Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-22, 01:02
  #1
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Dvs slutat på plats och ställe eller i förtid, som man egentligen inte får göra enligt kontrakt. Det blev en sådan för mig på mitt senaste jobb. Hade tänkt sköta det snyggt och låta ett par veckor passera lugnt och fint så att allt gick enligt boken, men topplocket gick en dag då jag hade feber och var ur balans, sömndepriverad så jag fattade ett beslut i stridens hetta att dra en "rage quit". I efterhand ångrar jag mig lite att jag inte höll ut, det känns inte bra att den här arbetsplatsen och kollegorna nu är lite av minerad mark för mig.

Inte för att jag tror att det spelar jättestor roll för att hitta jobb i framtiden, utan mer från ett psykologiskt/mänskligt perspektiv. Man gillar ju inte onödiga konflikter. Men när alla stjärnor står rätt till så händer det att förhastade beslut fattas.

Jobbade som brevbärare på PostNord också, och vill minnas att jag drog en ragequit där också, men det var för nästan 10 år sedan och jag var ung. Chefen var missnöjd med att jag inte delade ut posten + bilagorna i tillräckligt hög takt, och en dag så flippade jag ur när vi inte bara skulle dela ut dessa förbannade Mitt i tidningar (det gjorde vi varje tisdag) men också på det skulle varje hushåll ha en tung Biltema katalog. Jag hade ett par höghus den dagen och jag lyckades inte dunka ut alla biltema kataloger och vände hem med ett halvklart arbete, blev utskälld av chefen, och bestämde mig för att nu får det vara nog. Knallade iväg, de ringde mig ett par gånger men svarade inte och hörde aldrig mer från dem igen.
Citera
2024-04-22, 01:25
  #2
Medlem
Slängde becknarluren när de kapade lasten
Citera
2024-04-22, 01:52
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Ja, på en städfirma, chefen där var en väldigt gapig kvinna. Jag hade sämsta arbetstiden, 1 timme varje vecka skulle jag städa butiker klockan 07.00 till 08:00 på söndagen. Jag slutade gå dit utan att säga något. De ringde några gånger efter ett antal dagar/veckor, jag svarade inte, sedan slutade de ringa och inget mera hände.

Sedan jobbade jag i Norge med ett installationsjobb. Jag jobbade från 08:00 till 22:00 7 dagar i veckan. Jag blev så trött en dag att jag inte orkade röra armar och ben, utan blev sittande i arbetsbilen. Det var kallt ute och jag orkade inte köra hem för att vila, det blev kallt i bilen. Slutade med att jag åkte hem med arbetsbilen och åkte aldrig mera till jobbet. Jag fick lämna arbetsbilen till en kollega som fick hoppa in och utföra mitt jobb. Arbetsgivaren var varken glad eller arg. Jag tyckte det var oerhört bra att förstå när stop sker i rätt tid.

Det är såklart betydande risk att facket ogillar ett sådant beteende, att arbetsgivaren inte betalar ut all lön, att a-kassan bråkar.
Citera
2024-04-22, 01:59
  #4
Medlem
killawifes avatar
Jag gick direkt från mitt fasta heltidsjobb på Biltema när chefen gnällde över en stulen kopp kaffe. Sånt respektlöst jävla skitbeteende ska man inte tåla. Jag ångrar mig dock idag då jag varit arbetslös sen dess och det varit rätt jobbigt faktiskt. Och så fick jag ju inte chansen att slänga hans jävla 75000 kronors tempocykel i sop-pressen heller, vilket jag kunnat göra om jag jobbat kvar.
Citera
2024-04-22, 02:25
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har gjort det en gång. Även för mig gick topplocket. Hade varit sur över min korkade chef en längre tid och en dag rann bägaren över. Detta var ett deltidsjobb så jag brydde mig inte om arbetsgivarintyg. Så jag drog iväg utan att säga hej då.

Arbetet var att leverera frukt och grönt med lastbil.
Citera
2024-04-22, 03:55
  #6
Medlem
Symptms avatar
Japp, det gjorde jag från Instabox

Blev uppmanad att bryta trafikregler för att hinna i tid.
Citera
2024-04-22, 04:00
  #7
Medlem
cerns avatar
Rage quitta är fina grejer det!

