2024-04-28, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V4anessa1
Euro kommer göra Sverige fattigare och ej självständig!
Vi behöver gå ut ur EU
Ok vad är din grund för det påståendet?

Har du missat att en EUR kostar nästan 12 SEK? Vad kostade en EUR för 20 år sen när vi röstade "nej" till EUR? Matte är inte din starka sida va?

Danska kronan är peggad till EUR. Där har vi skillnaden mot SEK.

EUR skulle kunna krascha imårrn. Allt kan hända. Men man kan inte påstå random saker utan grund om nån ska ta det på allvar.
Citera
2024-05-04, 09:21
Medlem
DoktorNos avatar
Om Sverige kan få bra växelkurs vid ett byte från kronor till euro är det ju bara att hoppa på tycker jag. Om 10 kr blir 1 €, då blir det en liten vinst för oss och dessutom lätt att inledningsvis räkna om i huvudet, ungefär som man gör nu ibland när man ska handla nåt i t.ex Helsingfors och räknar om euron till kronor för att få ett hum om nåt är dyrt eller billigt.
Citera
2024-05-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Om Sverige kan få bra växelkurs vid ett byte från kronor till euro är det ju bara att hoppa på tycker jag. Om 10 kr blir 1 €, då blir det en liten vinst för oss och dessutom lätt att inledningsvis räkna om i huvudet, ungefär som man gör nu ibland när man ska handla nåt i t.ex Helsingfors och räknar om euron till kronor för att få ett hum om nåt är dyrt eller billigt.

Sverige kan nog ställa ett konvergenskrav vid anslutning till ERM-II om att vi ska ligga på 10 SEK = 1 EUR och det skulle nog gå ganska lätt att uppfylla. Danskarna håller 7.45 DKK = 1 EUR stabilt och det är mest för att ingen kan utmana ECB som backar den positionen.
Citera
2024-05-05, 11:54
Medlem
Klart vi ska gå över till Euro, snarast.
Och till er som vill ut ur EU.
Förut behövde jag fixa min produkt så den passade alla länders olika regler. En regel i Spanien en annan regel i Belgien osv.
EU ger gemensamma regler som gör det mycket lättare att exportera min produkt. Jag blir rikare, vi alla blir rikare.
Så dra nåt gammalt över er
Citera
2024-05-06, 01:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Och till er som vill ut ur EU.
Förut behövde jag fixa min produkt så den passade alla länders olika regler. En regel i Spanien en annan regel i Belgien osv.
EU ger gemensamma regler som gör det mycket lättare att exportera min produkt. Jag blir rikare, vi alla blir rikare.
Så dra nåt gammalt över er
Om Sverige lämnar EU så upplöses unionen eller vad är logiken i det du skriver? Tror du att vi inte handlade med Europa före EG/EU? Vad tror du EFTA syftade till? Eller bilaterala handelsavtal före det?
Citera
2024-05-06, 02:27
Medlem
Vad ingves tycker och tänker är inte det ingen som bryr sig om.
Citera
2024-05-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om Sverige lämnar EU så upplöses unionen eller vad är logiken i det du skriver? Tror du att vi inte handlade med Europa före EG/EU? Vad tror du EFTA syftade till? Eller bilaterala handelsavtal före det?

Så du vill att EU ska sätta Sveriges lagar och regler men inte va med och bestämma? Du verkar smart
Citera
2024-05-07, 23:14
Medlem
Citat:
[...]
Nej, tack. Det fanns ingen vilja för det 20 år sedan, och det finns ingen vilja för det nu. Vi bör dock inte lämna EU, det finns många fördelar med samarbetet. Däremot borde vi sträva mot mindre överstatlighet - EU lägger sig i frågor som absolut inte berör unionen, vilket återigen blev uppenbart i samband med deras nya avfallsdirektiv.
Citera
2024-05-08, 04:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så du vill att EU ska sätta Sveriges lagar och regler men inte va med och bestämma? Du verkar smart
Så EU bestämmer vilka lagar och regler Schweiz, Norge och Storbritannien har? EFTA var en frihandelsorganisation som inte var del av en union.
Citera
2024-05-08, 06:04
Medlem
needAlifes avatar
Jag är jävligt kluven. Gillar generellt inte dagens eu-projekt och hur det har utvecklats sedan vi gick med men å andra sidan är mitt enda egentliga pro-krona argument sentimentalt och att det ger en ökad finansiell kontroll gentemot euron där vi inte kan påverka penningpolitiken. Å andra sidan har andra liknande länder likt Tyskland och Finland hanterat det bra och kronkursen är ju i vanlig ordning rekordkass så man blir ju lite frestad ändå.
Citera
2024-05-08, 08:16
Medlem
lajjjbans avatar
Ingen här kan nämna ett enda argument varför det skulle vara bra att ansluta sig till euron, och helt plötsligt sitta i samma båt som maximalt skuldmättade länder som Italien, Grekland m.fl.
Citera
2024-05-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymgolfare
Nej, tack. Det fanns ingen vilja för det 20 år sedan, och det finns ingen vilja för det nu. Vi bör dock inte lämna EU, det finns många fördelar med samarbetet. Däremot borde vi sträva mot mindre överstatlighet - EU lägger sig i frågor som absolut inte berör unionen, vilket återigen blev uppenbart i samband med deras nya avfallsdirektiv.

Apropå att lägga sig i saker. Vi utser politiker och betalar dem massor av euro, klart som fan de måste känna sig nyttiga och införa idiotregler, för de är idioter hela bunten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in