• 1
  • 2
2024-03-09, 22:44
Medlem
halvtolvs avatar
Många verkar ha "svårt" att passa tider. Bestämda tider till tex vänner eller vårdcentraler kan förskjutas utan att meddelas eller förklaras mer än till att "jag inte hann".
Om man hade tagit dåliga "tidpassare" och om det hade gällt att komma i tid till Nobelfesten för att hämta Nobelpriset eller inbjudan till Kungen, hade de då också haft svårt att passa tider?

Vad beror det på att många har svårt att passa tider som man har bestämt?
Om har jag sagt klockan halv tolv så kommer jag fem i halv tolv oavsett om det gäller en hemlös luffare på gatan eller att träffa Xi Jinping i Beijing eller FNs generalförsamling, annars bestämmer jag inga tider. Hur är ni och varför?
Citera
2024-03-09, 22:55
Medlem
zombie-nations avatar
Jag är tidspessimist för jag hatar att stressa. Sedan har jag inte fullpackat schema. En del har faktiskt så mycket att göra att de inte har mellanrum mellan. Andra sitter hemma tills de ska vara någonstans. Det är mer mystiskt.

Kan bara vara glad att jag är duktig att passa tider. Det kommer bara naturligt och inget jag anstränger mig för.

Sedan är det underförstått att om jag ska träffa min kompis så får det slå på fem minuter. Skulle kompisen säga att det inte är OK skulle jag ändra mig.

Jag har bra koll på hur lång tid saker tar. Det kanske inte andra har? Sedan gör jag saker i viktighetsordning. Så om jag ska gå upp och ut så börjar jag med att vakna till i skallen några minuter på nätet. Sedan gör jag mig iordning. Efter det så äter jag om jag hinner och sitter lite mer på nätet. När jag var liten så åt vi först, vilket gjorde mig galen, då det var enklare att springa iväg med en macka i handen än utan sockar och skor på.
Citera
2024-03-09, 23:02
Avstängd
One2Manys avatar
Respektlöshet. 100% den enda anledningen det bottnar i: deras tid är viktigare än personen som väntars tid.

Skulle träffa en utomsocknes polare, han bestämde tid och plats. Stod i en fucking timme och väntade, hörde av mig flera ggr: "jag är på väg", men jag visste vart han var och hur lång tid det tog att åka, så när han inte dykt upp efter 25 minuter från sista smset så visste jag att han satt kvar hos sin polare och rökte hasch. Så jag åkte helt sonika hem. "Jag är här, vart är du?" (80 min efter överenskommen tid) Skit ner dig horunge.

Smutsig djävla fitta, glad att jag inte är vän med honom längre.
Citera
2024-03-09, 23:05
Medlem
Så vidare man inte lever ett superstressat/fullspäckat liv finns det ingen ursäkt att inte komma i tid, undantag om det är snökaos eller liknande. Bara nonchalanta losers som inte håller tider.
Senast redigerad av Snarkomanen 2024-03-09 kl. 23:41.
Citera
2024-03-09, 23:12
Medlem
halvtolvs avatar
"viktighetsordning". Så om halvtolv som hemlös luffare säger till zombie-nation att det är viktigt zombin kommer den tid vi bestämt så kommer den alltså halv tolv...

Visst är det respektlöshet om inget osannolikt har inträffat som man inte kunde föreställa sig för nog fan hade alla som inte kan passa tider kunnat det om det gällde något som var viktigt för dem.

För mig gäller halvtolv på minuten både till kungen och en uteliggare men däremot inte nödvändigtvis till folk som innan inte förut passat tider.
En krona betalas tillbaka halv tolv om så blev sagt och utan påminnelse. Folk är vad?
Citera
2024-03-09, 23:15
Medlem
Jag har slutat att vänta på folk som inte är i tid. Om personen inte har dykt upp efter 1 minut och inte meddelat att de blir sena så går jag.
Citera
2024-03-09, 23:25
Medlem
Pink-Panters avatar
Förr kom jag i överdrivet god tid, ville alltid vara minst en halvtimma innan på grund av att jag var så dålig på att uppskatta tiden, men det har blivit bättre nu. Siktar på att inte vara tidigare än 10 minuter, men det beror på vad det är för tid som ska passas. Viktiga tider, ja minst 10 min innan. Möta upp en kompis? Nä då försöker jag bara vara så punktlig som möjligt.

Visst har man stött på folk som verkligen a l d r i g kan komma i tid. Förstår inte vad deras problem är. Om du alltid är 20-40 minuter sen. Börja förbereda dig 20-40 min tidigare och respektera andras tid, speciellt i samband med jobb eller utbildning. Blir man senare än 5-10 minuter så ska detta meddelas, alla kommer sent nån gång men inte hela tiden.
Citera
2024-03-09, 23:39
Medlem
halvtolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankthetank51
Jag har slutat att vänta på folk som inte är i tid. Om personen inte har dykt upp efter 1 minut och inte meddelat att de blir sena så går jag.
Jag gör däremot tvärtom. Jag väntar i timmar om så behövs och när de slutligen kommer så går jag.
Citera
2024-03-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvtolv
"viktighetsordning". Så om halvtolv som hemlös luffare säger till zombie-nation att det är viktigt zombin kommer den tid vi bestämt så kommer den alltså halv tolv...

Visst är det respektlöshet om inget osannolikt har inträffat som man inte kunde föreställa sig för nog fan hade alla som inte kan passa tider kunnat det om det gällde något som var viktigt för dem.

Jag tolkade det som att Zombiens "viktighetsordning" handlade om vad han ska göra innan han åker och hur han prioriterar dom han ska träffa.

För att svara på frågan tyckte jag nog det var viktigare att folk passade tider när jag var yngre, nu är jag mer tolerant. Folk är olika helt enkelt. Blir fortfarande tokig av att vänta men ser till att ha lite "uppgifter" på lager som man kan göra när man väntar, ex skicka något mejl. Ibland kan det rent av vara lite skönt att bara ta det lugnt och njuta av att man själv inte är sen.

Dock jäkligt irriterande med folk som skickar SMS 11.55 om man bestämt 12.00 och frågar om vi kan ses 13.00 i stället.
Citera
2024-03-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pink-Panter
Förr kom jag i överdrivet god tid, ville alltid vara minst en halvtimma innan på grund av att jag var så dålig på att uppskatta tiden, men det har blivit bättre nu. Siktar på att inte vara tidigare än 10 minuter, men det beror på vad det är för tid som ska passas. Viktiga tider, ja minst 10 min innan. Möta upp en kompis? Nä då försöker jag bara vara så punktlig som möjligt.

Visst har man stött på folk som verkligen a l d r i g kan komma i tid. Förstår inte vad deras problem är. Om du alltid är 20-40 minuter sen. Börja förbereda dig 20-40 min tidigare och respektera andras tid, speciellt i samband med jobb eller utbildning. Blir man senare än 5-10 minuter så ska detta meddelas, alla kommer sent nån gång men inte hela tiden.

Dessa notoriska senkommare som aldrig är i tid är helt hopplösa. Jag tror inte att det hjälper dem nämnvärt om de börjar förbereda sig i tid. Det kommer dyka upp saker under den extra tiden som gör att de ändå blir sena.

En ganska ung tjej på jobbet är notoriskt sen till allting. Hon har 15 minuters promenad till jobbet, med buss tar det ca 5 minuter. Hon har själv erkänt att hon går upp klockan 5 på morgonen för att försöka hinna till jobbet kl. 8. Hon brukar glida in runt 9 - 9:30. En normal person som bor som henne skulle kunna kliva upp kl 7 och fortfarande utan problem vara på jobbet prick klockan 8. Så hon har 2 extra timmar på sig men misslyckas ändå. Egentligen 3 - 3,5 timmar då hon alltid är en timme sen.

Jag har försökt få en förklaring av henne, inte för att jag bryr mig så mycket eller är chef, men bara av rent intresse. Ingen har kunnat ges mer än "Alltså jag förstår verkligen inte själv!!!!".

När hon väl gör vad jag antar vara en rejäl ansträngning så kommer hon istället alldeles för tidigt. Typ står och stampar utanför konferenslokalen 1 timme innan utsatt tid.

Jag tror att personer som är notoriskt sena (i förekommande fall notoriskt tidiga) helt enkelt har 0 uppfattning om vad klockan är. Och dessutom noll uppfattning om hur länge något tar, inte bara hur länge viktiga saker tar utan hur länge vad som helst i livet tar. I deras värld så kan de städa, dammsuga hela lägenheten, duscha, tvätta sängkläderna, laga mat och äta på under en timme. Samtidigt så tänker de att det tar minst en timme att ta sig till stan med buss, trots att resan inte är mer än 10 minuter.
Citera
2024-03-09, 23:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tolkade det som att Zombiens "viktighetsordning" handlade om vad han ska göra innan han åker och hur han prioriterar dom han ska träffa.

Ja, precis, det är bara ett sätt så att jag ska vara säker på att hinna. Vissa gör ju tvärtom, gör de oviktiga sakerna först och får sedan jättebråttom när de inser att de sitter i pyjamas och ska iväg om fem minuter. Så jag ser till att få på mig kläder innan jag börjar hatta runt och undra om jag ska äta någon till frukost den dagen.
Citera
2024-03-09, 23:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starii
En ganska ung tjej på jobbet är notoriskt sen till allting. Hon har 15 minuters promenad till jobbet, med buss tar det ca 5 minuter. Hon har själv erkänt att hon går upp klockan 5 på morgonen för att försöka hinna till jobbet kl. 8. Hon brukar glida in runt 9 - 9:30. En normal person som bor som henne skulle kunna kliva upp kl 7 och fortfarande utan problem vara på jobbet prick klockan 8. Så hon har 2 extra timmar på sig men misslyckas ändå. Egentligen 3 - 3,5 timmar då hon alltid är en timme sen.

Jag har försökt få en förklaring av henne, inte för att jag bryr mig så mycket eller är chef, men bara av rent intresse. Ingen har kunnat ges mer än "Alltså jag förstår verkligen inte själv!!!!".

När hon väl gör vad jag antar vara en rejäl ansträngning så kommer hon istället alldeles för tidigt. Typ står och stampar utanför konferenslokalen 1 timme innan utsatt tid.

Då är det ju ett mentalt handikapp. Hon har försökt lösa det men det funkar inte. Har sådana saker för mig med, men inte vad gäller tid, man är bara hopplös som människa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in