2024-04-03, 15:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiggerNickson
Är det bara jag som tycker att priset är rätt?

Gästerna betalar ju, så utbudet möter alltså efterfrågan. Jämviktsförhållande råder. När efterfrågan minskar, sänks priserna.

Det är inte de gråtande kvinnorna i detta forum som är målgruppen om ni undrar, utan de som kan och vill betala för sig på dessa skidorter.

Helt rätt pris och på köpet slipper man det slödder och de slagsmål som ofelbart kommer med stor stark för 40 kr. Skönare häng med dyr öl.
Citera
2024-04-03, 16:30
Medlem
KuReLuBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Helt rätt pris och på köpet slipper man det slödder och de slagsmål som ofelbart kommer med stor stark för 40 kr. Skönare häng med dyr öl.

Att det skulle vara fint att dricka bira för 112kr känns lite väl enkelt. Är det därför Stockholmarna är så överspända? För att dom tror att de är fina?
Citera
2024-04-03, 16:55
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Tror de flesta barnfamiljer gör två och en halv semesterresor per år.

Enligt Avanzas sparstatistik är mediankapitalet för 40-åringar 58k kr avrundat uppåt. Så i en familj på fyra har föräldrarna ett sparkapital på ca 120k kr. Att argumentera för att en semester för 40k kr inte skulle vara ansträngande för familjens ekonomin är ju ren galenskap.
Dessutom tenderar övre medelklass och överklass i större utsträckning att spara i aktier/fonder, vilket innebär att medianen i detta fall speglar en övre medelklassfamilj, men där föräldrarna visserligen har en hög lön.

Vad ska familjen göra om taket helt plötsligt behöver läggas om för 200k kr? Eller bergvärempumpen pajjar?

Varför bryr du dig om de får det att gå ihop? Låt dem få åka till Sälen och få lite upplevelser. Så här i efterhand så uppskattar jag verkligen resorna vi gjorde under barndomen - cred till mina föräldrar, det var långt över snittet också. Det ger ovärderliga minnen, men om du vill att man ska sitta och kura och spela fia med knuff året runt så får du tycka det, jag tycker det är deppigt.
Citera
2024-04-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Varför bryr du dig om de får det att gå ihop? Låt dem få åka till Sälen och få lite upplevelser. Så här i efterhand så uppskattar jag verkligen resorna vi gjorde under barndomen - cred till mina föräldrar, det var långt över snittet också. Det ger ovärderliga minnen, men om du vill att man ska sitta och kura och spela fia med knuff året runt så får du tycka det, jag tycker det är deppigt.

Därför att det skapar problem i den svenska ekonomin som i sin tur gör det pissigare för oss som är sparsamma, när teslaföräldrar går in på ICA och fullständigt pissar på priserna och kvittot. ICA handlarna har ju insett att de kan ta vilka priser som helst för sina varor då deras idiotiska kunder blundar för priserna. Samma sak med bostadspriserna och hantverkarkostanderna, och det finns X antal fler

Det finns massor av semesteraktiviteter som ger fantastiska upplevelser som inte kostar 40000 kr.
Åk till en mindre skidort tex Tänndalen?
Senast redigerad av novaextremex 2024-04-03 kl. 19:59.
Citera
2024-04-03, 20:00
Medlem
Helt rätt TS. Sen är väl icahandlarna värre på de sätt att de drar sig inte ens för att utnyttja covid för att maxa vinsterna. Kapitalisternas fulaste tryne.
Citera
2024-04-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Poängen är inte att alla ska ha råd, poängen är att göra så stor vinst som möjligt. Om målet hade varit att alla skulle ha råd skulle det ju kosta 1 krona (eller gratis). Varför tror du inte det kostar en krona?

Dom skulle ju göra en större vinst om alla hade råd!
Citera
2024-04-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
En öl kostar inte 79kr på ett skabbigt ställe, halva södermalm har skabbiga ställen där ölen ligger på 30-50kr.

Och du är väll medveten om att typ Sturehof har hyror på några miljoner i månaden så att dom tar 100kr för en öl är helt rimligt.

Känns som att du lever kvar nånstans kring 2010... Jag har länkat några menyer som du säkert har sett. Att Sturehof har högre hyror är jag väl medveten om men nu var det ölpriser vi pratar om och inte hyror. Kiki på den här länken: https://sturehof.com/meny/ så ser du var dom tar för 20cl Mariestads export på fat. I dina ögon är det väl en finöl, men med det priset kan vi nog räkna ut att en storstark går på mer än 100kr.

Vet annars inte vad jag ska säga, ni tycks bara käfta om att krogars menypriser är fel och anmärka på det. Du nämner hyror... Vore det inte lämpligare om du då kanske nämnde i tråden att krogen där i fjällen förmodligen inte har så mänga gäster under sommar och höst.
Citera
2024-04-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Dom skulle ju göra en större vinst om alla hade råd!
Baserat på vilken uträkning?

Problemet är ju att vid större kapacitet tillkommer även större kostnader i form av bland annat ökad personal och högre grad av slitage vilket äter av vinsten. Dessutom finns det begränsat med plats, och det är väl redan så att många drar sig från att åka dit på högsäsong för att det är lite väl mycket folk.

Är platserna begränsade och man säljer slut så finns det ingen som helst vinst med att sänka priserna, snarare tvärt om. Det är nästan alltid en bättre affärsidé att sälja lägre antal med högre vinst än tvärt om, såvida inte hela affärsidén bygger på just kvantitet som hos t.ex. IKEA.
Citera
2024-04-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Därför att det skapar problem i den svenska ekonomin som i sin tur gör det pissigare för oss som är sparsamma, när teslaföräldrar går in på ICA och fullständigt pissar på priserna och kvittot. ICA handlarna har ju insett att de kan ta vilka priser som helst för sina varor då deras idiotiska kunder blundar för priserna. Samma sak med bostadspriserna och hantverkarkostanderna, och det finns X antal fler

Det finns massor av semesteraktiviteter som ger fantastiska upplevelser som inte kostar 40000 kr.
Åk till en mindre skidort tex Tänndalen?

Ska alla andra lida för att du inte tjänar tillräckligt med pengar? tror du jag bryr mig om en öl kostar 200:- när jag är på semester? jag gråter inte och bryr mig inte för det påverkar mig inte ekonomiskt, det som är ännu bättre är att man slipper alla wt-svennar.
Citera
2024-04-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är nyandertalarbeteende att betala dessa priser. Om ingen köper skiten så sänker de priserna. Men folk skiter i det. De köper ändå. Helt otroligt.

För att folk är där ett par dagar. Om de låter bli att köpa öl dröjer det ändå några dagar innan priserna sänks så de får inte nytta av det, enda konsekvensen för dem att inte köpa är att de inte får någon öl. De vill ha öl så de köper.

Hade det varit krogen i hemmakvarteret hade folk utan bloblem struntat att köpa och de hade fått sänka. Det är helt enkelt andra regler på semesterorter.

Är uppväxt i en sommartid och bor i en annan nu, det är fullt normalt att priset på en lunch går upp från en hundralapp till 150-200kr i juni till augusti. Ofta med någon deal för stammisar som får lägre lunchpris nära det ordinarie.
Citera
2024-04-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Ska alla andra lida för att du inte tjänar tillräckligt med pengar? tror du jag bryr mig om en öl kostar 200:- när jag är på semester? jag gråter inte och bryr mig inte för det påverkar mig inte ekonomiskt, det som är ännu bättre är att man slipper alla wt-svennar.

Fast även om du har råd med dubbla priser på allting så tror jag även du har en ekonomisk ådra som säger: Kan jag betala 100 kr för samma sak som på andra ställen kostar 200 kr, så varför inte köpa på det stället som tar 100 kr?

Om du inte tänker så utan istället tänker, jag tar det för 200 kr, så bidrar du till att driva upp priserna och göra det kämpigare för alla som har mindre pengar.

Jag är helt enig med att en produkt för 200 kr istället för 100 kr kan vara värt priset i vissa fall. T.ec. om man är på en butik och det är långt till den andra och man har dåligt med tid, men i övrigt så finns det inte så många andra anledningar att betala mer när man kan betala mindre. Som sagt det bidrar till att driva upp priserna hu fler som är villiga att betala överpriser.

Flygplatser är en bra poäng, men där finns ett monopol eller möjligen oligopol så man har inget val än att köpa den dyra ölen och den dyra maten om man väl vill ha något.

Jag är dock emot dessa överpriser så det är ytterst sällan jag köper mat på flygplatser. Äter hellre innan jag kommer till flygplatsen till billigare pris. Men när det kommer till öl så kan jag inte motstå det på flygplatser, så då får man betala det hutlösa priset.
Citera
2024-04-04, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arista

Det ironiska är att det bara är riktig wt-trash som betalar så mycket för en öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in