Citat:
Ursprungligen postat av
Ciggenaren
Gamleby. En sån där hemsk liten äcklig håla ute på vischan där det inte händer någonting. Känns väldigt inavlat rent allmänt och därtill det så finns det ovanligt många utlänningar på en sån liten ort där av någon anledning, de har också någon konstig kristen sekt på orten, väldigt stor andel missbrukare bor där samt förstås den ökända gambianimportörskan Maire bor också där. Riktigt vidrigt.
Gamleby är väldigt speciellt. Det är
ingen random lite småhåla som det går tretton på dussinet av ute i vårt avlånga land.
Gamleby har en intressant historia, ligger ganska vackert beläget, har en levande folkhögskola, en världsledande high tech-industri (SAAB Barracuda), liten hamn, ett pittoreskt litet torg, en folkets park, och det är långt ifrån den fulaste/mest deprimerande hålan i Sverige. Hela stället är ganska luggslitet ja, men ändå på ett lite underligt charmigt sätt. Som sagt, vackra omgivningar också..
Sen går det inte att neka till att man får en känsla av att bäst före-datumet har passerats. Men rätta mig om jag har fel nu, men byggs det inte lite nytt i centrum? Vid den gamla herrgården eller vad det är för en gammal byggnad?
Klart att Gamleby är ganska dött, men hur konstigt är det? Nämn andra småorter med 2800 invånare som är fantastiskt livliga.. Jag tvivlar dock tyvärr inte på att jantelagen och inskränktheten är stark på orten!
Nån nämnde invandrare, och så våldsamt mycket invandrare stöter man då inte på i Gamleby. Finns väl en och en annan, men det är verkligen lite.