Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-22, 00:54
  #721
Medlem
wwrs avatar
Iran är på väg in på den storpolitiska scenen igen efter Trumps pajaserier i Persiska Viken, är jag övertygad om. Sverige har bidragit till uppbyggnaden genom att en iransk regeringstjänsteman lurats till Sverige och av oss dömts till långt fängelsestraff för brott begångna I Iran! Vi har tjänstemän häktade i Iran. Vi fick en tanker kapad av revolutionsgardisterna.

Iran-hataren Trump blir president. Något kommer att ske, men vad? Krig med Saudi och USA/EU kan strypa oljetillförseln till Europa, gissar jag. Den energi som inte förlorats i grön agenda eller ryssanktioner stryps då, misstänker jag. Då får vi frysa.

Det kan bli vapenskrammel

http://www.snowleopard.info/global/w...udi-arabia.png

https://youtu.be/eFOyCwCRTgw?si=JNr5OEBF1ivkGbHM

Kraschen passar bra in. Jag gissar att det inte är en olycka. Den har inte utnyttjats i propagandan ännu. Men det kommer, tippar jag.

...

Här är en gammal artikel som säger att USA kallar den Persiska Viken för den Arabiska Viken bara för att irritera Iran 🤣🤣🤣
Citat:
Has the US switched from calling the Persian Gulf 'Arabian' just to annoy Iran? It would seem that way
https://www.theguardian.com/commenti...-understanding
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-05-22 kl. 01:18.
Citera
2024-05-22, 05:11
  #722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred85
Tror inte det beror på helikopterns skick att dem krashade, kobe bryant var med om samma olycka och det var ingen skräp helikopter han flög med. Jag fattar inte hur iranierna inte kunde se faran med att deras president flyget med helikopter i sådant väder dimmigt och nära bergen ???

Dimman kanske kom plötsligt? Det kanske inte ens fanns med i beräkningar och ”Jungeln” kanske man inte bara kan landa? ..

Jag tror dock fortfarande inte det var pga av vädret eller tekniskt fel på helikoptern jag tror helt klart någon ligger bakom ”olyckan”.
Citera
2024-05-22, 07:37
  #723
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Det pågår redan en maktkamp i Iran som splittrar landet som nu är grundligt destabiliserat. Navet i ondskans axelmakter är på fallrepet vilket kan resultera i en demokratisering samt ett närmande mot väst och USA.

Jävla osis för Putin
Citera
2024-05-22, 07:45
  #724
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dimman kanske kom plötsligt? Det kanske inte ens fanns med i beräkningar och ”Jungeln” kanske man inte bara kan landa? ..

Jag tror dock fortfarande inte det var pga av vädret eller tekniskt fel på helikoptern jag tror helt klart någon ligger bakom ”olyckan”.

Du tror mycket? Någon idé om det du tror på?
Citera
2024-05-22, 09:12
  #725
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Kan någon förklara för mig hur helikoptrar i dagens utförande kan vara lagliga?
En enda rotor som ska bära hela maskinen. Dvs om du får motorstopp eller något händer med rotorbladen så är det godnatt för alla ombord.
Allting inom flygindustrin ska ju vara byggt på redundancies vad det nu heter på svenska. Går ett system sönder så finns flera andra som ser till att farkosten kan fortsätta flyga. De flesta flygplan har fler än en motor men även de som bara har en kan fortfarande glida en ganska lång sträcka och oftast landa utan dödsfall. Men glida går som bekant inte att göra med en helikopter, den bara faller som en sten.

Hur vågar folk flyga helikopter och hur är det ens tillåtet?
Citera
2024-05-22, 09:30
  #726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Kan någon förklara för mig hur helikoptrar i dagens utförande kan vara lagliga?
En enda rotor som ska bära hela maskinen. Dvs om du får motorstopp eller något händer med rotorbladen så är det godnatt för alla ombord.
Allting inom flygindustrin ska ju vara byggt på redundancies vad det nu heter på svenska. Går ett system sönder så finns flera andra som ser till att farkosten kan fortsätta flyga. De flesta flygplan har fler än en motor men även de som bara har en kan fortfarande glida en ganska lång sträcka och oftast landa utan dödsfall. Men glida går som bekant inte att göra med en helikopter, den bara faller som en sten.

Hur vågar folk flyga helikopter och hur är det ens tillåtet?
Nej, så fungerar det inte. Googla autorotation.
Citera
2024-05-22, 09:55
  #727
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Kan någon förklara för mig hur helikoptrar i dagens utförande kan vara lagliga?
En enda rotor som ska bära hela maskinen. Dvs om du får motorstopp eller något händer med rotorbladen så är det godnatt för alla ombord.
Allting inom flygindustrin ska ju vara byggt på redundancies vad det nu heter på svenska. Går ett system sönder så finns flera andra som ser till att farkosten kan fortsätta flyga. De flesta flygplan har fler än en motor men även de som bara har en kan fortfarande glida en ganska lång sträcka och oftast landa utan dödsfall. Men glida går som bekant inte att göra med en helikopter, den bara faller som en sten.

Hur vågar folk flyga helikopter och hur är det ens tillåtet?

Motorstopp är inget problem pga autorotation. Rotorn roterar även om motorn är avstängd och håller balansen och lyftkraften. Det blir mer eller mindre som ett glidflygplan. Det går alltså nödlanda utan motor. Går rotorbladen sönder är det däremot oftast godnatt beroende på hur allvarlig skadan är. Men är ju samma sak med ett flygplan som tappar en vinge t.ex.
Citera
2024-05-22, 13:18
  #728
Medlem
Folketstempels avatar
Iran har många bilmärken såg jag i biltidning med alla som finns.
De har kärnvapen, kärnkraft, vapenindustrin med drönare som ryssarna importerar.
Detta ur minnet, det är inget land som tvingas flyga presidenten i ett 45 år gamalt kanadensiskt helikoptervrak.

Irans talesman i FN om jag minns honom korrekt påstod att det är USA.s fel att han dött då sanktioner gör att de flyger runt med skrot som detta.
Ärligt, finns det ens ännu reservdelar till skit från 60-talet. Det finns väl ryska, kinesiska etc helikoptrar på en marknad att tillgå.

Iranier är fulla av skit och de måste bort från världskartan, det går inte ens att tala med folk som detta, uppenbart... ✖️
Citera
2024-05-22, 17:29
  #729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Kan någon förklara för mig hur helikoptrar i dagens utförande kan vara lagliga?
En enda rotor som ska bära hela maskinen. Dvs om du får motorstopp eller något händer med rotorbladen så är det godnatt för alla ombord.
Allting inom flygindustrin ska ju vara byggt på redundancies vad det nu heter på svenska. Går ett system sönder så finns flera andra som ser till att farkosten kan fortsätta flyga. De flesta flygplan har fler än en motor men även de som bara har en kan fortfarande glida en ganska lång sträcka och oftast landa utan dödsfall. Men glida går som bekant inte att göra med en helikopter, den bara faller som en sten.

Hur vågar folk flyga helikopter och hur är det ens tillåtet?

Fanns ju nån video tror det var Insta eller youtube när en pilot nödlanda en helikopter som sluta fungera.. han löste det sjukt bra och landa i en dal vid bergen vad jag minns..
Känns därför konstigt att detta blev en dödskrasch.. samt att transpondrar var avslagna. Varför gör en pilot det btw?
Citera
2024-05-22, 19:19
  #730
Medlem
flashmaners avatar
Givet summan av alla omständigheter i detta fallet, så är min prediktion att en objektiv utredning i detta fallet, om nu någon sådan någonsin kommer att genomföras, kommer att resultera i att olycksorsaken tillskrivs spatial desorientering hos piloten. Detta är ett välkänt fenomen som ligger bakom andra olyckor i historien.

Anledningarna till min slutsats i detta fallet är ganska enkla, först och främst så var det tät dimma och kraftigt regn vilket gör att piloten inte har några som helst fysiska referenser till sin position och sitt läge, såvitt känt har inga nödanrop gjorts och det förefaller som att inte ens de andra helikoptrarna i följet har noterat kraschen när den inträffade, eftersom det tog så lång tid att fastställa olycksplatsen. Det tyder på, menar jag, att helikoptern har kraschat i backen/berget utan förvarning. Även de bilder vi sett från olycksplatsen tyder på en våldsam krasch och ingenting alls i närheten av någon "hård landning" som initial meddelades.

Piloten råkade ut för spatial desorientering med följden att han flög helikoptern rakt in i berget. Det förklarar det mesta i denna mer välkomna än tragiska olycka.
Citera
2024-05-22, 19:20
  #731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ismx
Garanterat inget fel på helikoptern, 100% säkert. En ren och skär olycka alternativt bomb
Källa på det?
Citera
2024-05-22, 23:25
  #732
Medlem
Kungsgardens avatar
Utan att veta äktheten på bilder som påstås härröra från kraschen kan man notera att bl a guvernörens fot är slamsor utan att skon ser bränd ut. Däremot är skon lerig.

https://gofile.io/d/FFALR7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in