Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-02, 15:41
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Strömmar skapade av övertoner måste ju fortfarande flyta en annan väg än tillbaka i neutralledaren om de ska trigga jordfelsbrytaren.

Jo, om den ska triggas på normalt sätt. Nåja jag spekulerar bara som sagt..

Men jag hittade något annat intressant på denna sida:
https://tryggaeljobb.se/fraga/varfor...dfelsbrytaren/
En annan tänkbar anledning är försämrad isolering någonstans i själva installationen, dvs. i ledningarna i huset. Då kan det tillfälligt ske en lite större överledning till jord någonstans, t.ex. vid spänningsspikar som kan uppstå vid in- eller frånkoppling av någon utrustning
Om frågeställarens borrhammare orsakar spänningsspikar så är det alltså inte helt omöjligt att ett fel någon annanstans i elanläggningen får jordfelsbrytaren att lösa ut.
Citera
2024-01-02, 16:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jo, om den ska triggas på normalt sätt. Nåja jag spekulerar bara som sagt..

Men jag hittade något annat intressant på denna sida:
https://tryggaeljobb.se/fraga/varfor...dfelsbrytaren/
En annan tänkbar anledning är försämrad isolering någonstans i själva installationen, dvs. i ledningarna i huset. Då kan det tillfälligt ske en lite större överledning till jord någonstans, t.ex. vid spänningsspikar som kan uppstå vid in- eller frånkoppling av någon utrustning
Om frågeställarens borrhammare orsakar spänningsspikar så är det alltså inte helt omöjligt att ett fel någon annanstans i elanläggningen får jordfelsbrytaren att lösa ut.

Då borde jordfelsbrytaren löst även vid inkoppling av den av grannen inlånade borrhammaren eller någon gång när någon annan utrustning kopplats in.

Men visst, om så vore fallet så kokar det ändå ner till att det är fel på maskinen och då troligen kassa störningsfilter från Makita.
Citera
2024-01-04, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Finns det inga andra fel som kan få jordfelsbrytaren att lösa ut? Nu spekulerar jag bara men typ övertoner från switchade nätdelar och motorstyrningar, kan de eventuellt få en JFB att balla ur och lösa ut trots att det inte föreligger något egentligt jordfel?
galvaniskt frånskilt bör eliminera övertoner. transformator kan användas som filter mot störningar.
kontakt mellan nolla och jord får jfb att trippa.
Citera
2024-01-20, 11:42
Medlem
Får man i en hyresrätt byta ut ojordade ellutag om man utför det korrekt givetvis. Känns ju som att det borde vara olagligt på nåt sätt endå?
Citera
2024-01-20, 11:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olsen01
Får man i en hyresrätt byta ut ojordade ellutag om man utför det korrekt givetvis. Känns ju som att det borde vara olagligt på nåt sätt endå?

Två olika saker här.

1. Generellt. Om du har nödig kännedom så får du byta ett ojordat uttag till ett annat ojordat uttag. Du får absolut inte byta till ett skyddsjordat.

2. Det är en hyresrätt och då tillhör uttaget hyresvärden och då måste du kolla med denne först om ni inte har någon annan överenskommelse i kontraktet.
Citera
2024-01-20, 14:21
Medlem
Tack!
Citera
2024-01-30, 18:54
Medlem
Långt upp på väggen nära taket sitter det ett cirkulärt lock (kallas det doslock eller täcklock?), hur öppnar jag upp det? Drar man det bara rakt ut från väggen med båda händerna för att få bort locket eller sitter det någon spärr innanför som man måste man peta med något smalt verktyg?
Citera
2024-01-30, 19:14
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelpunkt
Långt upp på väggen nära taket sitter det ett cirkulärt lock (kallas det doslock eller täcklock?), hur öppnar jag upp det? Drar man det bara rakt ut från väggen med båda händerna för att få bort locket eller sitter det någon spärr innanför som man måste man peta med något smalt verktyg?

Doslock kallas det oftast men täcklock är det många som också använder.
Finns det inga skruvar så är det snäppfäste (två "flärpar" i metall eller plast) som håller det på plats och då är det bara att dra rakt ut.
Citera
2024-01-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Doslock kallas det oftast men täcklock är det många som också använder.
Finns det inga skruvar så är det snäppfäste (två "flärpar" i metall eller plast) som håller det på plats och då är det bara att dra rakt ut.

Tack!
Citera
2024-02-03, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

2. Det är en hyresrätt och då tillhör uttaget hyresvärden och då måste du kolla med denne först om ni inte har någon annan överenskommelse i kontraktet.
Elanläggnings ansvaret sträcker ej så långt.
Då skulle varje fast installerad lampa ingå mm.
Vu, strömbrytare och takuttag, är hyresgäst eller bostadsrätts innehavarens ansvar.
Om inte annat specifikt nämt i kontrast, vilket jag aldrig sett.
Citera
2024-02-03, 10:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Elanläggnings ansvaret sträcker ej så långt.
Då skulle varje fast installerad lampa ingå mm.
Vu, strömbrytare och takuttag, är hyresgäst eller bostadsrätts innehavarens ansvar.
Om inte annat specifikt nämt i kontrast, vilket jag aldrig sett.

Det gör den visst. I en hyresrätt är det ägarens ansvar att se till att elanläggninhen är OK.

https://www.elsakerhetsverket.se/pri...len/hyresratt/
Citera
2024-02-03, 10:37
Medlem
Jag har två lampor hemma som används för belysning som jag behöver köpa nya glödlampor till. Jag vill inte ha för starkt ljus men inte heller för svagt, ska vara lite "mys"-ljus men som även fungerar till typ läsning. Hur många W ska jag ha på dem?

Ena står det max 25W på.
Den andra max 13W(pekar mot taket)
Den tredje är en spotlight som pekar mot golvet(max 8.5W)

Har ni några tips till mig så jag köper rätt glödlampa? Inte så sugen på att köpa flera och prova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in