Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-22, 14:30
  #1
Avstängd
Har ett nytt mobilnummer sendan början av året och nu senaste veckorna har jag fått säkert 10 samtal från olika företag och telefonförsäljare.

Jag har det inte reggat nånstans men använder numret för swish.

Det enda jag kan tänka mig är att när jag anger mitt nummer på nån affär online så delar dom det numret vidare på nåt sätt.
Men även där har jag knappat användt det.
Tror jag beställt 3 saker från 2 eller 3 olika online affärer bara och det har inte varit nån skum affär heller utan det har varit kända svenska affärer som netonnet, elgiganten, och webhallen.

Nån som vet hur det går till?
Citera
2024-02-22, 14:34
  #2
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Du har svarat på frågan själv. Det behöver inte vara några skumma butiker. Det kan lika gärna va H&M som delar dina uppgifter. Räcker med ett köp så kan det få spridning direkt.
Citera
2024-02-22, 14:41
  #3
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Har ett nytt mobilnummer sendan början av året och nu senaste veckorna har jag fått säkert 10 samtal från olika företag och telefonförsäljare.

Jag har det inte reggat nånstans men använder numret för swish.

Det enda jag kan tänka mig är att när jag anger mitt nummer på nån affär online så delar dom det numret vidare på nåt sätt.
Men även där har jag knappat användt det.
Tror jag beställt 3 saker från 2 eller 3 olika online affärer bara och det har inte varit nån skum affär heller utan det har varit kända svenska affärer som netonnet, elgiganten, och webhallen.

Nån som vet hur det går till?
Kontakt uppgifter är en försäljningsvaru
Så när du lämnar ut ditt nr till tex Google Facebook eller nåt företag .
Så kan de sälja ditt nr .
Bäst är att ha dubbla kontakt uppgifter .
Där ett Telnr och mailadress .
Är dummy nr som du bara använder när du tex måste ange kontakt uppgifter .
Dock får du inte ha det mobb nummer i samma mobb som din riktiga mobb .
Din riktiga mobb med ditt riktiga nr lämnar du aldrig ut till företag eller social media .
Never Ever
Citera
2024-02-22, 14:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Kontakt uppgifter är en försäljningsvaru
Så när du lämnar ut ditt nr till tex Google Facebook eller nåt företag .
Så kan de sälja ditt nr .
Bäst är att ha dubbla kontakt uppgifter .
Där ett Telnr och mailadress .
Är dummy nr som du bara använder när du tex måste ange kontakt uppgifter .
Dock får du inte ha det mobb nummer i samma mobb som din riktiga mobb .
Din riktiga mobb med ditt riktiga nr lämnar du aldrig ut till företag eller social media .
Never Ever
Google och Facebook säljer inte dina nummer. Däremot har väl Tre gjort det flera gånger.

PS. Varför skriver du så jävla konstigt för? Skriver mellanrum innan punkterna, ser ju helt hjärndött ut.
Citera
2024-02-22, 14:58
  #5
Medlem
Pillar43s avatar
Jag hade fått för mig att det kom någon lag eller regel för en del år sedan som sa att man bara fick bli kontaktad om man hade haft direkt och personlig kontakt med företaget som ringer upp. Det stämde alltså inte?
Citera
2024-02-22, 15:22
  #6
Medlem
SvenHelsings avatar
Enligt gdpr har du rätt att få reda på varifrån de har fått uppgifterna. Var påstridig om det så kan du ha lite kul åt hur nervösa de blir.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillar43
Jag hade fått för mig att det kom någon lag eller regel för en del år sedan som sa att man bara fick bli kontaktad om man hade haft direkt och personlig kontakt med företaget som ringer upp. Det stämde alltså inte?
Om jag inte minns fel är det ett undantag i fallet att du reggat dig på Nix
Citera
2024-02-22, 16:42
  #7
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag köpte en båtförsäkring för 10 år sedan och sedan började helvetet. jag vet att det var dom som sålde mitt nummer. Jag var registrerad i nix men det sket uppringarna i.

Till slut fick jag byta nummer.
Citera
2024-02-22, 17:55
  #8
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillar43
Jag hade fått för mig att det kom någon lag eller regel för en del år sedan som sa att man bara fick bli kontaktad om man hade haft direkt och personlig kontakt med företaget som ringer upp. Det stämde alltså inte?

Det gäller bara om du registrerat ditt nummer hos NIX telefoni, även då kan företag som du haft affärer med ringa för att sälja annat än det du handlat tidigare om företaget säljer olika typer av varor eller tjänster.

Många har datorer som sköter uppringningen, därav att det bara hinner gå fram en eller två signaler ibland innan telefonförsäljaren får svar på ett annat nummer.

Jag tänker att en dator också borde kunna scanna marknaden genom att att ringa ALLA nummer i serier och sedan spara dom nummer som fått svarston för framtida bruk. Har någon svarat läggs säkert det numret till i listor som telemarketbolagen kan köpa.
Citera
2024-02-22, 18:14
  #9
Avstängd
53280s avatar
Telefonförsäljare använder så kallade wardialer.

En wardialer är en typ av mjukvara som automatiskt ringer upp telefonnummer för att hitta datorer, modem, faxar eller andra enheter som är anslutna till telefonnätet. Termen kommer från filmen "WarGames" från 1983, där en ung hacker använder en sådan teknik för att oavsiktligt nästan starta ett kärnvapenkrig. I verkliga livet användes wardialing främst under 1980- och 1990-talen, innan bredbandsinternet blev vanligt, för att identifiera potentiella mål för obehörig åtkomst eller för att hitta modemanslutna system som kunde utnyttjas för olika syften.

Wardialers kan fungera genom att systematiskt ringa upp alla telefonnummer inom ett visst nummerintervall. När ett uppringt nummer svarar, registrerar wardialern om det finns en ton som tyder på att enheten i andra änden är ett modem, fax eller något annat som kan kommunicera elektroniskt. Denna information används sedan för ytterligare utredning eller direkt åtkomst.
Citera
2024-02-23, 01:55
  #10
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KNORRISDOG
Wardialers var verkligen ett verktyg för att utforska det okända i telefonnätet. Filmen 'WarGames' från 1983 gav verkligen en fascinerande inblick i den tiden. Att tänka sig att en ung hacker nästan startade ett kärnvapenkrig med en sådan enkel teknik!

Det blir bara nya verktyg med gamla idéer. Det är som att historien upprepar sig i den digitala världen, där de som letar efter sårbarheter alltid hittar sätt att utnyttja dem.

Tänk dig bara, om en oskyldig hackare nästan startade ett kärnvapenkrig, vad kan då hända när vi låter tekniken löpa vilt på nätet? Det är som en modern version av 'WarGames', fast istället för kärnvapenhot handlar det om att ditt telefonnummer kan användas för att sälja dammsugare. Det är både skrämmande och komiskt på samma gång!

Hade väl inte med hollywoods fantasier att göra, att man med mjukvara testa sej fram vilka nummer det svara människor. Tyvärr har våra politiker misslyckas med skydda oss medborgare emot telefonförsäljare.

Hur svårt skall det vara att man få måste signera under fullmakt med bankid innan det ens är lagligt att ta emot telefonförsäljar samtal. Ett så kallat Yes registret istället för nix.
__________________
Senast redigerad av 53280 2024-02-23 kl. 01:59.
Citera
2024-02-23, 07:12
  #11
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen

Jag har det inte reggat nånstans men använder numret för swish.


Vad exakt menar du med det fetade?
Citera
2024-02-23, 11:30
  #12
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Har haft samma nummer i 20 år och regat numret säkert på runt 100 sidor genom åren men dolt nummer och NIX gör att jag bara får ett par samtal per år och då av företag jag är/varit kund hos. Dolt nummer är nog viktigast
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback