Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-10, 22:30
  #565
Medlem
Rekommenderar en okänd film som jag tror att många skulle gilla.

IMDb: : Rapport från Guadalcanal
https://www.imdb.com/title/tt0035957/
Citera
2022-12-30, 22:48
  #566
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har hittat en störande anakronism i The Battle of Britain.

https://youtu.be/dmsXyJgzk-8

Vid ca 1.53.00 och ca en halv minut framåt syns en rollfigur som är sönderbränd i ansiktet, han säger att han brunnit i en Hawker Hurricane.

Det som retar mig är att han förvisso är hemskt skadad, men har läkt snyggt och fint.

När fasen ska han ha hunnit bränna sig så hemskt och sedan läka ihop så fint?

Filmen/slaget utspelas sensommaren 1940 och Hawker Hurricane flög för första gången 6 november 1935.

Jag har två teorier:

1/ Man har av respekt valt att ta med en veteran från kriget i en cameoroll utan att ta hänsyn till att det ser fel ut med tanke på läkningsprocessen i förhållande till tidslinjen i filmen.

2/ Det ska föreställa att mannen har kraschat en tidig maskin under fredstid och således haft några år på sig att läka snyggt.

Vad tror panelen?
__________________
Senast redigerad av Kennethkvarting 2022-12-30 kl. 23:26. Anledning: Fel skiljetecken
Citera
2023-01-09, 11:40
  #567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Jag stöter på två till på trådens tema hos Netflix än tidtagare nämnda. Häromdagen såg jag No Trees in the Street (1959) med Herbert Lom i ena huvudrollen som en Corleone-typ som fick sonen till en familj att spåra ur. Handlade om hur fattigdomen påverkade familjens livsutsikter och hopplösheten. Man skulle kunna se filmen som ett sidospår till just Gudfader-karaktären och dennes vandrade upp och ner på gatan, vad resultatet av det blir inne i bostäderna.

www.netflix.com/title/81441862
www.imdb.com/title/tt0052006

Sonens förfall var stundtals lite extremt och överspelat, men ett sympatiskt ljus i misären var Sylvia Syms som familjens dotter och hur även hon med livsdrömmar var fast mellan a rock and a hard place. Sylvia strålar i samtliga filmer hon var med i på den tiden, har sett fem stycken det senaste hos Netflix, har en kvar.

My Teenage Daughter (1956)
The Birthday Present (1957)
Woman in a Dressing Gown (1957)
The Moonraker (1958)
No Trees in the Street (1959)
The Big Job (1965)
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Sylvia Syms är sjuksystern i krigsdramat En iskall i Alexandria (1958).
Tror inte jag har sett Ice Cold in Alex (1958), är hon stygg eller i den menar du, eller sympatisk och strålande även där? Läste om handlingen nu, påminde väldans mycket om Un taxi pour Tobrouk (1967) som jag har avnjutit två ggr senaste åren. Lägger till den iskalla i den evigt översvällande listan, och tackar för tipset. Sylvia Syms har blivit ännu en trevlig kvinnlig upptäckt bland Netflix klassiker efter tidigare Anna Neagle.

Trådrelaterat så är dom krigsfilmerna som jag vet står på tur i tittandet under dagarna framöver hos Netflix Slaget vid Austerlitz (1960), Blitz on Britain (1960), Le triomphe de Michel Strogoff (1961), Duel of the Titans (1961), The Long and the Short and the Tall (1961) och Kanonerna på Navarone (1961), vilket väl därmed även får bli startskottet på min omstart utav MacLean-filmatiseringar.

www.netflix.com/title/81409317
www.netflix.com/title/81409335
www.netflix.com/title/81441919
www.netflix.com/title/70154423
www.netflix.com/title/70042218
www.netflix.com/title/60000061
Citera
2023-01-09, 11:46
  #568
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Tror inte jag har sett Ice Cold in Alex (1958), är hon stygg eller i den menar du, eller sympatisk och strålande även där? Läste om handlingen nu, påminde väldans mycket om Un taxi pour Tobrouk (1967) som jag har avnjutit två ggr senaste åren. Lägger till den iskalla i den evigt översvällande listan, och tackar för tipset. Sylvia Syms har blivit ännu en trevlig kvinnlig upptäckt bland Netflix klassiker efter tidigare Anna Neagle.

