• 1
  • 2
2024-01-23, 15:46
Medlem
Jag undrar om någon kan förklara beskattning av insättning av pengar till ISK?
Jag har hört dom detta tidigare men aldrig egentligen satt mig in i vad det betyder i praktiken.

Jag surfade in på Avanza för att läsa om ISK och där kan man bla läsa att det står:

"Du betalar skatt på insättningar av likvider och överföringar av värdepapper till ditt investeringssparkonto."

Men som sagt vad betyder det i praktiken för hur mycket skatt det kan handla om som man betalar om man nu betalar för rena insättningar av pengar ?

Är det så att man betalar en viss % för varje gång man för över pengar till ett ISK? Så att man alltså ska undvika att frekvent sätta in och ta ut pengar ur sitt ISK? Säg att man sätter in och tar ut 100k på ett ISK under ett år, man blir alltså beskattat på det även om man aldrig köper några faktiskt värdepapper?

För mig vore detta än mer relevant då jag faktiskt brukar föra över mellan mitt ISK och mitt sparkonto på tex Avanza. Så jag betalar alltså skatt för det om jag förstår det rätt? Om så är fallet kan man se någgonstans hur mycket ens förflyttning av pengar kostar en?
Senast redigerad av dendarborta 2024-01-23 kl. 15:49.
Citera
2024-01-23, 16:04
Medlem
Sliskarns avatar
Tycker din frågeställning är rörig.

Alltså du sätter in så mycket pengar du vill på isk. Det kostar inget. Sen köper/säljer du precis hur du vill under året. (Här tillkommer courtage såklart) Sen schablonbeskattas du årligen för den totala summan du har på isk. Bara att godkänna. Vill du ta ut pengar från isk så kan du göra det. Det kostar inget.
Citera
2024-01-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn

Alltså du sätter in så mycket pengar du vill på isk. Det kostar inget. Sen köper/säljer du precis hur du vill under året. (Här tillkommer courtage såklart) Sen schablonbeskattas du årligen för den totala summan du har på isk. Bara att godkänna. Vill du ta ut pengar från isk så kan du göra det. Det kostar inget.
Det är väl avstämning fyra gånger under året och det är väl det som avses?
Citera
2024-01-23, 16:14
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är väl avstämning fyra gånger under året och det är väl det som avses?
Vem vet vad ts avser. Tycker det är superrörigt. Jag tolkar det som han är ute efter om det är mycket skatt på isk. Och det är det ju inte.
Citera
2024-01-23, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn

Insättningar räknas in i kapitalunderlaget som beskattas vilket var vad TS undrade. Det är alltså dumt att göra upprepade insättningar och uttag till ett ISK under ett och samma kvartal eftersom man då blir beskattad flera gånger på samma pengar (undantaget om man inte har ett kreditkonto kopplat till sitt ISK).

Hur skatten beräknas framgår tydligt på Skatteverkets sajt https://www.skatteverket.se/privat/s...800037851.html
Citera
2024-01-23, 16:37
Medlem
Skatten för isk 2024 är 1,086%. Insättningar beskattas med 1/4 så 0,27%

Värdet på kontot beskattas också med 1/4 fyra ggr om året

Så om du tar ut pengar och stätter in de igen nästa kvartal är det ett nollesummespel, gör du det oftare så förlorar du och mer sällan så tjänar du
Citera
2024-01-23, 18:22
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2

Så om du tar ut pengar och stätter in de igen nästa kvartal är det ett nollesummespel, gör du det oftare så förlorar du och mer sällan så tjänar du

Låt säga att jag sätter in 1000 kr på mitt ISK q2 och inte gör någonting med den.

Då har jag ett genomsnittligt värde på
(0+1000+1000+1000+1000)/4 = 1000

Om även tog ut pengarna i q3 och satte in dem i q4:

(0+1000+0+1000+2000) / 4 = 1000

Så ja det tycks ju funka.
Men man ska aldrig ta ut och sätta in över årsskiftet.
Citera
2024-01-23, 18:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Låt säga att jag sätter in 1000 kr på mitt ISK q2 och inte gör någonting med den.

Då har jag ett genomsnittligt värde på
(0+1000+1000+1000+1000)/4 = 1000

Om även tog ut pengarna i q3 och satte in dem i q4:

(0+1000+0+1000+2000) / 4 = 1000

Så ja det tycks ju funka.
Men man ska aldrig ta ut och sätta in över årsskiftet.

Har ditt år 5 kvartal? Eller missar jag något?
Citera
2024-01-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2

Så svaret är alltså att när jag sätter in pengar så beskattas dessa med 0,27% ?

Så sätter jag in 100.000 kr så måste jag skatta 270kr för den insättningen även om jag tar ut de pengarna igen en vecka senare?

Och om jag sätter in 100k, sen tar ut dom dagen efter, sätter in dom igen dagen därpå och upprpear så får jag betala mer och mer skatt bara för att jag flyttar pengarna?

Det låter inte rimligt så måste missat något?
Senast redigerad av dendarborta 2024-01-23 kl. 21:09.
Citera
2024-01-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta

Så sätter jag in 100.000 kr så måste jag skatta 270kr för den insättningen även om jag tar ut de pengarna igen en vecka senare?

Och om jag sätter in 100k, sen tar ut dom dagen efter, sätter in dom igen dagen därpå och upprpear så får jag betala mer och mer skatt bara för att jag flyttar pengarna?

Japp, det är så det fungerar. Därför flyttar man inte in och ut pengar ur ISK kontot för det kan bli jävligt dyrt jävligt fort. Särskilt i dagens situation med höga räntor eftersom att schablonbeskattningen för ISK och KF baseras på just styrräntan som riksbanken satt i november föregående år.
Citera
2024-01-23, 21:49
Medlem
Citat:

Det är exakt så det fungerar. Insättningar räknas, men inte uttag, förrän du är inne i nästa period.

Exempel:
- kvartal 1: en person sätter in 1 kr och tar ut 1 kr, sen sätter personen in pengarna igen. Resultat? 2 kr räknas till skatt för kvartal 1
- kvartal 2: inga, transaktioner sker. Resultat? 1 kr räknas till skatt för kvartal 2
Citera
2024-01-23, 23:33
Medlem
Citat:

Så är det. Vill du betala jättemycket skatt kan du göra hundra stycken insättningar (och uttag). Den här regeln måste finnas för annars hade folk bara kunnat undvika brytdatumen för skatten genom att ta ut pengarna dagen innan och sätta in dom dagen efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in