2021-03-06, 21:14
Medlem
Intressant att Dave Lee på YouTube inte kan rekommendera något annat än en MacBook Air M1. Alla andra går bort för normalanvändaren tycker han.

https://youtu.be/ztTY788z9NE
Citera
2021-03-06, 21:52
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasektomi
Intressant att Dave Lee på YouTube inte kan rekommendera något annat än en MacBook Air M1. Alla andra går bort för normalanvändaren tycker han.

https://youtu.be/ztTY788z9NE
Motsvarande prestanda i en Mini är alltså sämre, trots att man inte kommer använda datorn utanför kontoret. Intressant.

Är denne Dave Lee dum i huvudet även på andra sätt?
Citera
2021-03-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Motsvarande prestanda i en Mini är alltså sämre, trots att man inte kommer använda datorn utanför kontoret. Intressant.

Är denne Dave Lee dum i huvudet även på andra sätt?
Han pratar bara om notebooks i videon och jämför vilka som är prisvärda jämfört med MBA M1 i dess priskategori. Videon ska förstås som så att om man letar efter en notebook, så...
Om en mini (en stationär dator utan skärm) är rätt för dig eller andra ska ni så klart köpa en sådan.
Citera
2021-03-06, 22:25
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasektomi
Han pratar bara om notebooks i videon och jämför vilka som är prisvärda jämfört med MBA M1 i dess priskategori. Videon ska förstås som så att om man letar efter en notebook, så...
Om en mini (en stationär dator utan skärm) är rätt för dig eller andra ska ni så klart köpa en sådan.
Jamen då förstår jag. Han pratar alltså om enbart bärbara datorer.

Då finns ju inte mycket annat att välja bland. (Air eller Pro. Båda med motsvarande prestanda, där Air är billigare.)
Citera
2022-03-08, 20:18
Medlem
trickydicks avatar
Nya M1 Ultra lär spöa allt vad Intel, AMD och Nvidia har. Men ligger tyvärr i en prisklass över vad vanliga konsumenten betala.
Citera
2022-03-08, 20:57
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nya M1 Ultra lär spöa allt vad Intel, AMD och Nvidia har. Men ligger tyvärr i en prisklass över vad vanliga konsumenten betala.
Sen så spelar ingen roll då M1 Ultra bara är till för Mac.

Folk som köper de bästa datorerna för att spela köper inte Mac.. Finns inget spelutbud hos Apple.
Citera
2024-05-25, 20:53
Medlem
systems avatar
Mina M1:or gör fortfarande utmärkt ifrån sig då det gäller redigering och rendering.

På allvar - dessa är de mest effektiva maskiner (Air & Mini) jag haft för de pengarna.
Citera
2024-05-26, 11:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Mina M1r gör fortfarande utmärkt ifrån sig då det gäller redigering och rendering.

På allvar - dessa är de mest effektiva maskiner (Air & Mini) jag haft för de pengarna.
Samma här. Jag såg en artikel som menar att det “språng” som gjordes med M1 inte kommer att kunna upprepas av Apple. De marginella förbättringarna av senare versioner M2, M3 etc har varit allt mindre. Särskilt i förhållande prestanda - energikonsumption. De senare versionerna är mer kraftfulla men på bekostnad av energiförbrukning, så M1 är för tillfället - alltså fortfarande fyra år efter den släpptes - den bästa processorn för de allra flesta vardagsanvändare på bärbar dator.
Citera
2024-05-26, 11:38
Medlem
Deskjockeys avatar
Instämmer min mbp m1 upplever jag fortfarande som superrapp trots att den har 3-4 år på nacken idag. Samma med min ipad pro m1.

Ska dock tjacka nya med m4 nu så fort jag får fatt i ett skyltexemplar.
Citera
2024-05-26, 13:31
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Samma här. Jag såg en artikel som menar att det “språng” som gjordes med M1 inte kommer att kunna upprepas av Apple. De marginella förbättringarna av senare versioner M2, M3 etc har varit allt mindre. Särskilt i förhållande prestanda - energikonsumption. De senare versionerna är mer kraftfulla men på bekostnad av energiförbrukning, så M1 är för tillfället - alltså fortfarande fyra år efter den släpptes - den bästa processorn för de allra flesta vardagsanvändare på bärbar dator.

Det stämmer uppenbarligen vad det rör CPU prestanda... Men det har gjorts ganska stora kliv för varje generation vad det gäller GPU prestanda för att inte tala om hårdvarustöd för raytracing i M3 och senare, hårdvara AV1 decoders osv som kommer bli allt viktigare i framtiden.
Citera
2024-05-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det stämmer uppenbarligen vad det rör CPU prestanda... Men det har gjorts ganska stora kliv för varje generation vad det gäller GPU prestanda för att inte tala om hårdvarustöd för raytracing i M3 och senare, hårdvara AV1 decoders osv som kommer bli allt viktigare i framtiden.

Tycker Apple målat in sig i ett hörn lite där.

Det finns inte stöd för externa grafikkort på M-chippen så man är fast med vad det är för inbyggd GPU.

Vill man ha snabbaste GPU så måste man gå upp på Max/Ultra och då sticker priset iväg rejält samt att det fortfarande är ganska långsamt jämfört med ett externt grafikkort.

Finns det stöd i programmen man använder för GPU-accelerering så får en Mac för 50-100.000 kr storstryk av en PC för 15-20.000.
Citera
2024-05-27, 11:37
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Tycker Apple målat in sig i ett hörn lite där.

Det finns inte stöd för externa grafikkort på M-chippen så man är fast med vad det är för inbyggd GPU.

Vill man ha snabbaste GPU så måste man gå upp på Max/Ultra och då sticker priset iväg rejält samt att det fortfarande är ganska långsamt jämfört med ett externt grafikkort.

Finns det stöd i programmen man använder för GPU-accelerering så får en Mac för 50-100.000 kr storstryk av en PC för 15-20.000.

Ditt inlägg talar för att du har noll erfarenhet av Max/Ultra och bara läst om det någonstans.

Ingen av dom får något "storstryk" av en 15-20000 krs PC... Jag har för övrigt en 35000 krs PC och en 50000 krs MacBook Pro M1 Max och visst är PC:ns Nvidia grafikkort något vassare (plus att spel på Macen överlag är subpar portade) men överlag har PCn inte en chans mot macbooken.... och den kan jag sitta med i knät, i timmar och jobba med och den hörs knappt.

PC:n har sådär 5 fläktar + AIO och drar någonstans runt 400-500W och det enda den har på macbooken är just grafikkortet som aldrig någonsin skulle kunna sitta i en laptop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in