Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-23, 18:53
  #25
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Kanske läste slarvigt men minns bestämt nån kaj men ni kanske har sådana inomhus i Götlaborg?

Det är en uteservering PÅ kajen.
Googla så ser du
Citera
2024-05-23, 19:04
  #26
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det är en uteservering PÅ kajen.
Googla så ser du
All right, jag tror dig men det är fortfarande lite att missa poängen med ett kåseri. Dock skumt att man inte får äta takeaway vid restaurangens bord inomhus men att det är okej vid borden utomhus, men nu är det ju jag som gör mig skyldig till att missa poängen.

Ska dock vara ärlig med att jag kanske missförstått kontexten, att jag med mitt utanförskap tolkat det fel, men är inte poängen att det gått från åtminstone nåt halvgenuint till en turistfälla, och att det symboliseras av tölpigt bondfångeri med en undermålig och överprissatt produkt?
Citera
2024-05-23, 19:07
  #27
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
All right, jag tror dig men det är fortfarande lite att missa poängen med ett kåseri. Dock skumt att man inte får äta takeaway vid restaurangens bord inomhus men att det är okej vid borden utomhus, men nu är det ju jag som gör mig skyldig till att missa poängen.

Ska dock vara ärlig med att jag kanske missförstått kontexten, att jag med mitt utanförskap tolkat det fel, men är inte poängen att det gått från åtminstone nåt halvgenuint till en turistfälla, och att det symboliseras av tölpigt bondfångeri med en undermålig och överprissatt produkt?

Nej du har helt rätt. Det var väll något genuint och trevligt förut och nu är det bara skit, vad jag förstår.
Citera
2024-05-23, 19:58
  #28
Medlem
Det är så jävla typiskt såna här recensenter att att gnälla på moderniseringar och försköna det gamla. Minns hur det var samma gnäll om Saluhallen vid Kungstorget när det renoverades. Att det hade förlorat sin "själ" och rustika estetik. De blundade samtidigt för att gamla saluhallen var ett sunkigt ruckel som inte klarade några som helst moderna kravställningar på livsmedel- och restaurangverksamhet utan levde på dispens sedan årtionden.

Samma visa upprepas nu med Feskekörka.
Citera
2024-05-23, 20:07
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Är skribenten handikappad?

Varför säger han inte bara att han vill ha det bröd och det pålägg han ser och inte någon färdigmat ur något kylskåp?
För att han är svensk?
Citera
2024-05-23, 21:32
  #30
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Låter mer som att skribenten var en riktig jävla åsna bara. Först gör man en felbeställning, och sen inte ens har stake nog att be om en jävla tallrik.

Klart fan han blir missnöjd om man är en sån ofantligt stor sopa!

Edit: Kristian Wedel, googlade hans namn. Vad i hela helvete. Man har alltså skickat dit en 53åring stockholmare.. som dessutom bor på Lidingö. Vilket jävla skämt, enda räkmackan han kan identifiera är väll den han gled in i livet på.
Helvete vad personligt du tog detta
Citera
2024-05-23, 22:53
  #31
Medlem
Neksnors avatar
Kristian Wedel chefar(?) över en avdelning i GP som kallas världens gång, som förenklat handlar om gamla göteborgsanekdoter i oftast lättsam form och inte alls om nyhetsjournalistik.
Han skriver ofta kåserier, den länkade artikeln är just ett kåseri och bör betraktas som ett sådant.

Jag har ännu inte läst hela kåseriet.
Citera
2024-05-23, 22:58
  #32
Medlem
Gå till Max och McDonald’s om det inte passar med Feskekörka🤣
Citera
2024-05-23, 23:17
  #33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Helvete vad personligt du tog detta

Göteborgare brukar vara lite överkänsliga om nån från Stockholm säger det minsta kritiska om något i deras perfekta stad...
Citera
2024-05-23, 23:37
  #34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Nej du har helt rätt. Det var väll något genuint och trevligt förut och nu är det bara skit, vad jag förstår.
Jag var in härom dagen, det kändes väldigt pretentiöst och stelbent. Förr kändes det som man handlade av den som fiskade fisken nästan, nu är det stylat och med någons slags värdinna och bordsplacering? eller kölapp? jag gick bara igenom, nu är det bara restaurang/bar och ingen handla överdisk-känsla. Deet fanns diskar och handla över, men inte samma känsla om ni fattar vad jag menar.
Citera
2024-05-24, 00:15
  #35
Avstängd
Drozds avatar
174 kr är inte mycket för en räkmacka och en alkoholfri öl, så att förvänta sig någon gourmetupplevelse i den högre skolan var kanske lite väl mycket begärt? I Feskekörkas restauranger är det betydligt dyrare, så mackan torde ha köpts i någon av de två fiskdiskarna (Ebbes Fångst eller Flåtens Fiskhandel).

Finns fyra restauranger och två fiskhandlare i nya Feskekörka enligt hemsidan: https://www.feskekorka.se/

Det var många år sen jag besökte Feskekörka, och jag minns det som bullrigt och stökigt med en viss touch av turistfälla, men ändå med en hel del charm (och jag åt en delikat räkmacka). Men trist att de får så dålig reklam efter renoveringen...
__________________
Senast redigerad av Drozd 2024-05-24 kl. 00:50.
Citera
2024-05-24, 02:19
  #36
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Tja, antagligen rätt person. Endast stockholmare från Lidingö kommer att besöka det skitstället.

Som redan skrivits har man prissatt sig själv bort från en fungerande marknad. Jag vågar med säkerhet förutse att entrepreneurerna snart kastar in handduken när man inte får ihop till hyran.

Saluhallar fungerade när vi hade hemmafruar. Min mormor äkte till fiskekyrkan (tragiskt nog är det någon utifrån som döpt den till "feske", på Göteborska heter det "fiske" och saluhallen för att handla. Hon hade tid och månadskortet var i princip gratis. När de bodde i majorna gick hon dessutom ibland ner till båtarna i hamnen och köpte direkt från båtarna (40-tal).

Du vet alltså inte att fesk är göteborgska för fisk fast du är från Göteborg. Varför är jag inte förvånad med tanke på att du alltid kallar alla du ogillar för autister och verkar ha noll koll på hur saker fungerar i världen.



De flesta göteborgare säger förstås inte fesk längre, men att inte veta att det är äldre dialekt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in