Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-02, 16:22
  #6385
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Tesla borde kicka alla som strejkar hos dom
dom har ju ändå ingen avtal

Well, det faller nog inte i god jord. Nu verkar det ju snurra på rätt bra. Men, drar de ner på personal kan ju de strejkande åka ut …
Citera
2024-05-02, 17:18
  #6386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Tesla borde kicka alla som strejkar hos dom
dom har ju ändå ingen avtal

Anställningsavtal lär de ha även om det inte är kollektivt förhandlat. Finns det inget skrivet så har de en tillsvidareanställning genom konkludent agerande.
Citera
2024-05-02, 17:25
  #6387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Mer bla från unionen.

Citat DI.

” Unionen ger sig nu in i Teslakonflikten. Tjänstemannafacket varslar om blockad av allt arbete som företaget Dekra Industrial gör åt Tesla.
Uppdaterad: 2 maj 2024, 14:28
Publicerad: 2 maj 2024, 14:14

Företaget besiktar utrustning på verkstäderna.

”Det här kommer ytterligare försvåra verksamheten för Tesla”, säger Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt i ett pressmeddelande. ”

Men, det känns som det kan göras av andra aktörer. Eller från annat eu land.

Besiktning görs ju inte varje dag, kanske 1 gång om året. Detta är alltså inget som kommer märkas.

Tesla kan ta in något annat företag.
Citera
2024-05-02, 17:58
  #6388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Besiktning görs ju inte varje dag, kanske 1 gång om året. Detta är alltså inget som kommer märkas.

Tesla kan ta in något annat företag.
Lite roligt ändå, Unionen nämner även vid varslet, ut en varning. vad vi alla förstår kommer tesla plocka in någon annan som besikta, unionen/If metall gör redan allt dom kan, skulle dom kunna utvidga skulle dom gjort det för länge sedan, spec nu när Skadeverkstäderna blev tvungna o starta upp o repa teslor..

Unionen varnar i sitt varsel för att försök att kringgå stridsåtgärden kan resultera i en utvidgning av konflikten.
Citera
2024-05-02, 17:59
  #6389
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Anställningsavtal lär de ha även om det inte är kollektivt förhandlat. Finns det inget skrivet så har de en tillsvidareanställning genom konkludent agerande.

dom kan ju inte strejka och jobba samtidigt
arbetsvägran?
Citera
2024-05-02, 18:02
  #6390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
dom kan ju inte strejka och jobba samtidigt
arbetsvägran?

Det har ju redan retts ut tidigare i tråden. Även om de vägrar arbeta så är det inte arbetsvägran i arbetsrättslig mening och därmed inte skäl för uppsägning.
Citera
2024-05-02, 18:11
  #6391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Lite roligt ändå, Unionen nämner även vid varslet, ut en varning. vad vi alla förstår kommer tesla plocka in någon annan som besikta, unionen/If metall gör redan allt dom kan, skulle dom kunna utvidga skulle dom gjort det för länge sedan, spec nu när Skadeverkstäderna blev tvungna o starta upp o repa teslor..

Unionen varnar i sitt varsel för att försök att kringgå stridsåtgärden kan resultera i en utvidgning av konflikten.

De menar givetvis att Unionen skulle utvidga..detta är deras första inspel i konflikten, de har inte varit inblandade tidigare. De är också första (vad jag vet, rätta mig gärna) förbundet utanför LO-sfären som lägger varsel i denna konflikt.

Jag vet att Unionen tidigare försökt förhandla om kollektivavtal för tjänstemännen på Tesla men vet inte hur många medlemmar de har där. De var vad jag vet inte själva utlyst någon strejk så lite speciellt är de det här sympativarslet.
Citera
2024-05-02, 18:42
  #6392
Medlem
DEKRA har ju KA och de blir därmed drabbade pga någon annans konflikt.

Helt sjukt.
Citera
2024-05-02, 19:21
  #6393
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
arbetsvägran?

Hört talas om strejkrätt? Finns inget gällande kollektivavtal så har man grundlagsskyddad rätt att strejka. (Jag tror att man får lära sig det på samhällskunskapen i högstadiet.)
Citera
2024-05-02, 19:30
  #6394
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Well, det faller nog inte i god jord. Nu verkar det ju snurra på rätt bra. Men, drar de ner på personal kan ju de strejkande åka ut …

Frågan är vad övrig personal tycker om dessa bråkstakar som skapat problem för dem i månader, är de välkomna tillbaka av någon?

Lönehöjningar kan de väl glömma helt de närmaste 10 åren. Har de ens en tjänst att komma tillbaka till, det har väl Tesla täckt upp för på något sätt, då blir det arbetsbrist.
Citera
2024-05-02, 21:46
  #6395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det har ju redan retts ut tidigare i tråden. Även om de vägrar arbeta så är det inte arbetsvägran i arbetsrättslig mening och därmed inte skäl för uppsägning.
Samt att LAS är en lag som gäller även utan KA. Men självklart kan Tesla (precis som andra företag) säga upp vem de vill och riskera att bli dömda till skadestånd i arbetsdomstolen.
Citera
2024-05-02, 23:24
  #6396
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nu står jag ju rent principiellt på fackets sida, men, det här med att en privatperson inte skall kunna få sin tesla lagad eller besiktigad för att det är en tesla tycker jag är sjukt.
Om Mercedes beter sig som svin och orsakar en strejk bland sina arbetare så förväntar jag mig inte att nekas reparation, service eller besiktning av min bil, bara för att det råkar vara en merca.
Den delen av konflikten har jag faktiskt inte alls någon förståelse för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback