Citat:
Ursprungligen postat av
Kriminallen
Gamecube, ganska solklar etta. Svindyrt, dåliga spel.
Tveksam tvåa, Super Nintendo. En del kul spel men det var många spinoffs från 8-bitars. Mycket tveksam "3D-grafik".
Trea, Wii U. Som Wii fast utan benefits.
Det är obegripligt att folk svarat N64 och Wii. Mario kart på N64 tillsammans med originalkontrollen är helt legendariskt. Topp 100 spelupplevelse. Super Mario Galaxy 2 till Wii är ett av de bästa spelen som någonsin gjorts!
Jag har svårt att förstå hur man kan tycka att SNES är den sämsta konsolen från Nintendo. Okej om man tycker att den är överskattad, jag tycker nog att Super Mario World är det mest överskattade 2D-Mariospelet, och när SNES kom var det ju många föräldrar som reagerade med ilska då den kändes som en ripoff för dem där de bara var tvungna att slänga ut med mer pengar för att köpa samma konsol igen (har för mig att Nintendo själva inte ville släppa SNES och hoppa på 16-bit generationen, men kände sig tvungna för att konkurrera mot Sega). Men sämst? Handkontrollen satte ju standarden för fyra knappar som vi har än idag, och sedan introducerade SNES möjligheten att kunna spara sina spel (det gick väl på Sega Mega Drive också iofs).
Citat:
Ursprungligen postat av
IWannaBeAdored
N64 har några av tidernas bästa spel. Men grafiken har åldrats sämst av alla större spelkonsoler. SNES exempelvis är ju snyggt än idag, Gamecube är snyggt än idag men N64 ser förjävligt ut. Så såhär i efterhand förstår jag om man säger N64 trots att det fanns riktigt bra spel på den (varav många borde fått remakes för länge sen)
Jo, men det är ju ett problem som gäller alla de tidiga 3D-konsolerna och är inte något som man kan lasta N64 för. Även PS1 och Sega Saturn ser ut som skit på snudd till att vara ospelbara idag. Om man inte har en CRT, betalar för en dyr digital modd eller använder emulatorer som DuckStation vilka förbättrar grafiken (fast å andra sidan var det ju inte så vi minns spelen och hur utvecklarna hade tänkt sig när de gjorde spelen).
Kritiken mot N64 var främst ett fattigt spelutbud när många third party utvecklare övergav Nintendo och gick över till Sony (eftersom Sony använde sig av CD-skivor och N64 fortfarande använde sig av kassetter, vilket ansågs vara antikt och dessutom gjorde spelen dyrare), inget Final Fantasy till N64 som istället kom till PlayStation osv. Tidigare hade ju NES och SNES rikligt med third party support. Även handkontrollen till N64 kritiserades; ingen förstod vad poängen var med tre handtag och dessutom hade styrspaken rykte om att lätt gå sönder. Vissa trodde väl att Nintendo gjorde det avsiktligt för att folk skulle köpa nytt.