Hon är sympatisk även där. Bra film i största allmänhet också.
Citera
2023-01-10, 17:09
  #569
Medlem
swentr.sites avatar
Kampf um Norwegen - Feldzug 1940
Handlar om hur Tyskland befriade Norge och Danmark. Producerad av Martin Rikli and Dr. Werner Buhre på uppdrag av Oberkommando der Wehrmacht.

https://archive.org/details/Kampf_um...-_Feldzug_1940
Citera
2023-01-10, 21:49
  #570
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
För min del är också Idi i Smotri tvåa efter Apocalypse Now Redux, trea kommer nog Talvisota!

Nu har ju "final cut"-varianten kommit rörande "Apocalypse Now", men jag håller nog "Redux" högre...
Citera
2023-01-12, 04:17
  #571
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Här är några tips.

Doktor Zjivago
Burnt By The Sun
Saving Private Ryan
Okänd Soldat
Hacksaw Ridge
__________________
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2023-01-12 kl. 04:21.
Citera
2023-02-03, 13:34
  #572
Medlem
diseuses avatar
Trailer för The Covenant, en kommande militärthriller regisserad av Guy Ritchie med Jake Gyllenhaal i huvudrollen.

https://youtu.be/02PPMPArNEQ
Citera
2023-02-08, 12:45
  #573
Medlem
Nedan omnämnda och stjärnspäckade The Longest Day (1962) fick faktiskt redan året efter en italiensk spoof i form av krigskomedin Il giorno più corto/The Shortest Day (1963) som med undantag för inlägg från mig varit helt onämnd på forumet. Likt förlagan är det nerlusad med nästan varenda italiensk kändis som existerade vid tidpunkten varav många eller samtliga ställde upp gratis med cameos för att hjälpa till att rädda filmbolaget Titanus från att gå bankrutt.

Emellanåt ganska rolig, så den kanske kan vara värd att se för fans av den längre dagen. Aningen kortare än den längre förlagan, endast 95min. Finns hos Netflix

www.netflix.com/title/81411211
www.imdb.com/title/tt0056018

Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Förstår inte riktigt varför folk höjer SPR till skyarna riktigt. Gravt överskattad krigsfilm och en (enligt mig) kopia på den klassiska The Longest Day ('62).
Citat:
Ursprungligen postat av 22juni41
The Longest Day (1962)

Brukar jag titta igen då och då, oftast efter jag blev besviken på nyare ww2 filmer som kom ut. Dagens ww2 filmer är oftast grovt politiskt korrekta och lite "anti-war" element i (skrikande unga soldater som dör i famnen på sin kamrat i meningslösa kriget) Krig är hemsk jag kan hålla med om men det är inget som jag bryr mig när jag tittar på filmer.

I gamla ww2 filmer de använt av sig skådespelare eller militära konsulter som faktiskt deltog i kriget/slaget och de fick rådgivning av militära konsulter från båda sidor allierade/axelmakterna så de var inte lika ensidigt som dagens hollywood ww2 filmer. Internationella skådespelare från alla länderna som deltog i slaget.
Tora! Tora! Tora! (1970) (som är 100ggr bättre än Hollywoods Pearl Harbor 2001), hade delad regi med amerikanska och japanska regissörer samt skådisar från båda länderna.

