Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Hej.

Vad kallas detta och varför blir det så? Går det att lösa?

Pectus Excavatum. Säg att du har problem med andning, känner dig andfådd som att det trycker, och att du hela tiden känner hur ditt hjärta slår för det känns som benet ligger emot hjärtat så det är trångt för hjärtat när det arbetar, framför allt när du motionerar, då kommer du få hjälp. Operation som spänner ut bröstbenen, ibland får man kapa bröstbenen också. Prognosen är mycket god, men du kommer vara extremt mörbultad ett bra tag.

Edit: såg du frågat om det går att åtgärda utan operation, nej det gör det inte. Du får titanskenor inkörda från sidan som tvingar ny form på din bröstkorg dessa spänns upp allt eftersom om jag minns rätt.

Ifall du faktiskt har problem med trångt i bröstet, att du besväras av din puls, och svårt att andas kommer du inte ångra dig att du gjorde operationen.
Senast redigerad av Kakersson 2024-01-29 kl. 22:54.
Citera
2024-01-29, 22:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Inplantat kan ju inte kosta för mycket, kanske försäkringskassan kan betala?

Om en läkare anser att en rekonstruktion behöver göras så slipper du betala operationen (förutom ordinarie vårdkostnader dvs typ 300 kr för operation och kanske några hundra för övernattning på sjukhus).
Citera
2024-01-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om en läkare anser att en rekonstruktion behöver göras så slipper du betala operationen (förutom ordinarie vårdkostnader dvs typ 300 kr för operation och kanske några hundra för övernattning på sjukhus).

Det var vad jag tänkte, behöver inte så dyrt om man inte går till privatläkare!
Citera
2024-01-29, 22:56
Medlem
LFCYNWAs avatar
Jag har hört talas om Ravitch-tekniken men tror ej den är så vanlig. Det bästa är att rådgöra med en läkare. Eftersom det är i såpass lindring form så tror jag ej man vill göra några större ingrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Det är en kille

Citera
2024-01-29, 23:00
Medlem
[quote=LFCYNWA|87207170]Jag har hört talas om Ravitch-tekniken men tror ej den är så vanlig. Det bästa är att rådgöra med en läkare. Eftersom det är i såpass lindring form så tror jag ej man vill göra några större ingrepp.

Är det att modiefieara bröstkorgen?
Citera
2024-01-29, 23:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Det är en kille

Tack för varningen! Jag var precis på väg att klicka på länken.
Citera
2024-01-29, 23:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack för varningen! Jag var precis på väg att klicka på länken.

Ja, det kan inte vara nyttigt för dig att se en jätteballe..

Nåja, denna typ av missbildning är inte så ovanlig, men är ofta ganska liten så att man knappt märker det. Exakt hur man åtgärdar beror på hur defekten ser ut. Brosk går att såga upp och fästa igen om det är där problemet ligger. Är det ett hål som ser ut som en extra navel så räcker oftast med att skära upp o täcka igen med hud.
Citera
2024-01-29, 23:15
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Är det att modiefieara bröstkorgen?

En liten stång sätts in under bröstbenet för att hålla det uppe i önskat läge. Sedan tas den bort ungefär ett halvår senare när brosket växt tillbaka. Som jag sa dock så är det lite av ett sista steg. Tror och tycker som sagt att du inte har något jätte behov av det och tror att en läkare skulle resonera likadant. Vill du göra något åt ditt bröst så är det troligtvis estetisk plastikkirurgi som gäller.
Citera
2024-01-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
En liten stång sätts in under bröstbenet för att hålla det uppe i önskat läge. Sedan tas den bort ungefär ett halvår senare när brosket växt tillbaka. Som jag sa dock så är det lite av ett sista steg. Tror och tycker som sagt att du inte har något jätte behov av det och tror att en läkare skulle resonera likadant. Vill du göra något åt ditt bröst så är det troligtvis estetisk plastikkirurgi som gäller.

Tänkte mest på TS problem, men tack för omtanken. Finns möjligheter med andra ord! Tack du är gullig.
Senast redigerad av piiluu 2024-01-29 kl. 23:34.
Citera
2024-01-29, 23:34
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Har du testat steroider?

En betydligt värdigare och bättre väg att gå än och börja stoppa in silikonbröst

Så åker han på gyno istället 💀
Citera
2024-01-29, 23:34
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Tänkte mest på TS problem, men tack för omtanken. Finns möjligheter med andra ord! Tack du är gullig.

Sorry var slarvig och trodde det var TS som svarade mig.
Citera
2024-01-29, 23:41
Medlem
oceandrives avatar
Var glad över att det ena inte är större än det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in