Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-20, 11:52
  #25
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Jag skrev vad jag hade för synpunkter, jag sa att det är designat att föra tankarna till något större än vad det är.

Vad nationalencyklopedin har för definition intresserar mig inte, då man kan hitta alla möjliga tramstermer där. Det är bara en definition av alla.

Du svarade inte på min fråga. Om du inte uppskattar termen "trollfabrik" så undrar jag hur du på annat sätt skiljer på de som vi övriga kallar för trollfabriker, och vanliga personer som anonymt enbart postar sina åsikter. För jag hoppas att du förstår skillnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Dessutom noterar jag att termen enligt nationalencyklopedin uteslutande gäller plattformar där den svenska regimen inte har monopol och censurrätt.

Definitionen trollfabrik har ingen geografisk begränsning. Det spelar ingen roll om det är svenskar eller ryssar, eller på vilken eller vilka plattformar de är aktiva. Ifall du vill ha lite utländska källor, så söker du på "troll farm" eller "troll factory".
"troll factory: an organization set up in order to publish a large number of messages or posts on the internet, that often appear to be from people who do not really exist, and that are intended to cause trouble, influence political views, etc."

https://dictionary.cambridge.org/dic.../troll-factory
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Blir ju lite bisarrt när staten har trollfabriker som pumpar ut desinformation, fejkade nyheter och polariserande budskap för 10 miljarder om året, bokstavligen.

Källa på det?
Ifall du anklagar (den förmodat svenska) staten för att ha trollfabriker så får du gärna verifiera detta påstående. Är övertygad om att fler skulle vilja ha kännedom om detta ifall uppgiften stämmer, och avser den svenska staten. Att den ryska staten har trollfabriker vet vi redan.

admin
Citera
2024-05-20, 11:59
  #26
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nu är ju den tråden hundra+ sidor lång. Fanns det enda belägg i tråden för att det var sant? Trådstarten består av ett påstående helt utan länk och källa.

Här är lite historiskt underlag till kampanjen som SSU startade.

Bara hälften av ungdomsförbunden vill hänga på SSU
https://nyheter24.se/nyheter/interne...l-hanga-pa-ssu

SSU nöjda med ”nätfight”
https://dagensopinion.se/artikel/ssu...-med-natfight/

Det var inte någon trollfabrik, utan snarare en kampanj där ungdomsförbundet SSU uppmanade sina medlemmar att den 25 augusti 2012 "aktivt söka upp och bemöta främlingsfientliga uttalanden i tidningars kommentarsfält, på forum som Flashback eller på sociala medier".

admin
Citera
2024-05-20, 13:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Du svarade inte på min fråga. Om du inte uppskattar termen "trollfabrik" så undrar jag hur du på annat sätt skiljer på de som vi övriga kallar för trollfabriker, och vanliga personer som anonymt enbart postar sina åsikter. För jag hoppas att du förstår skillnaden.



Definitionen trollfabrik har ingen geografisk begränsning. Det spelar ingen roll om det är svenskar eller ryssar, eller på vilken eller vilka plattformar de är aktiva. Ifall du vill ha lite utländska källor, så söker du på "troll farm" eller "troll factory".
"troll factory: an organization set up in order to publish a large number of messages or posts on the internet, that often appear to be from people who do not really exist, and that are intended to cause trouble, influence political views, etc."

https://dictionary.cambridge.org/dic.../troll-factory


Källa på det?
Ifall du anklagar (den förmodat svenska) staten för att ha trollfabriker så får du gärna verifiera detta påstående. Är övertygad om att fler skulle vilja ha kännedom om detta ifall uppgiften stämmer, och avser den svenska staten. Att den ryska staten har trollfabriker vet vi redan.

admin

Ursäkta mina bristande citatskills. Lämnar hela ditt meddelande citerat.

Personligen tycker jag avlönad propaganda duger alldeles utmärkt oavsett propagandans politiska hemvist.

För oss som varit med sedan internets begynnelse är hela grejen med troll irriterande. De flesta vet inte ens vad troll betyder utan tror att det är någon slags dålig person.
Det är ju dock min personliga åsikt och grundar sig i hur man ser på språk, som statiska eller som levande. Frånser man det kan jag tycka att begreppet trollfabrik innhåller så mycket mer än just avlönad propaganda, vilket är uteslutande hur det används och då bara mot meningsmotståndare.