Jobbtitel: Miljöansvarig
Började några dagar på tvätta soppkärl och ta hand om matrester för finare restauranger i en galleria. fanns inget omklädningsrum eller dusch. Dålig lukt, kvavt och skitit som fan. Snobbiga restaurangägare kollade snett på en som om man vore rent skit. Åkte hem kommunalt och luktade soppor om hela mig.

Sämsta arbetsmiljön någonsin! så efter 3 dagar sket jag i att sticka dit rakt av, De behövde verkligen ingen förklaring.

Jobbtitel: Kundsupport

Hade inte ens något jobbkontrakt så jag var frustrerad och inget svar utav ledningen.
Helt plötsligt skulle de få för sig att flytta mig till ett skit-projekt så samma dag kastade jag bara av headsetet och stack därifrån.

Ångrar ingenting!
Citera
2024-04-22, 06:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Japp, det gjorde jag från Instabox

Blev uppmanad att bryta trafikregler för att hinna i tid.

Det har du dessutom laglig rätt till? Att man har rätt att arbetsvägra om man uppmanas att begå brott på arbetsplatsen.

Beror kanske på hur allvarliga brotten är möjligen. Bra av dig att skita i det stället ,för dem hade knappast hållit dig om ryggen om du skulle torska.

Känner väl igen den attityden " så länge h*n hamnar i skiten och inte vi är det helt ok". Har både sett själv och hört om den flera gånger.
Citera
2024-04-22, 06:33
  #9
Medlem
draåthelvetes avatar
Var ett säsongsjobb under sommaren, varav jag var inne på mitt tredje år och hade väl redan i början på tredje året känt att det inte var utvecklande längre.

Andra saker hände under sommaren, och en kväll rätt vad det var sa jag till min närmaste arbetsledare att:

"Jag kommer inte vara här imorgon"

Varpå jag fick till svar att jag kunde ta och tömma mitt skåp och gå och att han inte ville se mig igen.

Lite drastiskt men ändå okej i efterhand. Jag hade nog annars tackat för mig i slutet av säsongen ändå.
Citera
2024-04-22, 06:39
  #10
Medlem
hockexs avatar
2ggr
Ena var ett extrajobb på en postterminal för ett par år sen, nattjobb. Sönder stressad chef som konstant vräkte ut sig kommenterar om att höja tempot.
Droppen gick när han skrek "spring!" när jag gick i rask takt med en handtruck. Springa med en pall alltså, seriöst.
Släppte den och gick istället då det ändå bara vara ett extrajobb.

Upprepad respektlöshet och överdriven stress ska man inte tåla.
Citera
2024-04-22, 08:00
  #11
Medlem
En gång. Det var ett butiksjobb där det rådde en väldigt toxisk stämning och man fick inte ens fråga om saker utan att bli förlöjligad. Efter första veckan gängade chefen och en kollega ihop sig mot mig och tryckte upp mig mot väggen för att jag hade råkat välja fel alternativ i kassan. Observera att det inte var efter en serie av flera misstag - utan ett misstag under min första vecka på grund av att de inte var intresserade av att ha genomgångar eller förklara rutiner.

På det spåret fortsatte det under två månader tills jag gav upp och ragequittade när chefen mer eller mindre hade bestämt sig bara någon dag innan att vi skulle jobba kvar hela natten i butiken.

Normalt sätt så ska man dels få information om schemaändringar 2v innan och sedan ska tiderna man förväntas arbeta förslagsvis finnas med på schemat så detta kan tas hänsyn till när man lägger schema dagen efter med dygnsvila osv. Men när jag ifrågasatte detta så sa chefen bara att han inte vet hur lång tid det tar och att vi ska vara kvar där tills 04 på morgonen som så behövs!

Det fick vara nog och jag tackade för mig, kom aldrig mer tillbaka dit. Det har heller inte lett till några konsekvenser för mig utan jag nämner företaget inte ens på mitt CV, då jag hellre bara säger att jag var arbetslös då. Nu har det dessutom gått så lång tid och andra jobb sedan dess att jag inte ens behöver förklara den delen.
Citera
2024-04-22, 08:23
  #12
Medlem
OneTaps avatar
sommar jobba på en biograf o chefen blev as lack bara för ja använde läsk maskinen ibland vilket e en utgift på typ 0.1 kr för dom o ibland fyllde ja en pop corn bunke o han sa att de där kommer dras från din lön vilket e typ de snålaste ja nånsin hört så ja tog med en plast säck dan efter o tömde pop corn maskinen o smög hem o gick aldrig dit igen :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in