Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-21, 18:39
  #61
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men snälla.. Det är inte raketforskning att köra elbil.. Det är bara att stanna och ladda när man behöver, det finns gott om laddare längs vägarna nuförtiden.
Finns ingen anledning att planera sina laddstopp, så länge man håller sig i Västeuropa.
Du kanske borde prova att köra norrut med din lilla ZOE ?
De flesta som åker någonstans tycker inte det är roligt att sitta i timtal och äta medhavda smörgåsar och läsa tidningen medan bilen laddas även om du enligt egen utsago gör det .
Det är miltals mellan laddarna häruppe varav de flesta är 11- eller 22kW snigelladdare så en bra planering är ett måste för elbilsägare , i synnerhet då det är kallt ute
Citera
2024-02-21, 18:54
  #62
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jo, det är det som du hade vetat om du hade haft en elbil som är bra på att göra det. Det är en enorm praktisk skillnad i verkligheten.

Bilen kan optimera resan genom att den ändrar rutten efter information. Tex. hur mycket el som går åt i bilen (som kan beror på väder som ändrar sig, som regn och vind). Den kan även navigera förbi laddsationer om de är fulla/upptagna, eller har något tekniskt fel, och bilen kan även förvärma batterierna så att de kommer fram till snabbladdarna med optimal temperatur för laddningen.

Sedan kommer, förutom alla dessa optimeringar som gör elbilslivet enormt mycket bättre och mer optimalt, även de sakerna jag tog upp innan som är nytta med navigering i alla bilar (även fossilbilar) som navigering som fungerar utan GPS (tunnlar, etc), och hänsyn till höjdskillnader, väder, etc och hur det påverkar förbrukningen.

Dålig inbyggd navigering är något som drar ner betygen för bilar/elbilar och hur smidiga de är att använda.
Jag stannar och laddar var och när jag har lust.
Det kan jag själv avgöra.
Citera
2024-02-21, 18:55
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men snälla.. Det är inte raketforskning att köra elbil.. Det är bara att stanna och ladda när man behöver, det finns gott om laddare längs vägarna nuförtiden.
Finns ingen anledning att planera sina laddstopp, så länge man håller sig i Västeuropa.

Jo jag har som du vet en bil som visserligen har navigation i sig, men som inte kan föreslå laddstopp.
Så kör man bara och tittar på laddningen av batteriet och har 10% kvar så finns inga garantier att man klarar sig till en snabbladdare lite beroende på var man befinner sig.

Kommer absolut ha det som krav på min nästa bil som jag tänker ha beställt och leveransklar till typ April 2025, d.v.s. att den kan räkna ut var man bör stanna och ladda.

Nu har jag så klart planerat mina resor så att jag vet var jag bör stanna, men det är något som vore skönt att slippa och ha inbyggt i bilen istället.

Du som nu har BYD Atto 3, har inte den en sådan funktion?
__________________
Senast redigerad av JohnBlund 2024-02-21 kl. 18:57.
Citera
2024-02-21, 18:57
  #64
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Du kanske borde prova att köra norrut med din lilla ZOE ?
De flesta som åker någonstans tycker inte det är roligt att sitta i timtal och äta medhavda smörgåsar och läsa tidningen medan bilen laddas även om du enligt egen utsago gör det .
Det är miltals mellan laddarna häruppe varav de flesta är 11- eller 22kW snigelladdare så en bra planering är ett måste för elbilsägare , i synnerhet då det är kallt ute
Men ingen bor där uppe, så det är klart att där är mindre antal laddare.
I civiliserade delar av europa är det tätt mellan laddarna, och då behövs ingen planering.
Citera
2024-02-21, 19:00
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men ingen bor där uppe, så det är klart att där är mindre antal laddare.
I civiliserade delar av europa är det tätt mellan laddarna, och då behövs ingen planering.

Ja kör man på Autobahn eller för den delen i Norge så kan man stanna och snabbladda nästan vid varje avfart på motorvägen, men det ser inte direkt ut så i Sverige.