Diggar denna scenen i The Longest Day (1962) https://www.youtube.com/watch?v=w7VUkmV4mEk
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Blitzkrieg 38/45

The Longest Day
(1962)

Plus för att fransmännen pratar franska och tyskarna tyska. Stort minus för de uselt filmade scenerna där man så uppenbart klippt in bakgrunden (Rommel vid stranden, amerikanerna på båten). Det märks dock inte alls att det är fler än en person som regisserat, och trots en speltid på tre timmar blir det aldrig långrandigt. Karaktärsutvecklingen är dock nästintill obefintlig och antalet karaktärer gör att det finns en risk för att blanda ihop alla. Det åtgärdas genom att karaktärerna istället går att känna igen på grund av att skådespelarna är oerhört kända - Henry Fonda, Robert Mitchum, John Wayne, Sean Connery, Richard Burton, m. fl. medverkar.

Ehh. Saving Private Ryan har så klart inspirerats av landstigningsscenerna, men där den nyssnämnda filmen lyckas förmedla en känsla av total panik, kaos & elände så misslyckas den här filmen med det; vid ett flertal tillfällen verkar många väldigt sansade och lugna (trots att kamraterna skjuts stup i kvarten) och vid ett tillfälle sitter till och med ett gäng soldater och "vilar". Mitt på stranden, under brinnande krig.

Filmen handlar ju som sagt om dagen D, Der längste Tag, och är delvis utförd i någon slags dokumentärstil snarare än att vara en renodlad spelfilm. Mycket utspelar sig i tyska och allierade kontorsmiljöer innan en panikslagen tysk militär får se tusentals stridsfordon närma sig Normandies stränder på morgonen den 6 juni 1944. Och då bryter helvetet lös (även om filmen som sagt inte riktigt lyckas förmedla det).

Trots en del skavanker är det en bra film, men den når inte upp till de högre betygen - mycket på grund av att man delvis misslyckas med krigskänslan, och på grund av en del rent av dåliga företeelser som t.ex. det vid vissa tillfällen bristande fotot. En riktigt bra skildring av invasionen i Normandie, som innebar inledningen på det tvåfrontskrig som ännu en gång skulle fälla Tyskland.

7/10
Citat:
Ursprungligen postat av shitlist
En liten uppdatering i slutet av sommaren, har köpt följande filmer de senaste veckorna:

The Longest Day '62
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Saving Private Ryan är ju på mångt å mycket en "kopiering" av Den Längsta Dagen som jag håller klart högre.
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
The Longest Day (1962)

En fantastiskt bra bild av andra världskriget på film. The Longest Day känns som ett praktexemplar och facit för filmer i krigsgenren. Svartvit, lång som satan, många många bra skådespelare, magnifika krigsscener. Precis som man vill ha det med andra ord! John Wayne, Robert Mitchum, Robert Ryan, Richard Burton, Sean Connery. Listan kan göras väldigt lång. Som sagt, en mycket bra krigsfilm (som jag konstigt nog inte hade sett tidigare) som bjuder på precis allt den bör. Strandmassakern kan man tyckas kännas snodd härifrån i Saving Private Ryan. Longest Day är en otrolig film.

8 av 10!
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
The Longest Day får det bli nu.
Citera
2023-06-01, 08:37
  #574
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Under Sandet - Otroligt ondskefullt, men välspelad och välregisserat, det var en grym film i vad tanke jag menar att det är endel grafiska scener i filmen och som är otroligt jobbiga attt förstår. Filmen är välspelad och snygg. Det är en krigsfilm som utspelar sig i Danmark.

8/10
Citera
2023-08-08, 11:35
  #575
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Fuglene Over Sundet

Det är ingen krigsfilm där de skjuter eller använder vapen. Det är mera en dialog och handling. Helt okej film.
Citera
2024-01-10, 08:31
  #576
Medlem
diseuses avatar
Guy Ritchies senaste film, The Ministry of Ungentlemanly Warfare, ska tydligen släppas i april. Den handlar om elitsoldater som ska slå till bakom fiendens linjer under andra världskriget.

https://www.instagram.com/p/C143_5WumB7/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback