Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 20:20
  #13
Medlem
Trakessons avatar
Morfar lärde mig det där på 1970-talet. Han visste inte vad en peang var men en sjyst tång hade han i sin fiskeväska.

Det är alltså inget nytt utan något folk som fiskar har vetat sedan kroken uppfanns. Själv fiskar jag inte men det har inget med krokar eller peanger att göra.
Citera
2024-04-26, 20:29
  #14
Medlem
Knivur-273s avatar
Som en utvikning:
Min lilla son, ett år gammal fick en fästingdjävul i örat, så vi gick till vårdcentralen för att få den fan avlägsnad.

Nu tog sköterskan en spetsig typ av peang för att gripa parasiten och slita ut den.

Min son sade som ett-åring: PEANG ! när han såg instrumentet.

-Vad sade han ?

Betydligt intelligentare än vissa personer i denna tråd, ett år gammal.

Han har fått min gamla peang som gåva just för det minnet, Jag har en mycket finare.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-26 kl. 20:33.
Citera
2024-04-26, 20:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Ibland händer det att folk krokar sig själva med en hullingförsedd krok. Nu kan man tillgå på detta vis:

Man tar en peang, eller en spetstång och vrider runt kroken i skinnet, så att spetsen och hullingen kommer ut på ett annat ställe. Så tar man en sidavbitare och klipper av krokspetsen med sin hulling, backar ut kroken ur skinnet, så är man fri. Om man kan, så kan man badda med litet jodsprit, torka av och sätta på ett plåster.

Det fungerar inte om kroken sitter i ögat förstås.

Nu slipper man åka långa vägar till en vårdcentral eller sjukhus och sitta i timmar, när man kan göra det själv, eller hjälp av en annan människa så enkelt.

Jag lärde mitt Ex. denna metod, och det tror jag hon var tacksam för. Hon gjorde det själv med verktyg hon fått av mig för länge sedan, behövde icke sitta med allt mer värkande krok i skinnet på sjukhuset.

Vad anser experterna om denna metod ?
Jag satte en trekrok rätt in i armen när jag var väldigt ung. Alla 3 krokarna åkte in. Jag kan lova att jag tror inte att det hade gått o fixa hemma 🤔
Citera
2024-04-26, 20:56
  #16
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kemankaret
Jag satte en trekrok rätt in i armen när jag var väldigt ung. Alla 3 krokarna åkte in. Jag kan lova att jag tror inte att det hade gått o fixa hemma 🤔
Jo, genom att klippa av dem enskilt med sidavbitare, och föra dem var och en genom huden ut och dra ut dem, för det måste ha varit metoden på sjukhuset.

Att badda med mycket jodsprit skulle jag gjort först förstås.

Vad kunde dom gjort bättre än jag ?
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-26 kl. 21:03.
Citera
2024-04-26, 21:02
  #17
Medlem
TomteBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Ibland händer det att folk krokar sig själva med en hullingförsedd krok. Nu kan man tillgå på detta vis:

Man tar en peang, eller en spetstång och vrider runt kroken i skinnet, så att spetsen och hullingen kommer ut på ett annat ställe. Så tar man en sidavbitare och klipper av krokspetsen med sin hulling, backar ut kroken ur skinnet, så är man fri. Om man kan, så kan man badda med litet jodsprit, torka av och sätta på ett plåster.

Ja det fungerar att trycka ut och klippa av eller så kan du trycka ihop hullingen med en tång. När hullingen är helt nedtryckt eller avbuyten kan du dra ut den samma väg den kom in, men det beror såklart på hur grov krok/hulling är.
Det går också att snitta upp lite om kroken bara sitter i huden, men sitter den djupare eller på ett dåligt ställe så sätt en tejp på den och åk till vårdcentral så du inte skadar någonting viktigt.
Citera
2024-04-26, 21:06
  #18
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomteBlitz
Ja det fungerar att trycka ut och klippa av eller så kan du trycka ihop hullingen med en tång. När hullingen är helt nedtryckt eller avbuyten kan du dra ut den samma väg den kom in, men det beror såklart på hur grov krok/hulling är.
Det går också att snitta upp lite om kroken bara sitter i huden, men sitter den djupare eller på ett dåligt ställe så sätt en tejp på den och åk till vårdcentral så du inte skadar någonting viktigt.
Att skära i huden för att ta ut krokar är potentiellt livsfarligt. Man bör kapa dem, för att kunna backa dem ut.

Att klämma ned hullingen, nja. Kanske.

Ser man hullingen, kan man väl likaväl klippa av den med en vacker sidavbitare av hårt stål.

Ju mindre hål i huden, destå mindre skada eller risk för infektioner.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-26 kl. 21:16.
Citera
2024-04-26, 21:25
  #19
Medlem
TomteBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Att skära i huden för att ta ut krokar är potentiellt livsfarligt. Man bör kapa dem, för att kunna backa dem ut.

Att klämma ned hullingen, nja. Kanske.

Ju mindre hål i huden, destå mindre skada eller risk för infektioner.

Att klämma ner hullingen går finfint, den går antingen av eller böjs ner. Det gör jag ofta när jag fiskar bäcköring eller harr och vill skona fisk som släpps tillbaks. Att skära menade jag bara är ett bra alternativ om hullingen sitter precis under huden, det blir ju inte värre skada än ett skrubbsår. Har man ingen tång så är ett litet ytligt snitt i huden ingen fara. Om kroken sitter djupare så vet man antagligen inte vad den sitter i, då är det bättre att dra ut den på vårdcentral där de kan stoppa eventuell blödning.
Citera
2024-04-26, 21:27
  #20
Medlem
Knivur-273s avatar
Ett litet problem med att ta ut en avklippt krok ur kroppen, är att den formas med så vassa små vingar som skär.

En lösning, men svår, vore att forma avklippet utan vassa kanter innan man backar ut kroken, vore den stor, eller att klippa den helt tvär och vacker.

Men för vanliga människor så går det bra med en viss smärta med en vanlig krok.
Citera
2024-04-26, 21:31
  #21
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomteBlitz
Att klämma ner hullingen går finfint, den går antingen av eller böjs ner. Det gör jag ofta när jag fiskar bäcköring eller harr och vill skona fisk som släpps tillbaks. Att skära menade jag bara är ett bra alternativ om hullingen sitter precis under huden, det blir ju inte värre skada än ett skrubbsår. Har man ingen tång så är ett litet ytligt snitt i huden ingen fara. Om kroken sitter djupare så vet man antagligen inte vad den sitter i, då är det bättre att dra ut den på vårdcentral där de kan stoppa eventuell blödning.

Jag anser att det är värdelöst att belasta vårdcentralen med en jävla fiskekrok du kan ta ut själv och vårda med Jod-sprit.

Hålet kan icke vara så stort.

Man blöder icke ihjäl av en fiskekrok i armen.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-26 kl. 21:33.
Citera
2024-04-26, 21:41
  #22
Medlem
TomteBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag anser att det är värdelöst att belasta vårdcentralen med en jävla fiskekrok du kan ta ut själv och vårda med Jod-sprit.
Ja som din farmors sticka hehe. Jag håller med men låt den vara om den sitter djupt. Då kan den sitta i en blodådra eller så råkar du trycka in den i en på vägen ut. Och håll koll på såret, Akta dig för blodförgiftning bara.
Citera
2024-04-26, 23:43
  #23
Medlem
Lill-Anns avatar
Kan vara lurigt med en sepsis här.

Inget att leka med.

Alls inte.
Citera
2024-04-27, 14:09
  #24
Medlem
svampdamps avatar
Är kroken rostig är det viktigt att få injektion mot stelkramp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback