Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 11:31
  #2497
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Den kan få färre unga att faktiskt vilja byta kön nu när de får pröva på hur det är att leva som t ex juridisk kvinna innan de behöver bestämma sig för om de vill klippa av kuken eller ej.

Det är ju en teori. En annan är att det juridiska könsbytet förstärker en vanföreställning hos en drabbad tonåring och leder snabbare in på fysiska åtgärder när barnet fyllt 18.
Citera
2024-04-18, 11:31
  #2498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Självklart är våld mot alla oskyldiga fel och historiskt sett har homosexuella varit extra utsatta, men i Sverige har det inte "knackats bög" sedan 80-talet eller så.

Riktiga transsexuella är ju någon promille av snittbefolkningen. Inte ens de homosexuella handlar om någon stor grupp. Det handlar om enstaka procent av befolkningen. Att den skulle spontant växa till 21 % är, naturligtvis, totalt orimligt. Däremot är det säkert många i dagens unga generation som känner sig "queer" och känner sig lite bättre och mer goda när de fyller i en sådan undersökning.

Precis. Men de som växte upp med det kommer inte vara lika benägna att komma ut som nån som växer upp idag och knappt upplevt nån stigmatisering kring sin läggning.

Siffrorna gäller såklart alla inom paraplybegreppet men poängen kvarstår.
Citera
2024-04-18, 11:32
  #2499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Att man kan skyffla om i passen kommer inte leda till fler män i duschar. Om du tänker efter så är det inte direkt standard med passkontroller för att få tillträde idag. Samma sociala koder kommer att gälla imorgon som gällde igår.

Ifall jag byter juridiskt kön till kvinna och sedan går in på damernas omklädningsrum nästa gång jag besöker simhallen, hur är det meningen att personalen ska hantera situationen? Hur ska kvinnorna i omklädningsrummet hantera det?

Ja, de sociala koderna lär förbli oförändrade till en början eftersom folket är emot detta. Personligen hade jag ju hoppats att personalen hade kastat ut mig och ringt polisen ifall jag vägrade, vilket är vad våra rådande sociala koder påbjuder.

Men vad ska polisen göra när jag juridiskt sett blivit kvinna?

Kommer de sociala koderna verkligen att kvarstå i längden? Och vad kommer det att leda till när personalen försöker kasta ut mig från damernas, jag vägrar, de ringer polisen och polisen hotar personalen med åtal för diskriminering/hatbrott?
Citera
2024-04-18, 11:34
  #2500
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Siffrorna gäller såklart alla inom paraplybegreppet men poängen kvarstår.

Ja, precis, poängen kvarstår att detta enbart kan förklaras av en social smitta med antingen mer allvarliga vanföreställningar om att vara "trans", eller harmlös godhetssignalering att identifiera sig som "queer".
Citera
2024-04-18, 11:40
  #2501
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Ja självklart handlar det mycket om att från samhällets sida visa transfolk att det är okej att vara trans.

Är det inte ok att transa i Sverige 2024? Sände inte Dragrace Sverige på SVT tydliga signaler om att det är ok att transa?
Vilka transfolk exakt? Narcisister? Mycket vill ha mer?

Ska vi uppmuntra förvirrade tonåringar att skära bort sina "sociala konstruktioner" med skalpell för att det blivit på modet?
Citera
2024-04-18, 11:42
  #2502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Ifall jag byter juridiskt kön till kvinna och sedan går in på damernas omklädningsrum nästa gång jag besöker simhallen, hur är det meningen att personalen ska hantera situationen? Hur ska kvinnorna i omklädningsrummet hantera det?

Ja, de sociala koderna lär förbli oförändrade till en början eftersom folket är emot detta. Personligen hade jag ju hoppats att personalen hade kastat ut mig och ringt polisen ifall jag vägrade, vilket är vad våra rådande sociala koder påbjuder.

Men vad ska polisen göra när jag juridiskt sett blivit kvinna?

Kommer de sociala koderna verkligen att kvarstå i längden? Och vad kommer det att leda till när personalen försöker kasta ut mig från damernas, jag vägrar, de ringer polisen och polisen hotar personalen med åtal för diskriminering/hatbrott?

Vilken lag är det som idag reglerar vem som får vara inne i vilket omklädningsrum?

Jag tror att de sociala koderna kommer att kvarstå och att ingenting kommer att förändras nämnvärt. Transfolk har bytt om i dessa omklädningsrum fram tills nu och det har funkat bra. Grejen är nog att transfolk gärna vill passera som det kön de anser sig vara och inte ställa till med nån scen, göra helikoptern osv. Men om jag, skäggig karl går in på damernas och flashar både penis, pung och nytt personnummer så kommer jag förmodligen kastas ut och antas vara nån könsaktivist som protesterar mot den nya lagändringen.

Om det på riktigt blir massa problem så tror jag det kommer bli vanligare med bås. Nåt som redan är hyfsat vanligt idag.
Citera
2024-04-18, 11:44
  #2503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Ja, precis, poängen kvarstår att detta enbart kan förklaras av en social smitta med antingen mer allvarliga vanföreställningar om att vara "trans", eller harmlös godhetssignalering att identifiera sig som "queer".

Du har ju bestämt dig för att alla inbillar sig så givetvis tycker du så.

Om man slutar knacka bög så kommer fler våga vara öppna med att de är bögar. Samma gäller andra läggningar, identiteter och häntheter (som vänsterhänthet).
Citera
2024-04-18, 11:45
  #2504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Är det inte ok att transa i Sverige 2024? Sände inte Dragrace Sverige på SVT tydliga signaler om att det är ok att transa?
Vilka transfolk exakt? Narcisister? Mycket vill ha mer?

Ska vi uppmuntra förvirrade tonåringar att skära bort sina "sociala konstruktioner" med skalpell för att det blivit på modet?

Glor inte på tv så har ingen aning om vad fan du snackar om.
Citera
2024-04-18, 11:47
  #2505
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Ja, precis, poängen kvarstår att detta enbart kan förklaras av en social smitta med antingen mer allvarliga vanföreställningar om att vara "trans", eller harmlös godhetssignalering att identifiera sig som "queer".

Social smitta ja. Men det kan inte vara allt.
Det faktum att politikerna uppmuntrar spridningen istället för att stoppa den kräver sin förklaring.
Att föräldrar uppmuntras av skolan att inte lägga sig i, att de anklagas för transfobi om de ifrågasätter, att man sänker åldersgränsen för kirurgiska ingrepp, att man lättar på regelverket etc etc, det ser ut som en strategi. Gör det inte?
Citera
2024-04-18, 11:48
  #2506
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Glor inte på tv så har ingen aning om vad fan du snackar om.

Du har ingen aning.
Det förklarar nog en del.
Citera
2024-04-18, 11:50
  #2507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du har ingen aning.
Det förklarar nog en del.

Om vad som visas på SVT. Mens du själv har stenkoll. Ja det gör det nog.
Citera
2024-04-18, 12:03
  #2508
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Men varför är det viktigt att det står man eller kvinna i folkbokföringen om det inte ska vara någon skillnad på könen? Man identifierar sig alltså som ett annat kön, men ett annat kön finns ju inte. Det är bara hittepå.
Det jag tror är att man inte har en känsla av kontroll. Det hela handlar om KÄNSLA, tror jag. Där, man behöver en känsla av att tillhöra X grupp kön. Det enda sätt man finner välbehag är om denna lilla variabel ändras till X som man gillar. Därav måste väl det hela handla om en känsla som kommer inifrån, vilja att tillhöra X

Det är ett klassisk mänskligt uttryck som funnits flera hundra år. Där när man sätter människan i en miljö av perfektion kommer människan alltid finna ett sätt att förstöra för att slutligen känna att man är i kontroll över sitt egna liv och framtid. Även om det innebär mer skada än nytta

Man fokuserar för mycket på "felet" av att om en person vill tillhöra bla bla bla. Det är egentligen oviktigt, utom, varför:et i denna situation är mycket mer intressant tycker jag och man kan se att det finns element av tillhöra

Sedan att fråga en människa med denna vilja att beskriva varför utan att dom använder ordet, "känner" "känsla" kommer bli svårt. Detta är drivet av ett inre kaos, där man vill förstöra på grund av att man har haft ett för bra liv, man har inte fått kämpa tillräckligt. Man saknar perspektiv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback