Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-11, 14:16
  #13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag förstår inte hur en beskrivning av debunkers hanteting av månlandningarna kan vara OT i tråden om månlandningarna?
Det är bara det jag vill ha förklarat.

För jisse namn. Det är ett klipp från en tecknad serie. Du vet - det är inte på riktigt. Om du tycker det finns nån sorts poäng i klippet skriv då ut det med egna ord.
Citera
2024-01-11, 14:17
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
För jisse namn. Det är ett klipp från en tecknad serie. Du vet - det är inte på riktigt. Om du tycker det finns nån sorts poäng i klippet skriv då ut det med egna ord.
Det gjorde jag.
Citera
2024-01-11, 23:05
  #15
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag förstår inte hur en beskrivning av debunkers hanteting av månlandningarna kan vara OT i tråden om månlandningarna?
Det är bara det jag vill ha förklarat.

Jag tror nog det är mer tramsighet än OT du varnades för. Lite hård varning kan tyckas, men inte felaktig.
Citera
2024-01-12, 01:34
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Jag tror nog det är mer tramsighet än OT du varnades för. Lite hård varning kan tyckas, men inte felaktig.
Är det det absurda i Family Guy som gör det till trams?
Min poäng är ju just det absurda debunkandet, är det verkligen trams att peka på hur det faktiskt fungerar?
Citera
2024-01-12, 07:15
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Är det det absurda i Family Guy som gör det till trams?
Min poäng är ju just det absurda debunkandet, är det verkligen trams att peka på hur det faktiskt fungerar?
...och varför en varning? Varför inte bara ta bort inlägget?
Citera
2024-01-12, 10:29
  #18
Medlem
invandrar-leffes avatar
Allt för hårt att varna för detta.
Det finns massor av andra inlägg på forumet som är betydligt mera OT och förstörande som vare sig har varnats eller raderats.

Den extrema variationen och godtycket när det kommer till vilka inlägg som varnas och potentiellt leder till avstängning och kanske tom banning skadar verkligen forumet.
Citera
2024-01-12, 11:23
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Allt för hårt att varna för detta.
Det finns massor av andra inlägg på forumet som är betydligt mera OT och förstörande som vare sig har varnats eller raderats.

Den extrema variationen och godtycket när det kommer till vilka inlägg som varnas och potentiellt leder till avstängning och kanske tom banning skadar verkligen forumet.
Ja det är för mig obegripligt varför jag fick varningen.
Hur ska man kunna skriva nånting över huvud taget när man kan bli godtyckligt varnad för precis vad som helst?
Citera
2024-01-12, 13:23
  #20
Avstängd
Jag har inte varit otrevlig mot någon, jag har varit saklig, jag har inte tramsat, ändå blir jag varnad.
Jag förstår det inte.
Citera
2024-01-12, 13:56
  #21
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag har inte varit otrevlig mot någon, jag har varit saklig, jag har inte tramsat, ändå blir jag varnad.
Jag förstår det inte.

Det finns många sätt att gå OffTopic på, utan att man förstår eller begriper.
Själv ställde jag en fråga till en annan skribent som berättade hur mkt utbildning han hade, typ 'Handlar din utbildning om <topic>?'
En moderator berättade för mig att denna fråga var OffTopic pga av att jag ställde frågan till skribenten och att svaret handlade om denne och inte om <topic>.
Men i samma tråd(!) ställs en annan fråga till en annan skribent, ungefär 'Hur är det med ditt minne?' och detta ansågs vara ok.
Samma typ av grej, men olika resonemang i slutändan.
Att 'minnesfrågan' ställdes av en moderator(!), kanske inte har med saken att göra, men bara misstanken är lite läskig.

Ibland är det svårt att begripa hur det resoneras.
Speciellt när det sedan kommer 'Seså, nu har du fått ditt svar och nu diskuterar vi inte mer om saken'.

/VV
Citera
2024-01-12, 14:54
  #22
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Ja det är för mig obegripligt varför jag fick varningen.
Hur ska man kunna skriva nånting över huvud taget när man kan bli godtyckligt varnad för precis vad som helst?

Man kan bli varnad när man skriver ett inlägg som bryter mot reglerna. Ibland är det ju så att inlägget bara raderas utan att man blir varnad. Det är svårt för mig att veta hur min kollega resonerat kring just din varning så jag kan bara berätta hur jag brukar resonera. Jag brukar radera inlägg som är OT på ditt sätt utan att varna - men om användaren fortsätter att skriva dylika inlägg i samma tråd eller det hela går överstyr brukar jag varna. Om det är flertalet användare som driver en tråd OT så skriver jag ett moderatorsmeddelande och inlägg som skrivs efter det (där de ser moderatorsmeddelandet innan de postar) då varnar jag samtliga inlägg som är OT. Ibland kan det också vara så att jag raderat ganska mycket från en användare i andra trådar i forumet och då kan ett till synes harmlöst inlägg som bryter mot regler komma att varnas.

Jag tycker inte du ska vara rädd för att skriva här på forumet. En varning är ju bara just det - en varning. Den åsyftar inte att tysta dig utan bara att du ska förstå regelverket.
Citera
2024-01-12, 14:56
  #23
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag har inte varit otrevlig mot någon, jag har varit saklig, jag har inte tramsat, ändå blir jag varnad.
Jag förstår det inte.

Jag gör ett försök till.

Du får vara otrevlig och osaklig, det har vi inga regler mot. Däremot så måste du följa topic. DU kanske tycker att det hör till ämnet att visa ett klipp från en tecknad serie. I din hjärna finns det en glasklar koppling. Antar jag.

Men, moderatorn i fråga anser inte det vara det. Moderatorn anser troligen att detta skulle få tråden att spåra ur och börja handla om saker som trådskaparen inte avsåg.

En varning är inget straff i sig. Det är en heads up om att nu har du brutit mot regler och att du bör försöka låta bli detta i fortsättningen. Om du lär dig av varningen så lär du inte få fler och därmed så kan du gå vidare i livet.

Men, om du envisas med att du inte kan göra fel, att du vet bättre än de som är satta att städa bort regelbrott, så kanske du inte lär dig och därmed riskerar du upprepa samma fel. I nästa tråd visar du ett annat klipp från en annan film, och blir varnad även då.

Och om du aldrig lär dig utan fortsätter bryta mot reglerna så riskerar du bli avstängd - regel 2.01

Ditt val.
Citera
2024-01-12, 15:30
  #24
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Däremot så måste du följa topic.
Vilket ju ibland kan vara svårt att fatta vad det innebär.

Om man ställer en fråga om topic, tex i 'Tråden om elefanter vs jägare' som lyder ungefär:

-:"Handlar dina kunskaper om elefanter?" till en som berättat att han är verkligen kunnig, är man då utanför Topic?

Om man i samma tråd frågar -:"Hur har du det med ditt minne?" , följer man då topic, om frågan ställs tillsammans med två motsägande citat, av en annan skribent?

Båda är samma typ av fråga, riktar sig mot skribenten, men den ena handlar i alla fall om topic (elefanter), medans den andra är mer en 'förnedringsfråga' ställd till en som sagt två olika saker.

Vad är topic eller inte i mina två exempel anser du?

/VV
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback