Citat:
Ursprungligen postat av
Moderatorhora
Ska man tro er som är emot kollektivavtal så tycker man ju att det borde finnas mängder med folk som läst avtalet. Ni säger trots allt gång på gång att de anställda har det bättre nu än med kollektivavtal.
Annars är väl det som är känt att lönerna är lägre än snittlönerna i branchen. Pensionsinbetalningarna är också lägre. De har visserligen ett aktieoptionsprogram som ger de anställda 4000-8000dollar (dessa pengar ska det skattas på) under en 4-års period, men då ska man ha jobbat i 4år. Finns även en del regler som gör att aktieoptionerna inte betalas ut. Det är ju inte heller säkert att aktierna ökar i värde och man kanske vill välja själv hur sina pengar ska placeras ut.
LO hindrar oss från att läsa Teslas avtal. De säger att de har det ḿen har så vitt jag vet varken publicerat Teslas avtal eller sitt förslag till kollektivavtal. Du får gärna länka om jag har fel och du vet var dom finns.
Annars är det ju ganska fjantigt av dig att begära att vi skall ha läst det, eller hur?
Jag har dock tidigare i tråden länkat till ett av SECOs kollektivavtal med ett företag. Det tycks mig inte vara bättre, kortare eller mer lättbegripligt än vad Tesla's avtal tycks vara (baserat på medieuppgifter).
Jag tycker för övrigt inte alls att kollektivavtal är dåligt, utifrall att båda parter vill ha ett.
Det jag tycker är hyckleri är de som säger att kollektivavtal är "friviligt". Nej, jag tror att det är ett verktyg som "arbetarrörelsens" politiska gren gett "arbetarrörelsens" fackliga gren, ett verktyg som man kan använda för att motivera folk att bli medlemmar. Även det vore väl OK ifall det var frivilligt att avstå kollektivavtal och om det för företagen vore frivilligt att teckna kollektivavtal. Som det är nu så vore det bättre med lagstiftning, men det skulle ju inte gynna LO på samma sätt.
Kollektivavtal har dock en del negativa egenskaper för den som är duktig på sitt jobb och intresserad av sitt jobb. Den arbetare som presterar bäst kommer inte få det utfall som den förtjänar, medan den som bara drar benen efter sig får relativt mer i förhållande till sin prestation. I övrigt är det väl rationellt i många sammanhang med kollektivavtal, men alltså på frivillig basis.
Tyvärr har den svenska kollektivavtalsmodellen gjort att svenska arbetare tjänar sämre och har längre arbetsvecka än sina kollegor i andra västländer. Det är inte bra; möjligen bra för arbetsgivaren men inte för arbetstagaren.