Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-06, 22:34
  #13
Moderator
vhes avatar
Tråden låg alltså i forumdelen IT-säkerhet. Där håller vi ett tekniskt fokus på diskussionerna. När Zaedrews postade sitt inlägg - ett i en serie irrelevanta inlägg om influencers - fanns följande moderatormeddelande:


Jag tyckte att det framgick rätt klart att allmänt prat om facebook-användare betraktades som off topic. Sådant kan tas i lämplig tråd om Facebook i Sociala medier, där tråden alltså inte befann sig när moderatormeddelandet postades, eller när Zaedrews postade sitt inlägg.

PM-diskussion, för referens:

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ok exakt varför denna varning! Börjar sannerligen bli trött på dessa varningar. Vad kom i ditt jävla huvud på att tilldela en varning för detta? Snälla säg. Jag vill rösta mot denna varning. För den är skit och du med.

Tråden låg i IT-säkerhet. Det fanns ett väldigt tydligt moderatormeddelande som bl.a. sa:
Men så länge tråden ligger här får det hållas ett tekniskt fokus på diskussionen.
samt
Exempel på vad som absolut inte är on topic:
Vad du tycker om människor som använder Facebook
Du skrev:
Ja eller kanske bara se hur sårbart deras inkomst är. Nere i en kvart = katastrof. Vad händer om nere i flera dygn. Deras konton kanske blir nollställda noll fans...
...i en helt off topic diskussion som handlade om influencers.

Nej, vad influencers ägnar sig åt, och deras inkomstströmmar har inte med en diskussion i IT-säkerhet att göra.

F.ö. så får man alltså inte svar fortare bara för att man skickar flera under några minuter. Däremot så kanske man får svar fortare om man faktiskt svarar på sitt Varnings-PM, så den man kommunicerar med slipper söka reda på inlägget man klagar över.

Hur exakt sjukt i huvudet är du? Den läg i IT. Du svarar inte hur den var OT! Fan glöm det du är sjuk i huvudet.
Citera
2024-03-06, 23:04
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Tråden låg alltså i forumdelen IT-säkerhet. Där håller vi ett tekniskt fokus på diskussionerna. När Zaedrews postade sitt inlägg - ett i en serie irrelevanta inlägg om influencers - fanns följande moderatormeddelande:


Jag tyckte att det framgick rätt klart att allmänt prat om facebook-användare betraktades som off topic. Sådant kan tas i lämplig tråd om Facebook i Sociala medier, där tråden alltså inte befann sig när moderatormeddelandet postades, eller när Zaedrews postade sitt inlägg.

PM-diskussion, för referens:

Så nu med facit på hand och flytt av tråd så har alla on topic-inlägg raderats och kvar finns off topic?
Citera
2024-03-06, 23:33
  #15
Medlem
800kgs avatar
Onödig varning. Den där tråden gick igenom en veritabel holocaust, där mängder med sköna inlägg raderades - mycket långt efteråt, dessutom - bara för att mod analt ville hävda att fokus måste vara 1000% på IT-säkerhet. Trots att detta var en stor nyhet när det hände.
Citera
2024-03-06, 23:34
  #16
Medlem
invandrar-leffes avatar
Oavsett om det finns moderatormeddelande eller ej, vad fan vinner fb på att dela ut varningar liknande detta? Inlägget är ju uppenbart inte skrivet med några onda eller dåliga avsikter öht.
Är det chansen att bli av med en gammal medlem för gott som är syftet med varningen?
Allt snack om att en varning inte är något straff är inte en giltig utsaga då vilken varning som helst kan bli droppen renderar avstängning eller bannlysning.

Varför inte bara radera inlägget om det är så in i helvete kritiskt med gränsdragning enligt jourhanvande mod?

Set till den stora bilden blir det helt obegripligt varför just detta inlägg varnas när det finns massor av andra inlägg som verklige är OT i olika trådar som lämnas helt utan åtgärd.
Citera
2024-03-07, 03:10
  #17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Oavsett om det finns moderatormeddelande eller ej, vad fan vinner fb på att dela ut varningar liknande detta? Inlägget är ju uppenbart inte skrivet med några onda eller dåliga avsikter öht.
Är det chansen att bli av med en gammal medlem för gott som är syftet med varningen?
Allt snack om att en varning inte är något straff är inte en giltig utsaga då vilken varning som helst kan bli droppen renderar avstängning eller bannlysning.

Varför inte bara radera inlägget om det är så in i helvete kritiskt med gränsdragning enligt jourhanvande mod?

Set till den stora bilden blir det helt obegripligt varför just detta inlägg varnas när det finns massor av andra inlägg som verklige är OT i olika trådar som lämnas helt utan åtgärd.

Jo exakt. De kunde bara radera. Om detta inlägg inte varit så farligt, Men de varnar alltså och ja det är nog en mening med det.
Citera
2024-03-07, 03:33
  #18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Onödig varning. Den där tråden gick igenom en veritabel holocaust, där mängder med sköna inlägg raderades - mycket långt efteråt, dessutom - bara för att mod analt ville hävda att fokus måste vara 1000% på IT-säkerhet. Trots att detta var en stor nyhet när det hände.

Jag menar se på denna jävla skit! Ingen ny medlem skulle få en varning för detta. Men jag får. Jävla sjukt.
Citera
2024-03-07, 04:03
  #19
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag menar se på denna jävla skit! Ingen ny medlem skulle få en varning för detta. Men jag får. Jävla sjukt.
Det är faktiskt besynnerligt.
Mr Zandrews du brukar vara bland de mest inläsande, välbalanserade användarna som alltid håller dig på rätt köl i en diskussion, är mina erfarenheter av att sett dig i mångfacetterad o anpassningsbar karaktär under konsekventa tidsperioder.
Har du retat upp fel folk/mönniska eller hur tror du?
Citera
2024-03-07, 07:14
  #20
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag menar se på denna jävla skit! Ingen ny medlem skulle få en varning för detta. Men jag får. Jävla sjukt.

Det stämmer absolut inte. Det var en serie OT-inlägg som handlade om influencers som varnades. Jag reflekterade ö.h.t. inte över vilka författarna var. Det gör jag i regel aldrig (vare sig jag modererar eller "bara" läser).
Har avatarer avslagna av bl.a. den anledningen - för att inte flytta fokus från inlägg till användare.
Citera
2024-03-07, 07:21
  #21
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Så nu med facit på hand och flytt av tråd så har alla on topic-inlägg raderats och kvar finns off topic?

Det är möjligt att det raderades inlägg som hade bedömts som on topic i Sociala medier, även om jag har nog hade tyckt att influencers inte riktigt har med en driftsstörning att göra där heller. Men det hade moderatorerna i den avdelningen fått avgöra.

Men fortfarande är det ju så att tråden handlar om ett avbrott. De inlägg som står kvar handlar i mångt och mycket om det, så de är on topic.
Citera
2024-03-07, 08:07
  #22
Moderator
Carlboms avatar
Jag har svårt att se TS inlägg som varningsvärt i sammanhanget. Möjligtvis radering men knappt det.
Citera
2024-03-07, 09:29
  #23
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag har svårt att se TS inlägg som varningsvärt i sammanhanget. Möjligtvis radering men knappt det.

Jag är enig i detta - under premissen där tråden befinner sig nu. Jag kan förstå att ställningstagandet blev ett annat före flytten till Sociala medier.
Citera
2024-03-07, 09:44
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det är möjligt att det raderades inlägg som hade bedömts som on topic i Sociala medier, även om jag har nog hade tyckt att influencers inte riktigt har med en driftsstörning att göra där heller. Men det hade moderatorerna i den avdelningen fått avgöra.

Men fortfarande är det ju så att tråden handlar om ett avbrott. De inlägg som står kvar handlar i mångt och mycket om det, så de är on topic.

Visst, där tråden låg innan blev väl en diskussion om influensers inkomst tråkigt att läsa för datanördar som såg fram emot snaskiga kodnings-diskussioner. Men man ska väl kunna diskutera ekonomiska följder av en teknisk händelse även om det inte passar alla?

Det var väl ingen som raderade massa inlägg när man diskuterade COOPs ekonomiska följer vid deras IT-attack? Eller skulle TS skapat en ny tråd "ekonomiska följder av att FB och IN låg nere" ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback