Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 05:29
  #7057
Medlem
1871s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ola1337
Håller på att bygga upp en gubbportfölj med inslag av tillväxt.
Jag ser mig som en utdelningsinvesterare och tycker det är kul att se ackumulerad utdelning växa från år till år. Utdelningarna är vad som håller glöden igång.
Jag värderar stabilitet och kontinuerligt kassaflöde högt, samtidigt som jag givetvis försöker investera från min lön så mycket jag klarar av.
Min portfölj idag ser ut enligt nedan;

XACT Norden Högutdelande - Cirka 14%
Investor - Cirka 13%
Aktiespararna Direktavkastning B - Cirka 8%
Lundbergföretagen - Cirka 7%
Tele2 - Cirka 5%
Volvo B - Cirka 5%
Berkshire Hathaway B - Cirka 5%
Handelsbanken USA B1 - Cirka 5%
SEB Sverige Indexnära B - Cirka 5%
Bahnhof - Cirka 4%
Franklin European Dividend ETF - Cirka 4%
Avanza Bank Holding - Cirka 4%
Latour - Cirka 3%
Microsoft - Cirka 3%
Cibus Nordic Real Estate - Cirka 3%
Tesla - Cirka 2%
Creades - Cirka 2%
Realty Income Corp - Cirka 2%
XACT Sverige - Cirka 2%
T Rowe Price Group - Cirka 1%
Abbvie - Cirka 1%
Alphabet - Cirka 1%
Coca Cola - Cirka 1%
Astra Zeneca - Cirka 0.5%
Amazon - Cirka 0.5%

Denna portfölj ger mig i snitt 4%/år i Direktavkastning, varpå kurstillväxt också tillkommer, där jag estimerar cirka 5-6% per år i ren tillväxt exklusive utdelning.

Är idag viktad cirka 20-25% mot USA, går i tankarna att öka detta upp emot 30%. Tanken har varit att göra denna omviktningen genom att sälja av enskilda amerikanska aktier och istället stoppa in dessa pengar i Handelsbankens USA fond så att jag på det sättet kan erhålla utdelning också. Samtidigt som jag får ett antal färre bolag att hålla koll på.

Tar tacksamt emot era synpunkter och tips på denna portfölj, hade ni gjort något annorlunda?
Hade sålt allt i Xact och Handelsbanken p.g.a. deras esg-filosofi, deras fonder innehåller inte sånt som går bra i kristider så som krigsmateriel, olja, alkohol och energi. Undvik dessa woke fonder.
Citera
2024-04-14, 07:57
  #7058
Medlem
Minns ej när jag uppdaterade här sist så kan göra det nu:

SBB B - 56,69%
Cibus Nordic Real Estate - 15,87%
Billerud - 14,08%
Scandinavian Astor Group - 10,21%
Volvo B - 1,61%
Boliden - 1,51%

Sen har jag 2 Fonder också, en Indisk Fond som jag kommer hålla hemlig och Swedbank Robur Technology A.

Enligt Avanza så har jag fördelat 73,65% Aktier och 26,33% Fonder.

Kommer nästa vecka gå genom mina listor där jag har skrivit ner intressanta aktie namn, se hur dom har gått sen dagen jag skrev ner dom på papperen och ta bort dom som inte gått bra för se vad det finns kvar i att investera.

Så lär dyka upp några nya Aktier på min lista, sen kommer visa aktie innehav ökas i % också.
Citera
2024-04-14, 08:51
  #7059
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Minns ej när jag uppdaterade här sist så kan göra det nu:

SBB B - 56,69%
Cibus Nordic Real Estate - 15,87%
Billerud - 14,08%
Scandinavian Astor Group - 10,21%
Volvo B - 1,61%
Boliden - 1,51%

Sen har jag 2 Fonder också, en Indisk Fond som jag kommer hålla hemlig och Swedbank Robur Technology A.

Enligt Avanza så har jag fördelat 73,65% Aktier och 26,33% Fonder.

Kommer nästa vecka gå genom mina listor där jag har skrivit ner intressanta aktie namn, se hur dom har gått sen dagen jag skrev ner dom på papperen och ta bort dom som inte gått bra för se vad det finns kvar i att investera.

Så lär dyka upp några nya Aktier på min lista, sen kommer visa aktie innehav ökas i % också.

Sådär ska man skriva

Får man fråga varför sbb b är så dominerade i din portfölj? Jag vill också skaffa Boliden till min portfölj, börjar nog köpa den i slutet av maj.
Citera
2024-04-14, 08:58
  #7060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Sådär ska man skriva

Får man fråga varför sbb b är så dominerade i din portfölj? Jag vill också skaffa Boliden till min portfölj, börjar nog köpa den i slutet av maj.

Det här är baserat på antal aktier och inte kr, dessutom har jag inga tvivel att det kommer gå bra för SBB.

Boliden är nice, jag ska kolla lite på Saab och andra aktier.
Citera
2024-04-14, 09:04
  #7061
Medlem
Jag hade glömt procentfördelningen och förklara hur jag tänker Jag gör ett nytt försök.

Min strategi är att köpa bolag som kan växa försäljningen och kassaflödet med minst 10% årligen de kommande åren. Ju större tillväxtpotential ett bolag, desto mer pengar lägger jag på den:

Synopsys Inc - 11.6%
Eagle Materials Inc - 10.1%
Novo Nordisk A/S - 8.9%
Cadence Design Systems Inc - 7.8%
Medpace Holdings Inc - 6.2%
Kla Corp - 5.7%
Hermes International Sca - 5.1%
Microsoft Corp - 5%
Victory Capital Holdings Inc - 4.2%
Interactive Brokers Group Inc - 3.6%
Harvia Oyj - 3.3%
Vertex Pharmaceuticals Inc - 3.3%
Abbvie Inc - 2.9%
Constellation Software Inc - 2.6%
Regeneron Pharmaceuticals Inc - 2.6%
Applied Materials Inc - 2.3%
Copart Inc - 1.9%
Nvidia Corp - 1.8%
Sps Commerce Inc - 1.5%
Dollarama Inc - 1.5%
Kid Asa - 1.5%
Meta Platforms Inc - 1.4%
Autodesk Inc - 1.3%
Europris Asa - 1.3%
Arista Networks Inc - 1.2%
Intuit Inc - 0.7%
Alphabet Inc - 0.5%
Citera
2024-04-14, 09:29
  #7062
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Det här är baserat på antal aktier och inte kr, dessutom har jag inga tvivel att det kommer gå bra för SBB.

Boliden är nice, jag ska kolla lite på Saab och andra aktier.


Ok ja Saab verkar bra men den står så högt nu. Känns som jag skulle ha hoppat på det skeppet när det stod på 6-700kr.

du vill inte ha något investmentbolag?
Citera
2024-04-14, 09:33
  #7063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ok ja Saab verkar bra men den står så högt nu. Känns som jag skulle ha hoppat på det skeppet när det stod på 6-700kr.

du vill inte ha något investmentbolag?

Man lär inget själv om man har investmentbolag, dessutom dom flesta investment bolag jag har tittat på är inte intressanta.

Men har du några investmentbolag du skulle rekommendera?
Citera
2024-04-14, 09:53
  #7064
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Man lär inget själv om man har investmentbolag, dessutom dom flesta investment bolag jag har tittat på är inte intressanta.

Men har du några investmentbolag du skulle rekommendera?

Ah men kan man inte säga samma sak om fonder? De flesta skulle nog säga Investor, jag har en del aktier i industrivärden A, tycker de gör ett bra jobb
Citera
2024-04-14, 11:17
  #7065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ah men kan man inte säga samma sak om fonder? De flesta skulle nog säga Investor, jag har en del aktier i industrivärden A, tycker de gör ett bra jobb

Visst kan man säga samma sak om fonder, men jag kollar upp all information för en fond innan jag väljer en att lägga pengar i så man lär sig.

Vi kan ju ta en titt på Industrivärden A, dom kan ju ha köpt alla sina aktier när det var lågt men låt oss titta i dagens läge utifall en person skulle vilja lägga in pengar aktier IDAG/NU och dom har:

Volvo B
Sandvik
Handelsbanken <- Legat platt som en pannkaka dom senaste 10 åren, dock har dom bra utdelning.
Essity B <- Är bara +1,65% sen dom startade.
SCA B
Skanska B
Ericsson B <- Legat som platt pannkaka sen år 2003 så HELA 21 år!!!
Alleima

Som en person har pengar och vill köpa Aktier vad stoppar dom ifrån att bara köpa:

Volvo 284kr
Sandvik 239kr
SCA B 155kr
Skanska A 192kr
Alleima 74kr

= 944kr

Eller så kan dom köpa Industrivärden A för 357kr var och så köper dom 3 st för 1071kr

Varför skulle dom köpa 3 st Industrivärden A när dom får med sig 2 dåliga aktier (Ericsson B + Essity) och 1 okej aktie (Handelsbanken).

