ut på gårdarna där själva, gå i skolorna där??

Det vore en total idioti. Gäng, knarklangare, pedofiler har det visat sig finnas gott om de sista åren, höga fula betonghus osv. Lorensborg är ett smutsigt ghetto, även om det är bättre än Seved, Herrgården, Bellevuegården, Kroksbäck, Lindängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in