Att medias sjukligt dåliga uppfattning om verkligheten och deras utstuderade metoder för att manipulera opinion sedan spridit sig över landsgränser har ju en förklaring i att all media är enhetlig över stort sett samtliga länder och tjänar de som betalar deras löner.

När det gäller min kommentar om att staten bedriver den största trollfabriken så hävisar det till att de uppfyller definitionen till 100%. Desinformation, fake news och polariserande budskap.
Regimens budget för maktbevarande propaganda är i dagsläget 10 miljarder. Alltså SVT, ST osv.

Gissar att du då vill ha exempel, så ger dig en handfull.
Desinformation är att säga att covid-”vaccinet” var säkert att använda när det redan vid tillfället fanns åtskilliga forskningsrapporter som påvisade extremt oroande fynd om skadligheten.
Vidare pushades ett narrativ om att invandringen var ekonomiskt lönsam och att jättemånga som kom var läkare och ingenjörer, vilket man inte behöver vara ett geni för att förstå är rent nonsens och BS oavsett hur man ställer sig till migration.
När det kommer till polariserande budskap är det ju inte heller svårt att hitta exempel, just för stunden pumpas budskap ut för att upprätthålla konflikten i Ukraina och på varje möjligt sätt eskalera det så mycket de kan.

Som jag ser det är det bara löjligt att staten och deras mediamegafoner vare sig deras media är direktbetald av beskyddarpengar eller om det betals av mediastöd, distributionsstöd och kontrolleras av sändingstillstånd, har mage att prata om trollfabriker när deras propaganda har nivåer sovjetunionen bara skulle drömma om.
Citera
2024-05-20, 13:20
  #28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vad är det du ogillar med termen "trollfabrik"? Nationalencyklopedin beskriver en trollfabrik enligt följande:
"En trollfabrik är en grupp som organiserats med det specifika syftet att påverka samhällsdebatten och opinionen i ett land genom det systematiska spridandet av desinformation, fejkade nyheter eller polariserande budskap på internet och i sociala medier."
Det är m.a.o. skillnad på att enskilda personer anonymt postar på sociala medier, och att organisera en grupp som mot betalning postar ett visst innehåll. För att förstå skillnaden, så kan vi återgå till Nationalencyklopedin.
"I Ryssland uppmärksammades trollfabriker i mitten av 2000-talet, då politiska aktivister lojala med president Vladimir Putin avslöjades ha mottagit ersättning för att smutskasta oppositionen på internet och bloggar."
Vad skulle du föredra att kalla aktiviteten som beskrivs ovan i Ryssland? Eftersom ordet "trollfabrik" enligt dig är en påhittad medieterm, så låter det som att du har en bättre beskrivning.

Hur skulle du exempelvis vilja skilja på den trollfabrik som SD nyligen avslöjades driva, och de tusentals användare på Flashback som anonymt postar motsvarande innehåll. (Nu har jag givetvis inga bevis för att de medlemmar som postar inlägg med innehåll liknande det SD:s trollfabrik postade inte också är avlönade av SD, men jag tror att detta är högst osannolikt).

admin

Trollande handlar alltså om sprida desinformation, fejkade nyheter och polariserande budskap, om vi skall gå efter den definition du länkar till. Om något parti skulle ha anställda som debatterade på Flashback skulle de alltså inte förvandlas till troll bara för att de är anställda för att sprida åsikter. Det krävs att de gör det i ovanstående syfte.

De skulle alltså inte heller vara en del en trollfabrik.
Citera
2024-05-20, 13:38
  #29
Avslutat konto
Trollfabriker förekommer men jag är tveksam till att organiserade troll skulle lägga särskilt mycket resurser på traditionella forum som flashback. De senaste 10 åren har har främst sociala medier som facebook, twitter, tiktok, youtube och tidningars kommentarsfält gett den största potentialen för påverkansoperationer. Speciellt om man vill rikta sig till medelsvensson. Olgino är väl kanske den mest välkända trollfabriken och Israel hade ju i tiderna en egen officiell fabrik.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish..._Defense_Force
Citera
2024-05-20, 14:19
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekevind
Trollfabriker förekommer men jag är tveksam till att organiserade troll skulle lägga särskilt mycket resurser på traditionella forum som flashback. De senaste 10 åren har har främst sociala medier som facebook, twitter, tiktok, youtube och tidningars kommentarsfält gett den största potentialen för påverkansoperationer. Speciellt om man vill rikta sig till medelsvensson. Olgino är väl kanske den mest välkända trollfabriken och Israel hade ju i tiderna en egen officiell fabrik.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish..._Defense_Force

Kan hålla med, man gör påverkansoperationen där den tjänar syftena bäst. Samtidigt ska man tänka på vilka som läser på forum som flashback, det är i regel inte den gemene aftonbladetläsaren som gillar färglada bilder och färdigpacketerade åsikter. Det har ju påvisats tidigare att folk på flashback ligger över medianen när det gäller inkomst, och utbildning har jag för mig.

Det gör att det kan vara så, säger inte att det är så, att det finns ett intresse från maktens håll att förstöra eventuella diskussioner som riskerar att belysa korruption och missbruk inom regimens korridorer.
Det är ju ingen idé att störa diskussioner förda av två massmediakonsumenter då de aldrig någonsin tidigare och aldrig någonsin efter kommer tänka en egen tanke och på så sätt hota maktens status quo.
Däremot kan det vara så, jag vet inte, att det är värt att störa diskussionerna bland potentiella hot.

Att läsa myndigheten för samhällsskydd och beredskap, tidigare propaganda myndighetens, jobbannonser är ju skrämmande. De säger rakt ut att de gör politiska påverkansoperationer, och i fredstid. Att offren är det svenska folket och att beställaren är den etablerade makten tvivlar jag inte en sekund på.

Utgår man då från att uppgiften är att förtrycka och förslava folket samt konsekvent bevara maktens ovalda individer där de är, ja då är det inte långt till att kunna anta att de även verkar här. Underskatta inte heller dessa påverkansoperationer, det är inte något vanligt skräp som staten brukar producera, utan de använder sig av forskningsunderstödda metoder där de systematiskt utvärderar resultaten.
Något vi svenskar också borde göra, framförallt när det gäller inre hot mot vårt land, våra värderingar och vårt folk.
Citera
2024-05-20, 15:05
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Ja, vad tror ni?

Det är fakta att det finns stora och många trollfabriker i många länder, och då främst Ryssland och Kina. Då definierar jag troll som de som mot betalning sitter och skriver kommentarer på sociala media, i forum, etc.

En del kan lokala språk, men de flesta verkar använda tjänster typ Goole Translate, och har själv genom tiderna läst många inlägg här på FB som jag är bedömer är en stor sannolikhet varit icke-språkkunniga svenskar som skrivit på svenska här. Ofta just om ämnen som rör Ryssland och Kina.

Däremot så skulle jag inte säga att dessa dominerar här på FB, utan snarare är relativt få i den stora hela volymen (kan även tänka mig att en hel del rensas bort med filter och annat).

Själv tror jag att framtiden problem inte är dessa trollfabriker med anställda låglönejobb i Kina och Ryssland, utan att man i ökad omfattning i stället kommer använda sig av alltmer AI och alltmer avancerade bottar (som blir gradvis förfinade och allt svårare att upptäcka) för att skapa inlägg och kommentarer på forum och sociala media. Är mycket billigare, och skalar mycket enklare upp mer.
Citera
2024-05-20, 15:07
  #32
Medlem
HipToBeSquares avatar
På FB är det fullt med betalda personer som försöker få svenskar att stödja NATO/ukrainakriget/framtida krig med Ryssland. Det är lätt att identifiera dessa genom att de använder sig av personangrepp mot oliktänkande, använder sig ständigt av Putler, Vatnik, psykotiska dvärgen uttryck, ger sig inte in i någon saklig diskussion för jag antar det blir jobbigt i längden.

Det är inte vara på FB man kan se det utan även i MSM.
Citera
2024-05-20, 15:22
  #33
Medlem
Flashback trollfabrikers wonderland! Som admin säger..
Citera
2024-05-20, 19:07
  #34
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Personligen tycker jag avlönad propaganda duger alldeles utmärkt oavsett propagandans politiska hemvist.

Problemet med denna beskrivning är att den inte skiljer på ifall avsändaren är anonym eller inte. För att vara en trollfabrik så krävs det bl.a. att avsändaren är anonym.

Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
För oss som varit med sedan internets begynnelse är hela grejen med troll irriterande. De flesta vet inte ens vad troll betyder utan tror att det är någon slags dålig person.
Det är ju dock min personliga åsikt och grundar sig i hur man ser på språk, som statiska eller som levande.

Jag delar din åsikt. Beskrivningen "trollfabriker" ger intrycket av att det handlar om troll, och så är det inte nödvändigtvis. Men detta är den vedertagna termen, både i Sverige och internationellt.

Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
När det gäller min kommentar om att staten bedriver den största trollfabriken så hävisar det till att de uppfyller definitionen till 100%. Desinformation, fake news och polariserande budskap.
Regimens budget för maktbevarande propaganda är i dagsläget 10 miljarder. Alltså SVT, ST osv.

SVT kan omöjligt klassas som en trollfabrik då de har en tydlig avsändare. Man kan tycka att innehållet är undermåligt eller vinklat, men det är ingen trollfabrik. Ifall SVT skapar en redaktion där de har en massa konton på TikTok, Facebook osv och därifrån - anonymt, och inte med SVT som avsändare - spred ett budskap som de själva inte stod för, och som dessutom krockade med SVT:s egna värderingar, så skulle det vara annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Gissar att du då vill ha exempel, så ger dig en handfull.
Desinformation är att säga att covid-”vaccinet” var säkert att använda när det redan vid tillfället fanns åtskilliga forskningsrapporter som påvisade extremt oroande fynd om skadligheten.
Vidare pushades ett narrativ om att invandringen var ekonomiskt lönsam och att jättemånga som kom var läkare och ingenjörer, vilket man inte behöver vara ett geni för att förstå är rent nonsens och BS oavsett hur man ställer sig till migration.
När det kommer till polariserande budskap är det ju inte heller svårt att hitta exempel, just för stunden pumpas budskap ut för att upprätthålla konflikten i Ukraina och på varje möjligt sätt eskalera det så mycket de kan.

Din kritik gäller väl snarare att du anser att SVT producerar ett vinklat innehåll, och inte är speciellt opartiska. Men de är ändå inte någon trollfabrik. För att göra en jämförelse så är inte RT (Russia Today) någon trollfabrik. Det är en rysk nyhetskanal ägd av den ryska staten. Att vissa är kritiska till innehållet i RT, och anser att det är vinklat, spelar ingen. Vem som äger RT och SVT är ingen hemlighet, och därför klassas de inte som trollfabriker.

Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Som jag ser det är det bara löjligt att staten och deras mediamegafoner vare sig deras media är direktbetald av beskyddarpengar eller om det betals av mediastöd, distributionsstöd och kontrolleras av sändingstillstånd, har mage att prata om trollfabriker när deras propaganda har nivåer sovjetunionen bara skulle drömma om.

Du är inte ensam om att vara kritisk till SVT, men de är inte någon trollfabrik. Jag lägger ingen värdering i vad du tycker om SVT. Försöker bara förklara vad som skiljer deras verksamhet från en trollfabrik.

admin
Citera
2024-05-20, 19:11
  #35
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Trollande handlar alltså om sprida desinformation, fejkade nyheter och polariserande budskap, om vi skall gå efter den definition du länkar till. Om något parti skulle ha anställda som debatterade på Flashback skulle de alltså inte förvandlas till troll bara för att de är anställda för att sprida åsikter. Det krävs att de gör det i ovanstående syfte.

De skulle alltså inte heller vara en del en trollfabrik.

Du måste skilja på troll och trollfabrik. Jag håller med om att namnet är olyckligt, men det är viktigt att förstå skillnaden.

admin
Citera
2024-05-20, 19:17
  #36
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
På FB är det fullt med betalda personer som försöker få svenskar att stödja NATO/ukrainakriget/framtida krig med Ryssland.

Hur vet du att dessa medlemmar är betalda? Dessa åsikter är ju inte direkt avvikande. Rätt många svenskar som stödjer Nato. Har svårt att tro att någon skulle betala en grupp personer i syfte att försvara Nato på Flashback. Skulle snarare tro att det finns större incitament för att betala någon att förespråka motsatsen. Dvs att lyfta fram problemen med att Sverige ansluter till Nato och argument för att Sverige inte ska stödja Ukraina. Men detta är bara en spekulation från min sida.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in