Citat:
Ursprungligen postat av
Yukno
Jag har två lampor hemma som används för belysning som jag behöver köpa nya glödlampor till. Jag vill inte ha för starkt ljus men inte heller för svagt, ska vara lite "mys"-ljus men som även fungerar till typ läsning. Hur många W ska jag ha på dem?
Ena står det max 25W på.
Den andra max 13W(pekar mot taket)
Den tredje är en spotlight som pekar mot golvet(max 8.5W)
Har ni några tips till mig så jag köper rätt glödlampa? Inte så sugen på att köpa flera och prova.
De för de flesta räcker det med att veta vilken sockel det ska vara. E14 och E27 är vanliga men det finns även andra. Spottar är väl ofta GU10? Så steg ett är att veta vilken sockel det ska vara på den lampa man köper. Oavsett sockel är det LED som gäller idag med få undantag och det är sällan man är uppe och nosar på vad som är max för armaturen.
Ljusstyrka är olika på olika lampor. Avgörs av effektivitet och effekt. Jag går ner till 0,5-0,6W för mysbelysning, kanske 4-5W för "normalt" ljus och gärna uppåt 7-8W för extra belysning som ofta bara används korta stunder. Preferenserna är lite olika här, jag tror jag använder svagare lampor än de flesta.
Sen är det färgtemperatur, vilket ofta är en smaksak. Jag vill ha ännu varmare än 2700K i min mysbelysning, ofta 2200K.
Ska lampan kunna dimmas? Det är inte alla lampor man kan dimma.
Sen har vi Color Rendering Index, hur bra färgåtergivningen blir. CRI är viktigt för mig, men jag är nog i en minoritet här skulle jag tro. 90+ helst om det är möjligt.
Finns en del varianter av LED-lampor också, LED-filament kan passa bättre än en traditionell LED-lampa ibland t.ex.
Jag har inte kommit fram till vad jag vill ha genom att köpa EN lampa. Jag har en och annan lampa i skåpet om man säger så. Men de kostar sällan mer än en femtilapp eller däromkring styck, så det är inga stora pengar.
Är du ingen lampnörd utan bara vill ha ljus så tar du reda på vilken sockel det ska vara och köper något du tror passar. Färgtemperatur brukar alltid stå, likaså effekt och ibland ljusflöde.