Utöver det så den som köper Aktierna själva sparar 127kr och gör tillräckligt många såna här köp så får dom mycket kr över som dom kan köpa fler av dom bra aktierna.

Till exempel efter köp av 2 av varje aktie jag skrev ovanför så har dom kvar då 254kr vilket dom kan använda till exempel för köpa en TREDJE Sandvik eller till exempel köpa en TREDJE SCA B + TREDJE Alleima.
Citera
2024-04-14, 17:45
  #7066
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Visst kan man säga samma sak om fonder, men jag kollar upp all information för en fond innan jag väljer en att lägga pengar i så man lär sig.

Vi kan ju ta en titt på Industrivärden A, dom kan ju ha köpt alla sina aktier när det var lågt men låt oss titta i dagens läge utifall en person skulle vilja lägga in pengar aktier IDAG/NU och dom har:

Volvo B
Sandvik
Handelsbanken <- Legat platt som en pannkaka dom senaste 10 åren, dock har dom bra utdelning.
Essity B <- Är bara +1,65% sen dom startade.
SCA B
Skanska B
Ericsson B <- Legat som platt pannkaka sen år 2003 så HELA 21 år!!!
Alleima

Som en person har pengar och vill köpa Aktier vad stoppar dom ifrån att bara köpa:

Volvo 284kr
Sandvik 239kr
SCA B 155kr
Skanska A 192kr
Alleima 74kr

= 944kr

Eller så kan dom köpa Industrivärden A för 357kr var och så köper dom 3 st för 1071kr

Varför skulle dom köpa 3 st Industrivärden A när dom får med sig 2 dåliga aktier (Ericsson B + Essity) och 1 okej aktie (Handelsbanken).

Utöver det så den som köper Aktierna själva sparar 127kr och gör tillräckligt många såna här köp så får dom mycket kr över som dom kan köpa fler av dom bra aktierna.

Till exempel efter köp av 2 av varje aktie jag skrev ovanför så har dom kvar då 254kr vilket dom kan använda till exempel för köpa en TREDJE Sandvik eller till exempel köpa en TREDJE SCA B + TREDJE Alleima.


Tror industrivärden har ökat med ca 30% sen jag började köpa dem o de ger ok utdelning så jag är nöjd.

Varför skriver du ditt innehåll i antalet aktier? Det blir ju lite snurrigt, jag kan köpa 500 aik aktier för 800kr ungefär men 500 SEB aktier så kostar det 75 000kr.

Så jag har ju betydligt större andel i procent i SEB Aktiern än vad jag har i aik.
Citera
2024-04-14, 17:47
  #7067
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pohin98151
Jag hade glömt procentfördelningen och förklara hur jag tänker Jag gör ett nytt försök.

Min strategi är att köpa bolag som kan växa försäljningen och kassaflödet med minst 10% årligen de kommande åren. Ju större tillväxtpotential ett bolag, desto mer pengar lägger jag på den:

Synopsys Inc - 11.6%
Eagle Materials Inc - 10.1%
Novo Nordisk A/S - 8.9%
Cadence Design Systems Inc - 7.8%
Medpace Holdings Inc - 6.2%
Kla Corp - 5.7%
Hermes International Sca - 5.1%
Microsoft Corp - 5%
Victory Capital Holdings Inc - 4.2%
Interactive Brokers Group Inc - 3.6%
Harvia Oyj - 3.3%
Vertex Pharmaceuticals Inc - 3.3%
Abbvie Inc - 2.9%
Constellation Software Inc - 2.6%
Regeneron Pharmaceuticals Inc - 2.6%
Applied Materials Inc - 2.3%
Copart Inc - 1.9%
Nvidia Corp - 1.8%
Sps Commerce Inc - 1.5%
Dollarama Inc - 1.5%
Kid Asa - 1.5%
Meta Platforms Inc - 1.4%
Autodesk Inc - 1.3%
Europris Asa - 1.3%
Arista Networks Inc - 1.2%
Intuit Inc - 0.7%
Alphabet Inc - 0.5%


Känner inte till majoriteten av dina bolag men var intressant att läsa fördelningen. Ser ut att vara ganska genomtänkt
Citera
2024-04-14, 19:29
  #7068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Känner inte till majoriteten av dina bolag men var intressant att läsa fördelningen. Ser ut att vara ganska genomtänkt
Ja, jag kan förstå att du inte känner till en del av dem. Gillar stabila bolag som arbetar i det tysta. Har en lite mer aktiv approach till skillnad från dig som kör lite mer passivt med investmentbolag som har funkat historiskt och kommer nog funka lika bra i framtiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback