• 1
  • 2
2024-03-04, 09:34
Medlem
Tycker mig se dagligen filmer på småbrudar och till synes "normala" gymtjejer som kan marklyfta tungt som satan. Nu senast såg jag en brud som drog 190 kg på instagram. Hur är detta ens möjligt? Vad är hemligheten? Hårt jobb jag fattar men måste finnas något annat med?
Citera
2024-03-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanek52
Tycker mig se dagligen filmer på småbrudar och till synes "normala" gymtjejer som kan marklyfta tungt som satan. Nu senast såg jag en brud som drog 190 kg på instagram. Hur är detta ens möjligt? Vad är hemligheten? Hårt jobb jag fattar men måste finnas något annat med?

Om 10 brudar i Sverige kan ta 190kg i marklyft, och samtliga lägger ut videos så ser det ut som "alla" tjejer kan, vilket är långt ifrån sanningen.
Citera
2024-03-04, 09:46
Medlem
anothes avatar
Citat:
Där är hemligheten
Citat:
på instagram
Citera
2024-03-04, 09:53
Medlem
jori9900s avatar
Citat:

Fake weights
Citera
2024-03-04, 10:07
Medlem
Citat:

För det första så är väl inte 190kg att betrakta som monstermycket och beroende på vad du menar med "normal" så är det ju inte helt orimligt.

Men som sagt frågan är varför man lägger ut sånt på instagram? Är det för att visa titta-hur-duktig-jag-är? Jag tänker att den som lägger ut sånt har ju också incitament att överdriva prestationen också. Vad finns för belägg för att det är 190kg hon lyfter?
Citera
2024-03-04, 10:23
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Tjejer har väl ganska mycket av sin muskelmassa i ben och rumpa?

jagkillgissar.nu
Citera
2024-03-04, 10:24
Medlem
blobben!!!s avatar
Med tanke på att den starkaste kvinnan i SM förra året satte 200kg marklyft så är det väldigt osannolikt att var och varannan tjej lyfter i närheten av det.
Citera
2024-03-04, 11:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Här är svenska rekorden i styrkelyft för damer, scrolla ner till seniorklassen: https://www.styrkelyft.se/verksamhet...damer-klassisk

Som du ser är rekorden under 190 kilo för samtliga klasser under 57 kg. Först i -76kg är du uppe i 210 kg, och i +84kg är rekordet 254kg. I +84kg är det ingen som skulle säga att man ser ut som en normal gymtjej.

Slutsatsen får då vara att du antingen tittar på Sverigeeliten, eller att det är fejk. Man kan oavsett konstatera att "normala gymtjejer" inte är i närheten av de här vikterna.
Citera
2024-03-04, 11:54
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Om 10 brudar i Sverige kan ta 190kg i marklyft, och samtliga lägger ut videos så ser det ut som "alla" tjejer kan, vilket är långt ifrån sanningen.

Å andra sidan så kommer aldrig majoriteten av svenskar försöka att göra ett marklyft, och lyfta tungt idrott är en exptionellt marginell företeelse
Mitt x kunde benpressa en vikt 50 ggrsom hade slitit sönder mina halvdana knän på första försöket men hon kom aldrig på iden att testa att maxa i marklyft..
Senast redigerad av Slackoff 2024-03-04 kl. 11:57.
Citera
2024-03-04, 12:19
Medlem
DraconianTimess avatar
Låter som att TS inte varit inne på ett modernt gym på sistone.
Det har kommit lite nya vikter. De nya är riktigt stora skivor som kanske väger 5-10 kg totalt.
Du lägger på lite av de senaste vikterna på stången och en gammal hederlig Eleiko längst ut. Hela paketet ser ut som 200 kg, men kanske bara är 50 kg totalt.
Sedan är det bara till att stöna och skrika när man lyfter, samt lägga upp sin bullshitstory på Instagram.
Citera
2024-03-04, 12:24
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Fake weights

Du kan köpa frigolitvikter på ebay.
Citera
2024-03-04, 12:29
Medlem
bandspelarens avatar
Kvinnor är korta. De behöver knappt böja sig för att nå ner till stången. De är dessutom ofta viga och smidiga. Då är det betydligt lättare att prestera i marklyft.
Jag är rätt lång och styv. Jag tränar därför inte marklyft alls. Risken för dålig teknik och därmed skador är för stor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in