2024-04-04, 03:41
Medlem
Mikaelias avatar
Vad är det för typ av öl? Ser inga problem att betala 112 kronor för en välgjord hantverksöl.
Nu lär det väl knappast vara det utan något utav Åbro, Carlsberg eller Spendrups diverse varumärken. Inte en chans i helvete att jag skulle betala den summan för en pissig industrilager typ Mariestad eller Norrlands guld.
Citera
2024-04-04, 04:47
Medlem
Linda.Almightys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Sälen är bara en industri för att tjäna/lura pengar av turister.
Skidåkning är värdelös, för mycket folk mm

Var väl ok som ung på runt millenieskiftet
Nu skulle jag aldrig åka upp med min familj, finns så mycket bättre alternativ här i Sverige.

Men du får tänka att ägare vill ha pengar året runt och har bara några månader att dra in dom.

Turism är bara en industri för att tjäna/lura pengar av turister.

Lösningen är att ordna mer av sin turism och sina nöjen själv, istället för att låta bondfångare bli täta på egen och andras bekostnad? 🤔
Citera
2024-04-04, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Det ironiska är att det bara är riktig wt-trash som betalar så mycket för en öl.

Lite så. För en riktigt exklusiv öl, nu tänker jag hantverksöl eller något riktigt fint köpt på gårdsbutik utomlands så man får något med fin tradition, kan jag nog i nödfall betala en hundring. Än hellre om den serveras i bra glas, rätt tempererad och i en trevlig miljö nära produktionsplatsen. Men på grisfest i nån skidort långt bort från ära och redlighet där allsköns troll och nyrika blandas med knarkrikingar och ekonomiska småfifflare? Aldrig i livet! Det är samma nivå på folk som de gamla Finlandsfärjorna, Cinderella och allt vad de heter. Brrr!
Citera
2024-04-04, 08:31
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Känns som att du lever kvar nånstans kring 2010... Jag har länkat några menyer som du säkert har sett. Att Sturehof har högre hyror är jag väl medveten om men nu var det ölpriser vi pratar om och inte hyror. Kiki på den här länken: https://sturehof.com/meny/ så ser du var dom tar för 20cl Mariestads export på fat. I dina ögon är det väl en finöl, men med det priset kan vi nog räkna ut att en storstark går på mer än 100kr.

Vet annars inte vad jag ska säga, ni tycks bara käfta om att krogars menypriser är fel och anmärka på det. Du nämner hyror... Vore det inte lämpligare om du då kanske nämnde i tråden att krogen där i fjällen förmodligen inte har så mänga gäster under sommar och höst.

Känns som du inte har varit ute på skabbiga ställen i stan sedan 2010 isf, det har jag varit. Varför skulle inte hyran spela in? Priserna sätts i mycket pga den.
Citera
2024-04-04, 09:46
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Dom skulle ju göra en större vinst om alla hade råd!
Nej troligtvis inte eftersom att de har det priset de har. Nuvarande pris multiplicerat med antal försäljningar är antagligen > billigare pris multiplicerat med antal försäljningar.

(Exempel: 112 kr/st * 1000 st = 112000 kr. 90 kr/st * 1200 st = 108000 kr).
Senast redigerad av Fittfitta 2024-04-04 kl. 09:51.
Citera
2024-04-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Känns som du inte har varit ute på skabbiga ställen i stan sedan 2010 isf, det har jag varit. Varför skulle inte hyran spela in? Priserna sätts i mycket pga den.

Påtalade bara att du är ytterligare en som påstår saker och ting utan att kunna backa upp det du säger. Som sagt har jag iaf, till skillnad från dig och andra länkat till olika krogars menyer. Att ni trots det hävdar att priserna inte stämmer går kanske att förklara med att ni hinner däcka under den tiden happy hour pågår. Normalt folk hinner med att se ordinarie priser också.
Citera
2024-04-04, 10:06
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Påtalade bara att du är ytterligare en som påstår saker och ting utan att kunna backa upp det du säger. Som sagt har jag iaf, till skillnad från dig och andra länkat till olika krogars menyer. Att ni trots det hävdar att priserna inte stämmer går kanske att förklara med att ni hinner däcka under den tiden happy hour pågår. Normalt folk hinner med att se ordinarie priser också.

Kan nämna många ställen med priser under 50kr men orkar inte ens ge mig in i det.
Citera
2024-04-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Vad är det för typ av öl? Ser inga problem att betala 112 kronor för en välgjord hantverksöl.
Nu lär det väl knappast vara det utan något utav Åbro, Carlsberg eller Spendrups diverse varumärken. Inte en chans i helvete att jag skulle betala den summan för en pissig industrilager typ Mariestad eller Norrlands guld.

Tyvärr är det vad det kostar på vissa ställen för en "pissöl", t.ex. på flygplaser som tar betydligt mycket högre pris för pissölen än 112 kr. Kanske närmare 200 kr i vissa fall, men folk köper det för det finns inga alterntiv, i alla fall på flygplatser.
Citera
2024-04-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tyvärr är det vad det kostar på vissa ställen för en "pissöl", t.ex. på flygplaser som tar betydligt mycket högre pris för pissölen än 112 kr. Kanske närmare 200 kr i vissa fall, men folk köper det för det finns inga alterntiv, i alla fall på flygplatser.

Det är också en begränsad marknad. De enda man kan sälja till är de som ändå är på flygplatsen för att flyga (eller i Sälen för att åka skidor). Ingen åker till flygplatsen eller till Sälen primärt för att dricka öl så merförsäljningen vid sänkt pris motsvarar inte den vinst de får vid nuvarande prissättning.
Citera
2024-04-04, 20:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är också en begränsad marknad. De enda man kan sälja till är de som ändå är på flygplatsen för att flyga (eller i Sälen för att åka skidor). Ingen åker till flygplatsen eller till Sälen primärt för att dricka öl så merförsäljningen vid sänkt pris motsvarar inte den vinst de får vid nuvarande prissättning.

Fast sälen är inte ett enda ställe, finns ju billigare öl där än 112 kr, det finns det inte på Arlanda med samma prisspann.
Citera
2024-04-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast sälen är inte ett enda ställe, finns ju billigare öl där än 112 kr, det finns det inte på Arlanda med samma prisspann.

Ja men Lindvallen ligger ju en bit från Sälens tätort. Bor man i stuga där så tar man sig väl inte vara n till byn för att få billigare öl?

(Har inte bra koll, har bara kört förbi från Malung till Särna och då på sommaren)
Citera
2024-04-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är Lindvallens Värdshus ett fåmansbolag eller ingår det i Skistar?

https://www.proff.se/foretag/lindval...2JZR4NBI5YH9F/

vet faktiskt inte, men tillräckligt många anställda för att ta ut rejäl utdelning oavsett.

men skit samma , finns ingen anledning att betala 112kr för en stor stark eller ens äta där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in