Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-15, 00:03
  #37
Medlem
Svårt att slita sig från detta lakrits.
Citera
2022-01-15, 08:37
  #38
Medlem
Sutures avatar
Det är lite sanning med osanning. För det första så är det inte riktigt lakritsen i sig utan roten den görs av. Så det finns lakritssorter som är okej (även om de flesta inte är det).

Lakritsroten har många effekter på hälsa, både bra och dåliga. Har används i tid och otid för diverse magproblem tex. Däremot är det sant att det sänker kaliumnivån i kroppen, vilket över tid kan orsaka hjärtproblem. Alternativt direkt om någon är känslig.

Salmiak är en typ av salt, har absolut ingen inverkan på hälsan på samma vis. Naturligtvis kan salt vara farligt på sitt sätt, men inte hjärtproblem som lakrits.

Det går utmärkt att käka lakrits varje dag livet ut och du kommer inte ha några problem. Som alltid handlar det om måtta. Om du käkar en stor påse lakrits varje dag så självklart att du kommer ha problem, om inte bara från sockret. Käkar du en halv påse Djungelvrål (40g) så är det lugnt. Är du känslig mot lakrits är det nog bättre du käkar det veckovis och inte dagvis.

På samma sätt som att dricka litervis med vatten inom en kort tidsram kommer döda dig. Allt handlar om måtta.
Citera
2022-01-15, 22:10
  #39
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Käkar du en halv påse Djungelvrål (40g) så är det lugnt. Är du känslig mot lakrits är det nog bättre du käkar det veckovis och inte dagvis.
Hallå vänta lite nu.. Kan vi inte gå in på detta mer ordentligt för nu blev det ännu mer otydligt.

Här är innehållsförteckningen för Djungelvrål, direkt från Cloettas sida.
Citat:
glukossirap, socker, stärkelse, modifierad stärkelse, ammoniumklorid (=salmiak), lakritsextrakt, färgämne (e153), arom.

Står ingenstans att det innehåller lakritsrot eller liknande utan bara extrakt som vad jag vet är ofarligt. Borde vara som vilket godis som helst bara det att det smakar och ser ut som de med äkta lakrits?

Du menar att det är skadligt för hälsan ur lakritsynpunkt att äta mycket av detta kontra annat godis?
Citera
2022-01-15, 22:21
  #40
Medlem
Sutures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Hallå vänta lite nu.. Kan vi inte gå in på detta mer ordentligt för nu blev det ännu mer otydligt.

Här är innehållsförteckningen för Djungelvrål, direkt från Cloettas sida.


Står ingenstans att det innehåller lakritsrot eller liknande utan bara extrakt som vad jag vet är ofarligt. Borde vara som vilket godis som helst bara det att det smakar och ser ut som de med äkta lakrits?

Du menar att det är skadligt för hälsan ur lakritsynpunkt att äta mycket av detta kontra annat godis?

Nja, lakritsextrakt är gjord från lakritsrot så det är den som är "boven" i dramat. Lakrits är hälsosamt och skadligt, allt handlar om måtta.

https://www.healthline.com/nutrition...t#dosage-forms

Gjorde en snabb sökning bara (var åratal sen jag läste om allt detta, är stor fan av lakrits) men den visar en del av det jag menade och minns. Ta dock deras guideline på "100 gram per dag" med varsamhet. När jag läste på om detta minns jag flera läkare och andra sidor som sa att en hälsosam nivå per dag är 10gram.

Djungelvrål använde jag bara som exempel för det råkar vara en av mina favoriter
Citera
2022-01-15, 22:27
  #41
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Djungelvrål använde jag bara som exempel för det råkar vara en av mina favoriter
Samma här tillsammans med salmiakbalkar och liknande. Ville fördjupa mig lite i ämnet och du har rätt. Extrakt görs av lakritsroten, frågan är hur mycket extrakt det är i en påse 80g? Det är otydligt hur skadligt det kan vara.

Kan medge att två påsar kan slinka ned en kväll då och då. Konsumerade en låda 2kg djungelvrål och 1kg salmiakbalkar under en 1.5 månad förra året så det är nog hopplöst att sluta med detta beroende.
Citera
2022-01-15, 22:34
  #42
Medlem
Sutures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Samma här tillsammans med salmiakbalkar och liknande. Ville fördjupa mig lite i ämnet och du har rätt. Extrakt görs av lakritsroten, frågan är hur mycket extrakt det är i en påse 80g? Det är otydligt hur skadligt det kan vara.

