Citat:
Ursprungligen postat av
arista
Ska alla andra lida för att du inte tjänar tillräckligt med pengar? tror du jag bryr mig om en öl kostar 200:- när jag är på semester? jag gråter inte och bryr mig inte för det påverkar mig inte ekonomiskt, det som är ännu bättre är att man slipper alla wt-svennar.
Fast även om du har råd med dubbla priser på allting så tror jag även du har en ekonomisk ådra som säger: Kan jag betala 100 kr för samma sak som på andra ställen kostar 200 kr, så varför inte köpa på det stället som tar 100 kr?
Om du inte tänker så utan istället tänker, jag tar det för 200 kr, så bidrar du till att driva upp priserna och göra det kämpigare för alla som har mindre pengar.
Jag är helt enig med att en produkt för 200 kr istället för 100 kr kan vara värt priset i vissa fall. T.ec. om man är på en butik och det är långt till den andra och man har dåligt med tid, men i övrigt så finns det inte så många andra anledningar att betala mer när man kan betala mindre. Som sagt det bidrar till att driva upp priserna hu fler som är villiga att betala överpriser.
Flygplatser är en bra poäng, men där finns ett monopol eller möjligen oligopol så man har inget val än att köpa den dyra ölen och den dyra maten om man väl vill ha något.
Jag är dock emot dessa överpriser så det är ytterst sällan jag köper mat på flygplatser. Äter hellre innan jag kommer till flygplatsen till billigare pris. Men när det kommer till öl så kan jag inte motstå det på flygplatser, så då får man betala det hutlösa priset.