Men något jag saknar från att ha fossilbil är att när man såg at bensinen höll på att ta slut, så kunde man lätt och på långt avstånd se bensinmackarna eftersom de ofta har stora och upplysta tak och stora skyltar. Tyvärr är det inte så med laddare utan man måste kolla upp i navigationen eller Google maps eller annan tjänst var dom finns någonstans.
Citera
2024-02-21, 19:01
  #66
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jo jag har som du vet en bil som visserligen har navigation i sig, men som inte kan föreslå laddstopp.
Så kör man bara och tittar på laddningen av batteriet och har 10% kvar så finns inga garantier att man klarar sig till en snabbladdare lite beroende på var man befinner sig.

Kommer absolut ha det som krav på min nästa bil som jag tänker ha beställt och leveransklar till typ April 2025, d.v.s. att den kan räkna ut var man bör stanna och ladda.

Nu har jag så klart planerat mina resor så att jag vet var jag bör stanna, men det är något som vore skönt att slippa och ha inbyggt i bilen istället.

Du som nu har BYD Atto 3, har inte den en sådan funktion?
Efter ett tag med elbil kan man det utantill, då behövs inga planerare.

Om Atton har det inbyggt vet jag inte, inget jag har använt.
Jag stannar och laddar när det passar mig, i stort sett varenda rastplats har laddare idag.
Så den här diskussionen är att göra ett problem av sånt som inte är ett problem längre.
För 5 år sedan, kanske jag kunde ha förstått er synpunkt, men inte idag.
Citera
2024-02-21, 19:20
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jo, det är det som du hade vetat om du hade haft en elbil som är bra på att göra det. Det är en enorm praktisk skillnad i verkligheten.

Bilen kan optimera resan genom att den ändrar rutten efter information. Tex. hur mycket el som går åt i bilen (som kan beror på väder som ändrar sig, som regn och vind). Den kan även navigera förbi laddsationer om de är fulla/upptagna, eller har något tekniskt fel, och bilen kan även förvärma batterierna så att de kommer fram till snabbladdarna med optimal temperatur för laddningen.

Sedan kommer, förutom alla dessa optimeringar som gör elbilslivet enormt mycket bättre och mer optimalt, även de sakerna jag tog upp innan som är nytta med navigering i alla bilar (även fossilbilar) som navigering som fungerar utan GPS (tunnlar, etc), och hänsyn till höjdskillnader, väder, etc och hur det påverkar förbrukningen.

Dålig inbyggd navigering är något som drar ner betygen för bilar/elbilar och hur smidiga de är att använda.

Åk taxi!

Hur faderullan klarade folk av att åka bil för mer än 50-år sedan? Hur långt tanken räckte brukade visas.

Det finns femtiotolv appar för det du efterfrågar.
Citera
2024-02-21, 20:10
  #68
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Åk taxi!

Självklart åker jag taxi, oftast i jobbet när jag behöver.

Förstod dock inte din kommentar här vad den har med tråden att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Hur faderullan klarade folk av att åka bil för mer än 50-år sedan?

Gillar du inte modern teknik så kan du ju kasta din smartphone och skaffa brevduvor istället?

Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Det finns femtiotolv appar för det du efterfrågar.

Du har inte förstått något. De klarar inte av detta för de har inte den typen av integration med bilarnas system.

Kanske går att lösa i framtiden med någon standard för detta där appar kan integreras med bilens styrelektronik och system på en djupare nivå, men i dag så är vi inte där.
Citera
2024-02-21, 20:45
  #69
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men ingen bor där uppe, så det är klart att där är mindre antal laddare.
I civiliserade delar av europa är det tätt mellan laddarna, och då behövs ingen planering.
Bor aningens färre i vad som räknas som Norrland än i Skåne , vi svenskar är trots tidigare regeringars ansträngningar fortfarande i majoritet och vi saknar både tillgång till minderåriga traffickingoffer på närliggande tyska bordeller och shariaförorter , dessutom har vi ytterst sällan gängskjutningar ,gruppvåldtäkter av minderåriga , sprängningar eller böneutrop häruppe så riktigt lika mångkulturellt civiliserade som ni skåningar är vi kanske inte .....

Men på plussidan har vi gott om ström tills Hybrit startar så den som är lagd åt det hållet kan ladda sin elbil , om han tar sig till en laddare så är det i allmänhet sällan strömavbrott pga kapacitetsbrist . .
__________________
Senast redigerad av sealstryper 2024-02-21 kl. 20:48.
Citera
2024-02-21, 20:49
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Självklart åker jag taxi, oftast i jobbet när jag behöver.

Förstod dock inte din kommentar här vad den har med tråden att göra?



Gillar du inte modern teknik så kan du ju kasta din smartphone och skaffa brevduvor istället?



Du har inte förstått något. De klarar inte av detta för de har inte den typen av integration med bilarnas system.

Kanske går att lösa i framtiden med någon standard för detta där appar kan integreras med bilens styrelektronik och system på en djupare nivå, men i dag så är vi inte där.

Var är det du inte fattar? Min elbil visar hur långt den tror att det går att köra med nuvarande laddning. Behöver jag ladda på vägen kan jag kontrollera själv var jag tycker att det är lämpligt att laddda med valfri app. Jag vill inte att någon AI-programvara skall bestämma var jag skall ladda. Jag vill bestämma själv var jag vill ladda!

Anställ en butler. Hen kan fixa det där åt dig.
Citera
2024-02-21, 20:57
  #71
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Var är det du inte fattar? Min elbil visar hur långt den tror att det går att köra med nuvarande laddning. Behöver jag ladda på vägen kan jag kontrollera själv var jag tycker att det är lämpligt att laddda med valfri app. Jag vill inte att någon AI-programvara skall bestämma var jag skall ladda. Jag vill bestämma själv var jag vill ladda!

Anställ en butler. Hen kan fixa det där åt dig.

Det behövs ingen butler i en bra bil, eller knappt någon aktiv planering heller. Är mer enkelt och smidigt när bilen oftast löser detta bekymmerslöst för dig som förare. Bara normalt att sätta sig i bilen och köra iväg.

Det sagt så måste du inte använda dessa funktioner i en bil som har det. Vill du planera "manuellt" så går även det utmärkt. Men det är ju bra att ha detta alternativet.

Här skulle ID-bilarna, inklusive ID3, behöva jobba mer på detta för att höja denna förmåga. I dag så får de i snitt väldigt dåligt betyg just för sin bristande programvara av många av sina användare och ägare. Det är nog troligen ingen slump.
Citera
2024-02-21, 21:06
  #72
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Du kanske borde prova att köra norrut med din lilla ZOE ?
De flesta som åker någonstans tycker inte det är roligt att sitta i timtal och äta medhavda smörgåsar och läsa tidningen medan bilen laddas även om du enligt egen utsago gör det .
Det är miltals mellan laddarna häruppe varav de flesta är 11- eller 22kW snigelladdare så en bra planering är ett måste för elbilsägare , i synnerhet då det är kallt ute
Som vanligt när det gäller elbilar gissar du hejvilt, du har troligtvis inte en aning om hur många laddare som finns och var de ligger eftersom du inte kör elbil och aldrig undersökt vilka laddare som finns.
https://chargefinder.com/se/share?la...ng=19.9&zoom=6 säger att det finns en hel del snabbladdare även i Norrland, sällan mer än 10 mil mellan dem oftast betydligt mindre än så, runt 4-5 mil på de flesta ställen, bara uppe i fjällen det är glesare.
Ja, det är för dåligt med snabbladdare i Norrland för att det skulle fungera om många bytte till elbil samtidigt men det ser inte ut som du påstår. 3-4-5 mil klarar alla elbilar idag även på vintern, med släp.
__________________
Senast redigerad av Generalknase 2024-02-21 kl. 21:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback