Citat:
Ursprungligen postat av
Pink-Panter
Förr kom jag i överdrivet god tid, ville alltid vara minst en halvtimma innan på grund av att jag var så dålig på att uppskatta tiden, men det har blivit bättre nu. Siktar på att inte vara tidigare än 10 minuter, men det beror på vad det är för tid som ska passas. Viktiga tider, ja minst 10 min innan. Möta upp en kompis? Nä då försöker jag bara vara så punktlig som möjligt.
Visst har man stött på folk som verkligen a l d r i g kan komma i tid. Förstår inte vad deras problem är. Om du alltid är 20-40 minuter sen. Börja förbereda dig 20-40 min tidigare och respektera andras tid, speciellt i samband med jobb eller utbildning. Blir man senare än 5-10 minuter så ska detta meddelas, alla kommer sent nån gång men inte hela tiden.
Dessa notoriska senkommare som aldrig är i tid är helt hopplösa. Jag tror inte att det hjälper dem nämnvärt om de börjar förbereda sig i tid. Det kommer dyka upp saker under den extra tiden som gör att de ändå blir sena.
En ganska ung tjej på jobbet är notoriskt sen till allting. Hon har 15 minuters promenad till jobbet, med buss tar det ca 5 minuter. Hon har själv erkänt att hon går upp klockan 5 på morgonen för att försöka hinna till jobbet kl. 8. Hon brukar glida in runt 9 - 9:30. En normal person som bor som henne skulle kunna kliva upp kl 7 och fortfarande utan problem vara på jobbet prick klockan 8. Så hon har 2 extra timmar på sig men misslyckas ändå. Egentligen 3 - 3,5 timmar då hon alltid är en timme sen.
Jag har försökt få en förklaring av henne, inte för att jag bryr mig så mycket eller är chef, men bara av rent intresse. Ingen har kunnat ges mer än "Alltså jag förstår verkligen inte själv!!!!".
När hon väl gör vad jag antar vara en rejäl ansträngning så kommer hon istället alldeles för tidigt. Typ står och stampar utanför konferenslokalen 1 timme innan utsatt tid.
Jag tror att personer som är notoriskt sena (i förekommande fall notoriskt tidiga) helt enkelt har 0 uppfattning om vad klockan är. Och dessutom noll uppfattning om hur länge något tar, inte bara hur länge viktiga saker tar utan hur länge vad som helst i livet tar. I deras värld så kan de städa, dammsuga hela lägenheten, duscha, tvätta sängkläderna, laga mat och äta på under en timme. Samtidigt så tänker de att det tar minst en timme att ta sig till stan med buss, trots att resan inte är mer än 10 minuter.