• 1
  • 2
2024-02-24, 14:36
Medlem
Kan man gräs och ogräsdöda runt nyplanterade träd med Roundup (MED Glyfosat) eller kan det påverka trädet?
Jag vet att om det kommer på trädets blad är det kört men att spraya på runt trädfoten tänker jag borde vara OK, eller vad tror ni?
Citera
2024-02-24, 14:51
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Kan man gräs och ogräsdöda runt nyplanterade träd med Roundup (MED Glyfosat) eller kan det påverka trädet?
Jag vet att om det kommer på trädets blad är det kört men att spraya på runt trädfoten tänker jag borde vara OK, eller vad tror ni?

Lägg markduk runt
Citera
2024-02-24, 15:47
Medlem
Citat:

Jag testade att ta bort lite ogräs i min gräsmatta, tog bara några droppar på ogräset några dagar efter var det en stor fläck på 20cm i diameter runt
Lägg hellre barkmull eller annat täckande material som håller ogräset borta på ett naturligt sätt, ett annat plus är ju att det ser snyggt ut också
Citera
2024-02-24, 16:04
Medlem
nerdhs avatar
Citat:

Använder roundup sedan länge. Det går bra om du är försiktig och bara sprutar på ogräsets blad.

Troligen tar trädet inte någon skada av att det kommer ned i jorden om det inte är stora mängder, men det är onödigt. Skaffa en spruta som du kan precisionsspruta med.
Citera
2024-02-24, 16:56
Medlem
Det går bra. Stryk på med en pensel,så är du säker på att det hamnar rätt.
Citera
2024-02-24, 16:58
Medlem
Tack
Citera
2024-02-24, 16:59
Medlem
Stor risk att träden påverkas negativt av roundup i närheten. Qavsett behandlingsmetod. Det sprids ändå.
Citera
2024-02-24, 17:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det är en dålig idé även om glyfosatet i Sverige är så svagt att det antagligen inte gör någonting. Du skriver dock inte vad det är för träd och det är idiotiskt att ge något svar då, det du ska göra är att rådfråga tillverkaren av kemikalien, inte amatörer på Flashback.

Om du mot förmodan skulle ha kommit över industriglyfosat så kan du döda träden om du sprayar en meter ifrån och det blåser lite.
Citera
2024-02-24, 17:04
Medlem
[quote=Sandy7|87475705]Stor risk att träden påverkas negativt av roundup i närheten. Qavsett behandlingsmetod. Det sprids ändå.[/QUOTE

Ser att det kommer motsägelsefulla svar. Du kan naturligtvis välja att göra det. Jag decimerade en syrenberså med ganska små mängder.
Citera
2024-02-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Stor risk att träden påverkas negativt av roundup i närheten. Qavsett behandlingsmetod. Det sprids ändå.

RoundUp sprids inte...
Pensla på det man vill få bort och inte spraya, det med någon som har en koncentration skyfallt högre än vad som används inom lantbruket.

RoundUp är ju ett varumärke egentligen, "riktig" RoundUp som innehåller Glyfosat, säljs ju inte åt privatpersoner sedan länge..
För att privatpersoner överdoserade så att det bara stod härliga till..
Så RoundUp som säljs åt privatpersoner har ju andra aktiva verkningsämnen än riktig RoundUp
Citera
2024-02-24, 20:17
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
RoundUp sprids inte...
Pensla på det man vill få bort och inte spraya, det med någon som har en koncentration skyfallt högre än vad som används inom lantbruket.

RoundUp är ju ett varumärke egentligen, "riktig" RoundUp som innehåller Glyfosat, säljs ju inte åt privatpersoner sedan länge..
För att privatpersoner överdoserade så att det bara stod härliga till..
Så RoundUp som säljs åt privatpersoner har ju andra aktiva verkningsämnen än riktig RoundUp

Var inga problem att köpa från Tyskland sist.
Vet inte om det är något förbud hittat på själva eller om det gäller hela EU.
Citera
2024-02-25, 07:44
Medlem
Glysofat,verksam del i Roundup tas bara upp av gröna växtdelar. Kan inte tas upp via marken. Skulle du få på något blad på trädet,ta bort det bladet direkt,så sprids det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in