Kan medge att två påsar kan slinka ned en kväll då och då. Konsumerade en låda 2kg djungelvrål och 1kg salmiakbalkar under en 1.5 månad förra året så det är nog hopplöst att sluta med detta beroende.

Det är en mycket bra fråga, något jag inte hittat varken då eller nu. Kan ju vara de inte vill släppa receptet men å andra sidan har jag inte sett så mycket från andra heller. Vet att hälsomyndigheten i England sa runt 50g godis per dag kan ge problem för folk över 40 om du käkar det dagligen i veckor så har räknat på 40g för härdat folk som oss. Känsliga bör som sagt inte äta det dagligen alls

Men ska också sägas att när jag lästa dom debatterna så var det ingen som dog av det, utan det orsakade låga kaliumnivåer som kunde ge hjärtproblem och liknande. De få som dog gjorde det av dåliga livsval tillsammans med lakrits. Väger du 300kg och käkar 100g lakrits om dagen, så är nog lakrits det minsta av problemen

Var månader sen jag åt något så salt. Flyttade utomlands och det är inte så lätt att hitta
__________________
Senast redigerad av Suture 2022-01-15 kl. 22:44.
Citera
2023-02-25, 10:24
  #43
Medlem
SlagenSvensks avatar
Farligt, farligt. Fast jag tror på en allergisk reaktion, kanske det i kombination med högt blodtryck.

Jag äter som mest ett par bitar lakrits åt gången numera.


"Camilla Austad, 37, från norska Sandefjord har älskat lakrits i hela sitt liv.

– Men jag har aldrig känt att jag har ätit för mycket lakrits. Det är inte som att jag har frossat, säger Camilla.

En helg förra månaden åt Camilla sitt vanliga lördagsgodis, ett 20-tal lakritskulor. Dessutom åt hon fyra lakritspipor som hennes sambo hade köpt i Sverige.

Hon vaknade kallsvettig mitt i natten med hjärtklappning.

– Strax efter spydde jag som en gris, säger Camilla.

– Jag kommer aldrig att våga äta lakrits igen. Jag är så rädd nu så det kommer inte att hända. Känslan av att vara säker på att jag skulle dö var hemsk. Jag trodde att det där var slutet, säger Camilla".


https://www.expressen.se/nyheter/nor...is-nu-dor-jag/
Citera
2023-02-25, 10:30
  #44
Medlem
Jo..Fick höra av hjärtläkare för några år sen att vissa kan vara känsliga om man trycker i sig för mkt Vilket jag märkte tyvärr..Håller mig ifrån lakrits numera..
Citera
2023-02-25, 10:43
  #45
Medlem
Det är en läkeört som kom mycket tidigt till skandinavien, förmodligen med vikingarna då den var känd som slemlösande sen länge runt medelhavet.

Precis som med alla läkeväxter så är det inte bra med för mycket, men i det här fallet är det avsevärda mängder och jag skulle också tro att kroppen bygger tolerans om man likt en qat-tuggande Somalier inte kan hålla sig ifrån den här typen av stimulantia vilket jag tyvärr inte kan.

Ett livslångt missbruk att se fram mot eller njuta av beroende på om glaset är halvfullt eller halvtomt således, jag skulle lätt i en nödsituation förmodligen kunna döda för djungelvrål som kanske är den smutsigaste fix jag känner till i universum.

edit: ett surt och ett salt S-märke samtidigt är också så in i h-lvete dirty. Jag skäms men jag kan inte hjälpa det. Som ett barn f-n.

edit edit: snabbkurs i att bli svensk, hänga på motorhuven, käka turkisk peppar och klia sig i skrevet samtidigt som man spanar ragg på macken. Fixar man det är man integrerad. Jag är kär i det här cepelandet. Det går inte över så j-vla muppigt folk alltså jag älskar det.
__________________
Senast redigerad av SpringCampaign 2023-02-25 kl. 10:56.
Citera
2023-02-25, 11:10
  #46
Medlem
for mycket lakrits staller till det med kalium/natrium balansen i kroppen vilket paverkar hjartverksamheten
Citera
2023-02-26, 00:18
  #47
Medlem
Ja det stämmer, det höjer blodtrycket en del. Har man högt blodtryck är det ju inte bra.
Citera
2024-03-24, 19:51
  #48
Medlem
SlagenSvensks avatar
"Joacim Österstam gillar godis och allra mest gillar han saltlakrits. Ett godisbegär som fick en oväntad vändning när han akut tvingades åka till lasarettet i Trelleborg"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...nade-pa-akuten

Kan vara farligare än vad man tror fast jag vet int hur mycket denna kille ätit.

/SS
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback