2024-05-18, 10:42
Medlem
wwrs avatar
Det är ju bättre för folket i ett land om de själva bestämmer över landet än att en kommission i Bryssel spelar med landet som en spelpjäs. Storbritannien gick ur EU och fick samma handelsavtal som medan de var med. Så jag anser det självklart att man skall gå ur EU men behålla så goda relationer som möjligt med omvärlden. Men sina gränser skall man kontrollera själv.

Under Sovjettiden kallades det Sovjetockupation men det ordet används ännu inte så mycket om EU.
Senast redigerad av wwr 2024-05-18 kl. 10:46.
Citera
2024-05-18, 11:15
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Vad skulle vara vinsten med det?
Hm nu ska vi se....vi kan börja med ca: 50 miljarder per år som vi kan och bör läggas på Sveriges infrastruktur och välfärd istället för att finansiera andra länders misslyckanden....50 MILJARDER smaka på den nätta summan en stund.

Mer självbestämmande, vi skulle alltså slippa EU:s långa flottiga och sliskiga fingrar i vår syltburk (inre angelägenheter).

Sist men inte minst tar vi tillbaks dom svenska politikerna som levt rövare och lyxliv i Bryssel så dom kan göra "nytta" i SVERIGES riksdag region eller i kommun där dom inte kan leva rövare och lyxliv i samma omfattning.

Det finns mer att tjäna på ett utträde men jag har varken tid eller lust att skriva en hel roman om dessa fördelar så detta får räcka för stunden...

Kan Schweiz Storbritannien och Norge t ex (trots att dessa ligger i Europa) vara utanför det överstatliga och långfingrade EU-projektet men ändå fungera så kan naturligtvis även Sverige det, tyvärr så finns inte viljan hos vare sig politikerna i 8-klövern eller hos det sovande och naiva Svenska folket.
Citera
2024-05-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Hm nu ska vi se....vi kan börja med ca: 50 miljarder per år som vi kan och bör läggas på Sveriges infrastruktur och välfärd istället för att finansiera andra länders misslyckanden....50 MILJARDER smaka på den nätta summan en stund.

Mer självbestämmande, vi skulle alltså slippa EU:s långa flottiga och sliskiga fingrar i vår syltburk (inre angelägenheter).

Sist men inte minst tar vi tillbaks dom svenska politikerna som levt rövare och lyxliv i Bryssel så dom kan göra "nytta" i SVERIGES riksdag region eller i kommun där dom inte kan leva rövare och lyxliv i samma omfattning.

Det finns mer att tjäna på ett utträde men jag har varken tid eller lust att skriva en hel roman om dessa fördelar så detta får räcka för stunden...

Kan Schweiz Storbritannien och Norge t ex (trots att dessa ligger i Europa) vara utanför det överstatliga och långfingrade EU-projektet men ändå fungera så kan naturligtvis även Sverige det, tyvärr så finns inte viljan hos vare sig politikerna i 8-klövern eller hos det sovande och naiva Svenska folket.

Du tog den enkla, vår nettokostnad i avgiften. Mindre än vår försvarsbudget.
Hur stor lönekostnaderna är, är väl också enkelt att räkna fram. Men det är småpengar i sammanhanget.
Även representation.

Att peka på någon som kan är svagt argument. Alla andra då? Enkelt motargument, i så fall.

Det mycket svårare är baksidan av att inte vara del av den gemensamma marknaden.

England har blivit varse denna baksida. Inget som du nämner.
Och så fungerar det så klart.
Är man inte med, är man emot. Inte del av, får inga fördelar.

Jag förstår att vare sig du eller någon annan kan svara på min fråga.
Var mest nyfiken på vilket typ av svar man kunde få.
Genomtänkt eller inte genomtänkt. Det senare brukar kunna ses som propaganda.
Långa, sliskiga? Hmmm, okej om du tror så.
Citera
2024-05-18, 11:58
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Hur stor lönekostnaderna är, är väl också enkelt att räkna fram. Men det är småpengar i sammanhanget.
Även representation.

Att peka på någon som kan är svagt argument. Alla andra då? Enkelt motargument, i så fall.

Det mycket svårare är baksidan av att inte vara del av den gemensamma marknaden.

Mmm du har rätt och jag ändrar härmed min ståndpunkt.

Vi skulle som nation gå under utan det så billiga och förnuftiga medlemskapet EU vi alla skulle bli fattigare miserabla och utstötta.

Tack för att du öppnade mina ögon och talade mig till rätta.
Citera
2024-05-18, 12:01
Medlem
wwrs avatar
Om Norden skulle bli starkt igen skulle vi ha kraft att börja jobba tillsammans igen och vilja gå ur EU. Det uppfattar EU som ett hot och attackerar därför t ex Sverige.

Man gav oss Greta (och tyskarna fick Luisa) som satte den gröna agendan i fokus. Sedan har bl.a EU och storföretagen drivit "gröna" projekt som Northvolts batterifabrik samt H2 Green Steel i Boden. Hundratals miljarder har satsats i detta.

Men efter snart 10 år har inte Northvolt producerat ett enda batteri. Ändå har både Scania Södertälje och Volvo startat stora samarbetsprojekt med Northvolt. Detta har redan visat sig skadligt för Scania och fabriken Volvo/Northvolt ligger ju helt fel i tiden. Volvo har slutat göra dieselbilar och satsar på elektrisk drivning när alla andra gör tvärtom, eftersom t.o.m. EU t.ex. skrotat totalförbudet mot fossilbilar 2035. Tesla rasar och kinesiska elbilar samlas, osålda, i europeiska hamnar.

H2GS har fokuserat på grönt stål och även SSAB ställer om stort. Aktien föll, friställningar har redan varslats. Framförallt kommer ingen att köpa det gröna stålet. Den gröna agendan är ute. Och H2GS har bara smällt upp några pelare i Boden.

Vår el rinner ur landet enligt suddiga EU-regler och våra el-priser rusar.

Så Sverige står under attack av EU. Det är ingen tillfällighet att svensk ekonomi går sämst i hela EU.

I centralstyrda "länder" måste centrum vara starkare än periferin för att kunna kontrollera de områden som ligger längre bort. Därför monteras Sverige ned.

För att Sverige skall kunna domineras av Bryssel och Paris så måste de vara starkare än vi. Därför monteras vi ned. Det lilla som blir kvar är Stockholm. Västkusten (Volvo), Norrland (Northvolt, SSAB, H2GS) sänks eller tilldelas omöjliga projekt. (Sedan skyller man på Sverige!)

Tyskarna var också starka och manipulerades till att lägga ned kärnkraften medan Sverige lagt ned en del och inte bygger ut. Man försvagar oss på det sättet. Frankrike kör 70% av elen från kärnkraft och skall bygga 15 reaktorer till. Tyskland och vi andra görs beroende av Frankrike.

Många av besluten har fattats nationellt. Men våra politiker står helt på EU:s sida mot det svenska folket. Man måste gå ur EU till att börja med för att kunna ta tillbaka kontrollen över landet.
Senast redigerad av wwr 2024-05-18 kl. 12:23.
Citera
2024-05-18, 12:02
Swexit! Wöööö

Jag ställer mig jakande till frågeställningen om jag vill ha ett swexit
Citera
2024-05-18, 12:31
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Även representation.

Tack för ditt billiga propaganda inlägg!
Fortfarande är EU en parasit på oss skandinaver, liksom Napoleon, Hitler-Tyskland och Sovjetunionen.

Kan man inte samarbeta länder emellan utan en furher/Ordförande/Dear Leader/Kejsare så kan man inte samarbeta överhuvudtaget.
Skandinaver har samarbetat med Europeer i 1000-tals år.
Citera
2024-05-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Mmm du har rätt och jag ändrar härmed min ståndpunkt.

Vi skulle som nation gå under utan det så billiga och förnuftiga medlemskapet EU vi alla skulle bli fattigare miserabla och utstötta.

Tack för att du öppnade mina ögon och talade mig till rätta.

Det tror jag inte att jag gjorde.

Det är för komplext.
Citera
2024-05-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Tack för ditt billiga propaganda inlägg!
Fortfarande är EU en parasit på oss skandinaver, liksom Napoleon, Hitler-Tyskland och Sovjetunionen.

Kan man inte samarbeta länder emellan utan en furher/Ordförande/Dear Leader/Kejsare så kan man inte samarbeta överhuvudtaget.
Skandinaver har samarbetat med Europeer i 1000-tals år.

Absolut. Om du säger så.

Är man inte med, så är man utanför.
Det är inte svårare än så.
Citera
2024-05-18, 13:06
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Absolut. Om du säger så.

Är man inte med, så är man utanför.
Det är inte svårare än så.
Svar ja!
1. Du är utanför Nordkorea och deras Dear Leader
2. Du är utanför Ryssland och Putins.
3. Du är utanför Kina och Xi.
4. Du är utanför de kommande superekonomierna Brasilien och Indien.
5. Du är utanför Rätten att utan påverkan från EU att styra Sverige för Sverige och svenskarnas väl.

Fast du är fast i EU och kommer hållas fast med våld så länge EU har små Quislingar som dig.
Citera
2024-05-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Svar ja!
1. Du är utanför Nordkorea och deras Dear Leader
2. Du är utanför Ryssland och Putins.
3. Du är utanför Kina och Xi.
4. Du är utanför de kommande superekonomierna Brasilien och Indien.
5. Du är utanför Rätten att utan påverkan från EU att styra Sverige för Sverige och svenskarnas väl.

Fast du är fast i EU och kommer hållas fast med våld så länge EU har små Quislingar som dig.

Oj. Nu brann alla säkringar.

Var detta dina argument för Swexit?

Rösta du för Swexit, så mår du personligen i v f bättre.
Citera
2024-05-18, 13:13
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Oj. Nu brann alla säkringar.

Var detta dina argument för Swexit?

Rösta du för Swexit, så mår du personligen i v f bättre.
När äger denna folkomröstning rum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in