Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-22, 18:40
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Nose-corners är lugnare än deras farliga utseende antyder. Det är river-horses man måste se upp med. Framför allt när man går ner till floden på morgonen för att hämta vatten.

Såklart! Hjärnsläpp hos mig.
Citera
2024-04-22, 18:47
  #14
Medlem
Blaskas avatar
Ja, kör på bara. Onödigt att lägga pengar på boende. Jag har själv tältet i Afrika. Inga som helst problem.
Citera
2024-04-22, 20:13
  #15
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Helt rätt.

Det är varmt i Sydafrika, så det räcker med det billigaste skittält du kan hitta. Du behöver egentligen bara nåt som skyddar mot solen. Detta för bara ett par hundralappar duger bra:
Tält


Något för att skydda dig från solen när du sitter utanför ditt tält på pass behöver du dock. En bra huvudbonad kommer du definitivt behöva. Föreslår en british pith. Slitstark, skyddar mot sol och bra för ändamålet.

Utan ett bra vapen är ingen säker, allra minst din kvinna, som du från tältet ska hålla säker. Samtidigt behöver du nog inte skjuta ihjäl de andra hannarna för att de ska förstå vinken, speciellt inte i din nya hatt. Köp ett ordentligt muskedunder

Ladda med grovsalt.

Tror inte det dröjer många minuter innan din kvinna står och blänger på dig med trånande blick från balkongen, medan du patrullerar i dammet som den soldat du är. Har du riktig jävla tur kanske hon rent av låter dig få sova med dom andra inomhus.

Trevlig resa.
__________________
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2024-04-22 kl. 20:16.
Citera
2024-04-22, 20:50
  #16
Medlem
Har Sydafrika allemansrätt? Kan va bra att kolla det först. Kan bli problem om du tältar på andras mark annars
Citera
2024-04-22, 20:58
  #17
Medlem
mohnomishes avatar
Precis som i Sverige är husvagn/husbil och camping populärt bland vita sydafrikaner. Det finns gott om campingplatser, oftast i anslutning till nationalparker och reservat. Många guesthouses har också en gräsplätt där man kan slå upp tältet. Framför allt afrikaners är frihetsälskande typer som älskar bush-camping och braai. Ska du pitcha tältet ute på velden bör du veta vad du gör, och det känns inte riktigt som att du har den kollen. Om du kan närmare specificera vart du ska kan jag möjligtvis tipsa om ställen att bo på; jag har rätt bra koll på Mpumalanga och KwaZulu-Natal.
Citera
2024-04-22, 21:27
  #18
Medlem
immenhusens avatar
Har bott i södra Afrika, men ej i Sydafrika. De farligaste djuren är människor. Ingen rör sig ute i obygden efter solnedgång p.g.a. rövare (det blir becksvart inom loppet av ett par minuter). På kvällarna, efter att ex.vis ha närvarat vid en tillställning ute på landet, var det mer regel än undantag, att alla som skulle åt samma håll åkte i kortege, i det fall bilen skulle krångla på de undermåliga grusvägarna. Människoliv är inte värt något där nere. Skulle aldrig för mitt liv sova i tält, om det inte vore i en inhängnad nationalpark med vakter. Du som vit är dessutom extra utsatt, då du förväntas vara rik med mycket pengar och värdesaker.

/AI
__________________
Senast redigerad av immenhusen 2024-04-22 kl. 21:34. Anledning: Tillägg.
Citera
2024-04-22, 21:40
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Har Sydafrika allemansrätt? Kan va bra att kolla det först. Kan bli problem om du tältar på andras mark annars

Alltså ska jag tälta i det vilda så kommer jag ändå göra det så dolt som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Precis som i Sverige är husvagn/husbil och camping populärt bland vita sydafrikaner. Det finns gott om campingplatser, oftast i anslutning till nationalparker och reservat. Många guesthouses har också en gräsplätt där man kan slå upp tältet. Framför allt afrikaners är frihetsälskande typer som älskar bush-camping och braai. Ska du pitcha tältet ute på velden bör du veta vad du gör, och det känns inte riktigt som att du har den kollen. Om du kan närmare specificera vart du ska kan jag möjligtvis tipsa om ställen att bo på; jag har rätt bra koll på Mpumalanga och KwaZulu-Natal.

En camping skulle faktiskt kunna vara något. Det är Hoedspruit jag ska till.
Citera
2024-04-22, 22:02
  #20
Medlem
Taufatts avatar
Ingen allemansrätt och det mesta av landet är inhägnat så inte så lätt att tälta i det vilda. Går väl att leva som en uteliggare runt/i städerna men inte så glamoröst.
Citera
2024-04-23, 10:34
  #21
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
En camping skulle faktiskt kunna vara något. Det är Hoedspruit jag ska till.

Hoedspruit är inte så jättespännande kanske, det är präglat av safariturism och den militära flygbasen. Jag har bott på en av topplodgerna i stan (African Rock) vilket jag antar inte är nåt för dig. Det finns en campingplats vid Klaserie Dam ett par mil utanför Hoedspruit, men då blir du förstås beroende av bil. Om du ändå väljer att campa i det fria, kolla med någon farmare eller landägare om du får slå upp tältet på dennes ägor. Din flickväns kontakt borde känna någon. Förutom ormar är det myggor du ska se upp för. Glöm inte malariapiller.

Annars har ju Hoedspruit ett bra läge. Kruger-parken och en massa mindre privata reservat ligger precis runt hörnet. Åt andra hållet finns Blyde River Canyon med bedövande vackra utkiksplatser. Graskop, Sabie och Pilgrim's Rest är mysiga små städer värda ett besök. Särskilt den senare - hela samhället är som ett ett museum från guldgrävartiden.
Citera
2024-04-23, 10:51
  #22
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Nu kanske ni tänker att jag är helt jävla dum i huvudet, men det är så att jag ska till Sydafrika i en månad. Det är egentligen inget jag vill, men min flickvän vän har affärer där och jag gick med på följa med för att hålla henne säker.

För att spara pengar på boende så funderar jag på att ta med mitt tält och sova på savannen i närheten av var min flickvän kommer bo. Det är alltså en liten ort i nordöstra delen av landet jag ska till.

Är detta en bra idé? Har någon gjort något liknande? Vilka farliga djur behöver jag vara uppmärksam på förutom lokala blånegrer?

Du är en STARK kandidat till årets Darwin-award.

"South Africa has the third-highest crime rate in the world. South Africa has a notably high rate of assaults, rape, homicides, and other violent crimes. This has been attributed to several factors, including high levels of poverty, inequality, unemployment, and social exclusion, and the normalization of violence. South Africa has one of the highest rape rates in the world. More than 1 in 4 men surveyed by the South African Medical Research Council admitted to committing rape."

https://worldpopulationreview.com/co...ate-by-country

Så förutom att du kommer ha röven full av negerkuk och riskera bli rånbögmördad så finns det nog en hel del djur som inte kommer uppskatta ditt tältande.
Citera
2024-04-23, 12:18
  #23
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Är du uppe i bergen så funkar tälta helt utmärkt, om du däremot befinner dig i närhet av bebyggelse så finns det stor risk att du blir rånad. Sydafrika är tyvärr ett jävla skitland idag, hade inte heller rekommenderat att lifta. Bättre om du åker till Nya Zeeland, du kan lätt lifta runt hela landet och sova i tält/huts. Såg att det var nordöstra SA du tänkte åka till, det är en av de farligaste delarna av landet om det inte är kruger du åker till.

Nu blir jag förvirrad. Vad ska han till Nya Zeeland att göra då anledningen att han ens tänker åka till Sydafrika är att hans flickvän befinner sig där då?

Men nä. Låter inte som en bra idé i allmänhet, nej.
Citera
2024-04-23, 14:00
  #24
Medlem
singelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Nu kanske ni tänker att jag är helt jävla dum i huvudet, men det är så att jag ska till Sydafrika i en månad. Det är egentligen inget jag vill, men min flickvän vän har affärer där och jag gick med på följa med för att hålla henne säker.

För att spara pengar på boende så funderar jag på att ta med mitt tält och sova på savannen i närheten av var min flickvän kommer bo. Det är alltså en liten ort i nordöstra delen av landet jag ska till.

Är detta en bra idé? Har någon gjort något liknande? Vilka farliga djur behöver jag vara uppmärksam på förutom lokala blånegrer?

Häftigt. Ballar av stål. Om du ens överlever. Har du internet där så borde du sända live på någon sida.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3602445

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback