• 1
  • 2
2024-02-01, 18:53
Medlem
Pruttar3000s avatar
Hej

Tog socionomexamen för ett tag sedan. Håller just nu på söka tjänster och har varit på några intervjuer men får jag en tjänst blir det nog tillträde i mitten/slutet på februari isåfall, vilket innebär att jag troligtvis inte kommer få lön utbetalad i februari. Har fortfarande utgifter i form av hyra, el, försäkring och mobilabonnemang etc… kan jag söka försörjningsstöd eller a-kassa för den korta perioden? Har dragit mig lite för att söka försörjningsstöd då jag varit på intervju just där så lite pinsamt kanske Är ej medlem i något fackförbund heller och mina föräldrar har nog med utgifter som det är.

Någon här som sitter på något klokt svar? eller får jag söka försörjningsstöd med svansen mellan benen
Citera
2024-02-01, 18:58
Bannlyst
Ofta kan man ringa sina fordringsägare och lägga korten på bordet genom ett ärligt samtal, företag och människor vill bara ha sina pengar och är i regel tillmötesgående om man lägger upp en plan.

Prata med arbetsgivaren och var ärlig även där, ifall det mot förmodan inte skulle flyga med alternativet ovan
Citera
2024-02-01, 20:35
Medlem
Alfakassan är något jag minns som ngn slags a-kassa för de utan a-kassa som är nyutexade.
Minns inte vilka kriterierna var. Googlat dem?
Citera
2024-02-01, 21:40
Medlem
Försörjningsstöd är det enda du kan vända dig till.
Citera
2024-02-01, 21:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar3000
Håller just nu på söka tjänster och har varit på några intervjuer men får jag en tjänst blir det nog tillträde i mitten/slutet på februari isåfall, vilket innebär att jag troligtvis inte kommer få lön utbetalad i februari.
Ibland kan arbetsgivare ge förskott på lönen eller en viss del, annars så kan man få den lägsta kreditgränsen på 5-10000 hos vissa utfärdare för kreditkort om du bifogar anställningsavtal vid ansökan.
Har du något av värde så kan det också vara en lösning t.ex Blocket, Tradera m.m.
Citera
2024-02-02, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar3000
Hej

Tog socionomexamen för ett tag sedan. Håller just nu på söka tjänster och har varit på några intervjuer men får jag en tjänst blir det nog tillträde i mitten/slutet på februari isåfall, vilket innebär att jag troligtvis inte kommer få lön utbetalad i februari. Har fortfarande utgifter i form av hyra, el, försäkring och mobilabonnemang etc… kan jag söka försörjningsstöd eller a-kassa för den korta perioden? Har dragit mig lite för att söka försörjningsstöd då jag varit på intervju just där så lite pinsamt kanske Är ej medlem i något fackförbund heller och mina föräldrar har nog med utgifter som det är.

Någon här som sitter på något klokt svar? eller får jag söka försörjningsstöd med svansen mellan benen

Det är ju ändå patetiskt att du ska fråga om bistånd (du tar ju en universitets grad)? När jag gick på universitetet så tänkte jag på framtiden, sommar jobbade och hadde en buffert. Allt gick ändå inte som det skulle för mig så jag var tvungen att flytta hem til mamma och pappa.

Men allt löste seg utan bidrag från staten.
Citera
2024-02-02, 14:19
Medlem
Har du ingen du kan låna av? De vet ju att du har jobb snart och kommer kunna betala tillbaka.
Citera
2024-02-03, 01:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
Alfakassan är något jag minns som ngn slags a-kassa för de utan a-kassa som är nyutexade.
Minns inte vilka kriterierna var. Googlat dem?
Alfakassan är en a-kassa precis som alla andra a-kassor, och följer samma regler som alla andra a-kassor. Med andra ord; inget uppfyllt arbetsvillkor = ingen ersättning.
Citera
2024-02-03, 08:55
Medlem
Typexempel på situation där blancolån kan vara en bra lösning. Om TS signerat ett anställningsavtal och därmed är garanterad löneutbetalning om en eller två månader så är det i det närmaste riskfritt att ta ett lån. Om TS lånar av en släkting eller "SMS-lån" spelar mindre roll. Om räntan råkar bli 5-10 000 är ett mindre problem eftersom han kommer kunna betala det direkt. Inkomsten kommer dubbleras när TS går från studerande till arbetande.

Så klart så borde alla studerande lägga undan 1000 kr varje månad under studietiden för att klara sig till första lön men det är typ noll personer som gör det så det är inget som man kan klandra TS för.

Har man månadslön så brukar man få lön den första månaden man arbetar men har man timlön så brukar det ta till nästkommande månad innan man får lön. Börjar man exempelvis arbeta 5 februari så får man lön 25 februari om man har månadslön men först den 25 mars om man har timlön.
Citera
2024-02-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Alfakassan är en a-kassa precis som alla andra a-kassor, och följer samma regler som alla andra a-kassor. Med andra ord; inget uppfyllt arbetsvillkor = ingen ersättning.
Kan säkert ha ändrats. För 15 år sen kunde det vara en möjlig väg för den som ännu inte jobbat efter studierna.
Citera
2024-02-03, 09:09
Medlem
biljons avatar
Måste ju vara en trolltråd där en som påstår sig vara examinerad från en utbildning där denne lärt sig ge socioekonomiska råd inte klarar av att ge sig själv socioekonomiska råd.

Eller så är socionomutbildningen precis som man alltid misstänkt, helt jävla hjärndöd och värdelös.
Citera
2024-02-03, 11:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
Kan säkert ha ändrats. För 15 år sen kunde det vara en möjlig väg för den som ännu inte jobbat efter studierna.
Lagen om arbetslöshetsförsäkring har ändrats vid ett otaligt antal tillfällen, men den är som sagt, och har alltid varit, likadan för alla a-kassor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in