Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-04, 15:29
  #2125
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
De som gärna vill se och tro på farkoster från icke-mänsklig intelligens tenderar att se sådana. Det de påstår sig se varierar också över tid. Detta kan bero på att de inspireras av varandras historier. Först är det flygande tefat, sedan trianglar, kuber, klot osv. Tyvärr är också många observatörer copy cats eller bluffmakare.

10 000 gryniga foton genererar ju heller inte ett klart och tydligt foto.

Graciöst undvikande av frågeställningen.
Svara klart och tydligt istället så vi kan komma framåt i frågan.
Citera
2024-05-04, 16:45
  #2126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
Graciöst undvikande av frågeställningen.
Svara klart och tydligt istället så vi kan komma framåt i frågan.

Om man tror att vi har farkoster från icke-mänsklig intelligens, så känns det säkert stärkande att ha 10 000 observationer, snarare än 5. Men om man fortfarande saknar oomkullrunkeliga bevis, trots 10 000 observationer av fotbollsplanstora farkoster, så bidrar ju inte antalet sådana observationer till ökad klarhet i mina ögon.
Citera
2024-05-04, 17:48
  #2127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Det är inte antalet observationer som räknas. Det är ju kvaliteten på observationen som är viktig. Det gäller att få med sig bevis som gör att vi på allvar skulle kunna börja söka efter tex utomjordiska förklaringar. Från berättelser, gryniga foton och filmer, hörsägner och rena rama förhoppningar går det inte att komma vidare. Man kan forska och analysera tills oceanerna torkar ut med det material som idag finns tillgängligt. Det är därför som de trosvissa utropen studera!, analysera! och läs på! faller platt.

Fokusera på de observationer som är av högkvalité då. Framförallt vad Grusch med fler berättar om.

Men jag tror du själv börjar få syn på vad det är du sysslar med. Det är ett undvikande och förnekande. Det är anti-vetenskap. Du vill helt enkelt inte veta.
Citera
2024-05-04, 17:57
  #2128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Om man tror att vi har farkoster från icke-mänsklig intelligens, så känns det säkert stärkande att ha 10 000 observationer, snarare än 5. Men om man fortfarande saknar oomkullrunkeliga bevis, trots 10 000 observationer av fotbollsplanstora farkoster, så bidrar ju inte antalet sådana observationer till ökad klarhet i mina ögon.

Läs det där igen. Om inte det där är oomkullrunkeliga bevis vad tusan skulle vara oomkullrunkeliga bevis i så fall? Felet verkar ligga i den definition av "oomkullrunkeliga bevis". Eller snarare att du inte har en klar definition utan bara upprepar det som en mantra. Kanske för att skydda dig från jobbiga insikter.

Vad var det för oomkullrunkeliga bevis som övertygade dig om existensen av kvarkar eller svarta hål? Var det 10 000 vittnen eller var du där och kände själv och kunde konstatera att det var oomkullrunkeligt?
Citera
2024-05-04, 18:56
  #2129
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framforallt
Fokusera på de observationer som är av högkvalité då. Framförallt vad Grusch med fler berättar om.
Berättar om.. där har du problemet - hur vet du att de observationerna är av ”hög kvalitet” eller ens är verkliga?

Vad tror du själv är skälet till att det så ofta kommer nya påståenden om sånt här? Det leder ju aldrig någon vart utom när det motbevisas och påståendena visar sig vara missförstånd, lögner eller rent trams…
Citera
2024-05-04, 21:36
  #2130
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
De som gärna vill se och tro på farkoster från icke-mänsklig intelligens tenderar att se sådana. Det de påstår sig se varierar också över tid. Detta kan bero på att de inspireras av varandras historier. Först är det flygande tefat, sedan trianglar, kuber, klot osv. Tyvärr är också många observatörer copy cats eller bluffmakare.

10 000 gryniga foton genererar ju heller inte ett klart och tydligt foto.

Nu är det dock så här min vän, IngemarH, att de som ser farkoster inte nödvändigtvis vill se dessa.
Vi har dessutom videobevis som också backar upp att de sett något. I vissa fall objekt som inte påminner om vare sig flygplan, drönare osv som vi själva utvecklat.

Du som är så skeptisk, kan du förklara vad det rör sig om för farkoster/objekt? Vart kommer de ifrån, och hur lyckas de flyga över känsliga områden för att sedan försvinna i tomma intet?
Citera
2024-05-05, 12:39
  #2131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framforallt
Läs det där igen. Om inte det där är oomkullrunkeliga bevis vad tusan skulle vara oomkullrunkeliga bevis i så fall? Felet verkar ligga i den definition av "oomkullrunkeliga bevis". Eller snarare att du inte har en klar definition utan bara upprepar det som en mantra. Kanske för att skydda dig från jobbiga insikter.

Vad var det för oomkullrunkeliga bevis som övertygade dig om existensen av kvarkar eller svarta hål? Var det 10 000 vittnen eller var du där och kände själv och kunde konstatera att det var oomkullrunkeligt?

Problemet här är att själva antalet observationer minskar sannolikheten för att detta är vad vi tror det är, om det inte finns ett enda oomtvistligt bevis.
Statistiken arbetar mot det hela.

Om någon under årtionden tycker sig se en skorpion i ett hus så tas denne på allvar de första gångerna. Men ju längre tiden går och ju oftare personen svurit på att skorpionen kilat förbi rakt framför denne, utan att en ihjältrampad skorpion kan visas upp, så minskar sannolikheten för att det personen tycker sig se faktiskt är en skorpion.

Då får vi fundera på vad det är som ska bevisas.
När människor tar psykedelia så händer väldigt konstiga grejer med verklighetsuppfattningen.
Och det finns återkommande bisarra mönster i upplevelserna, t.ex "machine elves".

Handlar det om kropps-eget DMT som lösts ut och skapar ytterst verklighetstrogna hallucinationer?

Men hur förklarar man då upplevelser som flera människor har samtidigt? Det finns någon oupptäckt länk mellan människor som kan skapa en gemensam psykos/förvrängd verklighetsupplevelse?

Men alla vittnen som via ombud påstår sig ha förstahands information om kraschade UFO:n som tagits i beslag och studerats?
Och statens till synes orimliga hemlighetsmakeri och agerande kring det hela? Finns ett psy-ops element också, som komplicerar till det i hjärnan på folk?
Och sist men absolut inte minst: Folks axelryckning kring just denna aspekt - som om den inte vore högintressant i sig att gå till botten med.
Axelryckningsbeteendet har jag inte ens någon idé kring.
__________________
Senast redigerad av pjabas 2024-05-05 kl. 12:45.
Citera
2024-05-05, 18:52
  #2132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Problemet här är att själva antalet observationer minskar sannolikheten för att detta är vad vi tror det är, om det inte finns ett enda oomtvistligt bevis.
Statistiken arbetar mot det hela.

Om någon under årtionden tycker sig se en skorpion i ett hus så tas denne på allvar de första gångerna. Men ju längre tiden går och ju oftare personen svurit på att skorpionen kilat förbi rakt framför denne, utan att en ihjältrampad skorpion kan visas upp, så minskar sannolikheten för att det personen tycker sig se faktiskt är en skorpion.

Då får vi fundera på vad det är som ska bevisas.
När människor tar psykedelia så händer väldigt konstiga grejer med verklighetsuppfattningen.
Och det finns återkommande bisarra mönster i upplevelserna, t.ex "machine elves".

Handlar det om kropps-eget DMT som lösts ut och skapar ytterst verklighetstrogna hallucinationer?

Men hur förklarar man då upplevelser som flera människor har samtidigt? Det finns någon oupptäckt länk mellan människor som kan skapa en gemensam psykos/förvrängd verklighetsupplevelse?

Men alla vittnen som via ombud påstår sig ha förstahands information om kraschade UFO:n som tagits i beslag och studerats?
Och statens till synes orimliga hemlighetsmakeri och agerande kring det hela? Finns ett psy-ops element också, som komplicerar till det i hjärnan på folk?
Och sist men absolut inte minst: Folks axelryckning kring just denna aspekt - som om den inte vore högintressant i sig att gå till botten med.
Axelryckningsbeteendet har jag inte ens någon idé kring.

Du berör ett intressant område, nämligen kopplingen mellan andelen användning av illegala droger och andelen ufo-observationer i olika geografiska områden.

Här är en USA-karta vad gäller ufo-observationer: https://attheu.utah.edu/facultystaff...-to-spot-ufos/

Här är en USA-karta vad gäller användning av illegala droger: https://www.samhsa.gov/data/sites/de...eMap110122.htm

Detta är självklart inget bevis för att vi inte skulle kunna ha farkoster från icke-mänsklig intelligens, men det är en relativt hög korrelation som troligtvis påverkar antalet observationer. Vi vet att droger påverkar folks omdöme och, som du skriver, kan ge dem extraordinära upplevelser.
Citera
2024-05-05, 18:59
  #2133
Avstängd
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Du berör ett intressant område, nämligen kopplingen mellan andelen användning av illegala droger och andelen ufo-observationer i olika geografiska områden.

Här är en USA-karta vad gäller ufo-observationer: https://attheu.utah.edu/facultystaff...-to-spot-ufos/

Här är en USA-karta vad gäller användning av illegala droger: https://www.samhsa.gov/data/sites/de...eMap110122.htm

Detta är självklart inget bevis för att vi inte skulle kunna ha farkoster från icke-mänsklig intelligens, men det är en relativt hög korrelation som troligtvis påverkar antalet observationer. Vi vet att droger påverkar folks omdöme och, som du skriver, kan ge dem extraordinära upplevelser.

Jag har tagit en del droger i min ungdom och aldrig sett ett ufo. Och skulle jag gjort det under tiden jag tog droger så skulle jag givetvis härleda det till just hallucinationer. Jag tror du är helt fel ute med dina spekulationer.
Citera
2024-05-06, 10:02
  #2134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Du berör ett intressant område, nämligen kopplingen mellan andelen användning av illegala droger och andelen ufo-observationer i olika geografiska områden.

Här är en USA-karta vad gäller ufo-observationer: https://attheu.utah.edu/facultystaff...-to-spot-ufos/

Här är en USA-karta vad gäller användning av illegala droger: https://www.samhsa.gov/data/sites/de...eMap110122.htm

Detta är självklart inget bevis för att vi inte skulle kunna ha farkoster från icke-mänsklig intelligens, men det är en relativt hög korrelation som troligtvis påverkar antalet observationer. Vi vet att droger påverkar folks omdöme och, som du skriver, kan ge dem extraordinära upplevelser.

Jag tror kopplingen mellan de där kartorna är lite ansträngd. Skulle jag gissa så är en starkare koppling placeringen av militära flygfält, kärnvapen och andra militära anläggningar. Jag har för mig de västra flyover-staterna har mycket av USAs kärnvapen arsenal. Dessutom så är det såna platser som man har radar-anläggningar och liknande. Dvs, det finns antagligen en observations-bias.

Däremot är det sant att det finns någon form av koppling mellan psykoaktiva preparat, särskilt psychedelia. Vilket lika gärna kan ha att göra med hur den teknik som dessa NHI använder sig av fungerar. Om de påverkar människors medvetande för att bli osynliga t.ex. i så fall innebär droger som öppnar upp alla spärrar, vad gäller sinnesintryck bland annat, att saker som varit dolda blir synliga.

Jag är inte så säker på upplevelser av aliens som påminner om möten med entiteter så som maskin-alver avslöjar något om den yttre verkligheten. Det är nog snarare något i still med Jungs arketyper än något existerande i den fysiska verkligheten. Men det kan förstås handla om att denna värld är en simulering också. Det är dock något som ligger lite utanför ämnet tror jag.
Citera
2024-05-06, 10:06
  #2135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Jag har tagit en del droger i min ungdom och aldrig sett ett ufo. Och skulle jag gjort det under tiden jag tog droger så skulle jag givetvis härleda det till just hallucinationer. Jag tror du är helt fel ute med dina spekulationer.

Vad skönt att du lyckades sluta med drogerna! Bara det är viktigare än om det finns farkoster från icke-mänsklig intelligens eller inte. Din invändning stämmer ju förstås. Men det finns folk, för vilka verklighet och hallucinationer flyter samman under längre tider av missbruk.

Från kartorna kan man dra slutsatsen att av de nio stater som har störst användning av illegala droger, Washington, Oregon, Nevada, Colorado, New Mexico, Vermont, Maine, Rhode Island och Washington DC, så är åtta av dessa bland USAs fjorton hot spot-stater för ufo-observationer. Det gör att sannolikheten för detta utfall är 1 på 6,5 miljon. Det tyder nog, trots allt, på att något slags samband föreligger.
Citera
2024-05-06, 17:38
  #2136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Vad skönt att du lyckades sluta med drogerna! Bara det är viktigare än om det finns farkoster från icke-mänsklig intelligens eller inte. Din invändning stämmer ju förstås. Men det finns folk, för vilka verklighet och hallucinationer flyter samman under längre tider av missbruk.

Från kartorna kan man dra slutsatsen att av de nio stater som har störst användning av illegala droger, Washington, Oregon, Nevada, Colorado, New Mexico, Vermont, Maine, Rhode Island och Washington DC, så är åtta av dessa bland USAs fjorton hot spot-stater för ufo-observationer. Det gör att sannolikheten för detta utfall är 1 på 6,5 miljon. Det tyder nog, trots allt, på att något slags samband föreligger.

Eh... Tycker du inte själv att det är lite mystiskt att du nu kan dra slutsatser från lite och ingenting, men enbart när det råkar passa dina egna åsikter? Vad skulle hända om du försökte dra lite slutsatser från något som utmanar dina antaganden t.ex. de video-klipp som släppts som backas upp av flera vittnen och radar-data? Eller kanske dra lite slutsatser från hela situationen kring Grusch. Eller det faktum att ingen vågar utmana Grusch (bara försöka smutskasta honom). Kanske multiplicera lite sannolikheter där också.

Vad hände med kraven på oomkullrunkeliga bevis förresten? Det bör ju inte räcka med en simple korrelation kan man tycka.

Jag försöker inte bara vara dryg utan visa på problemet med dina resonemang. Hur stark din bias är, hur den kontrollerar precis allt i hur du resonerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback