Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-10, 11:44
  #5185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Men det är bara begreppet. Ordet ateism. Inte ateismen i sig. Det är en väldigt stor skillnad. Värt att påpeka.
Om det inte finns något som definierar det, exempelvis med ett begrepp, finns det då? Vi faller OT med detta, vi tycker ju egentligen hyfsat samma sak.
Citera
2023-10-10, 16:12
  #5186
Avstängd
many99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MechMahatma
Vad är egentligen en ateist?

Vad jag tror är ateism: Avsaknad av tro. Man tror inte på någon gud, eller något övernaturligt.

Eller?

Ateister tycker inte övernaturliga gudar ateister tycker politik och mer saker i livsnjutningen.

Jag har röstat tre gånger en gång vänster och två gång höger.
__________________
Senast redigerad av many99 2023-10-10 kl. 16:18. Anledning: Öl
Citera
2023-10-11, 11:59
  #5187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Är inte helt med på vad du menar här. Begreppet ateism finns på grund av en tro på gud, men ateismen i sig gör det ju inte. Om ingen hade trott på gud så hade ju alla varit ateister men ingen hade kallat sig ateist eftersom det hade varit ett onödigt begrepp.

Givetvis! Om det inte var för att folk hittar på en massa gudar som man behöver förklara att man inte tror på så hade ordet givetvis inte ens behövts.

Det är ju inte direkt så att vi har ett ord för folk som på allvar inte riktigt tror flygande rosa elefanter som rövar bort småbarn på lördagar om de inte ätit grönsakerna till middagen.
Citera
2023-12-13, 08:19
  #5188
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Nä precis det är ju därför det ankommer på den som påstår att något sådant existerar att också leda detta i bevis. Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.
En troende menar sig inte ha objektiva bevis för att det finns en god och ultimat makt. Vi tror att Gud finns och vi kan hoppas på att vi verkligen har ett förtroende för den makten när det gäller.

Den icke-ateistiska förklaringen till ateism är att djävulen hindrar ateister från att tro på Gud. Jag kan inte bevisa att det är så men jag kan intyga att han ständigt försöker förgöra min tro.

»Hören! En såningsman gick ut för att så. Då hände sig, när han sådde, att somt föll vid vägen, och fåglarna kommo och åto upp det. — Markus 4:3-4

Sedan sade han till dem: »Förstån I icke denna liknelse, huru skolen I då kunna fatta alla de andra liknelserna? -- Vad såningsmannen sår är ordet. Och att säden såddes vid vägen, det är sagt om dem i vilka ordet väl bliver sått, men när de hava hört det, kommer strax Satan ock tager bort ordet som såddes i dem. — Markus 4:13-15
Citera
2023-12-16, 23:42
  #5189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En troende menar sig inte ha objektiva bevis för att det finns en god och ultimat makt. Vi tror att Gud finns och vi kan hoppas på att vi verkligen har ett förtroende för den makten när det gäller.

Den icke-ateistiska förklaringen till ateism är att djävulen hindrar ateister från att tro på Gud. Jag kan inte bevisa att det är så men jag kan intyga att han ständigt försöker förgöra min tro.

»Hören! En såningsman gick ut för att så. Då hände sig, när han sådde, att somt föll vid vägen, och fåglarna kommo och åto upp det. — Markus 4:3-4

Sedan sade han till dem: »Förstån I icke denna liknelse, huru skolen I då kunna fatta alla de andra liknelserna? -- Vad såningsmannen sår är ordet. Och att säden såddes vid vägen, det är sagt om dem i vilka ordet väl bliver sått, men när de hava hört det, kommer strax Satan ock tager bort ordet som såddes i dem. — Markus 4:13-15

Du kan inte bevisa att det finns en gud, och inte heller en djävul? Men tycker alltså att citera en text om ingen har den blekaste aning om vem, hur eller ens när den kom till alltså ändrar på något sätt skulle göra det hela trovärdigare?
Citera
2023-12-17, 03:48
  #5190
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du kan inte bevisa att det finns en gud, och inte heller en djävul? Men tycker alltså att citera en text om ingen har den blekaste aning om vem, hur eller ens när den kom till alltså ändrar på något sätt skulle göra det hela trovärdigare?
Den citerade texten är en ståndpunkt och menar att Satan och demoner aktivt hindrar människor från att tro på Gud och budskapet. I stället för minnas ideer och ledtrådar så blir ateisten kvar vid sin ståndpunkt men kan ändå minnas liknelsen.

Nästan inga kunde läsa och skriva i Galileen vid den här tiden och Jesus uppmanade aldrig någon att skriva ned något. Tanken var att hans budskap om ett fullkomligt liv skulle spridas muntligen.
Citera
2023-12-17, 07:01
  #5191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den citerade texten är en ståndpunkt och menar att Satan och demoner aktivt hindrar människor från att tro på Gud och budskapet. I stället för minnas ideer och ledtrådar så blir ateisten kvar vid sin ståndpunkt men kan ändå minnas liknelsen.

Nästan inga kunde läsa och skriva i Galileen vid den här tiden och Jesus uppmanade aldrig någon att skriva ned något. Tanken var att hans budskap om ett fullkomligt liv skulle spridas muntligen.

Det var exakt vad jag ju skrev.
Du kan inte bevisa att det finns en gud. Inte heller en djävul? Men att historier som alltså analfabetiska arabiska get-bönder från bronsåldern hittade på när de satt och krökade i öknen, på något sätt ändå skulle göra det hela trovärdigare?
Citera
2023-12-17, 09:19
  #5192
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det var exakt vad jag ju skrev.
Du kan inte bevisa att det finns en gud. Inte heller en djävul? Men att historier som alltså analfabetiska arabiska get-bönder från bronsåldern hittade på när de satt och krökade i öknen, på något sätt ändå skulle göra det hela trovärdigare?
De skulle vara mer trovärdiga än dig.
Citera
2023-12-17, 09:37
  #5193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De skulle vara mer trovärdiga än dig.

I vilket avseende då menar du?

Jag har mig veterligen inte hävdat att Dumbledore kan trolla på riktigt.
Citera
2023-12-17, 10:14
  #5194
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
I vilket avseende då menar du?

Jag har mig veterligen inte hävdat att Dumbledore kan trolla på riktigt.
Gud trollar inte utan, kan man nog säga, har full kontroll över "operativsystemet".
Citera
2023-12-17, 13:24
  #5195
Avstängd
KungPungPats avatar
Ateism är en störning som gör att man blir allergisk mot viss typ av konst som ateisten vägrar att se eller erkänna.
Det är just gudars konst som ateisten vägrar greppa att det är biologisk konst som ska respekteras och bevaras vilket ateisten vägrar att göra då allt som ateisten inte uppfattar som konst får förstöras som när ateisten miljöförstör eller blir en jägare som skjuter djur i skogen för att det är rolig underhållning för ateisten.. att avliva gudars levande konstverk genom att skjuta djur i skogen. För skojs skull.

Ateisten är ett konstverk som gick snett och resulterade i en konstblind och högmodig apa som utplånade allt runt om sig för att ta självmord.

Bibeln har beskrivit det i tusentals år.. att ateisten skapar domedagen genom all sin ignorans och miljöförstöring.
Citera
2023-12-20, 11:16
  #5196
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ateism är en störning som gör att man blir allergisk mot viss typ av konst som ateisten vägrar att se eller erkänna.
Det är just gudars konst som ateisten vägrar greppa att det är biologisk konst som ska respekteras och bevaras vilket ateisten vägrar att göra då allt som ateisten inte uppfattar som konst får förstöras som när ateisten miljöförstör eller blir en jägare som skjuter djur i skogen för att det är rolig underhållning för ateisten.. att avliva gudars levande konstverk genom att skjuta djur i skogen. För skojs skull.

Ateisten är ett konstverk som gick snett och resulterade i en konstblind och högmodig apa som utplånade allt runt om sig för att ta självmord.

Bibeln har beskrivit det i tusentals år.. att ateisten skapar domedagen genom all sin ignorans och miljöförstöring.

Vilka är ”gudarna”? Och var finns de?

Människan är en talade apa som upphöjer sin slumpartade existens till något förutbestämt och bestämt.

Vilken Bibel läser du och hur har den förändrats? Jag har läst hela boken som kallas Bibeln, det är mest en fantasi om folkmord, våldtäkter och mord. Och självklart en dröm att återvända till människans bronsålder. Innan ägandet, innan ”gud”, innan allas kamp mot alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback