• 1
  • 2
2024-05-28, 22:37
Medlem
Jag behöver råd.
Tänker plantera en klätterväxt I pallkrage med spaljé. Men kommer den överleva vintern? (Zon 4)
Någon som gjort det?
Har tidigare provat plantera I odlingslådor som dock varit ganska små och de har inte överlevt vintern.

Tar gärna tips på alternativa växter/sommarblommor som klättrar ganska snabbt och ger insynsskydd på sommarn!
Citera
2024-05-28, 22:43
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostade
Jag behöver råd.
Tänker plantera en klätterväxt I pallkrage med spaljé. Men kommer den överleva vintern? (Zon 4)
Någon som gjort det?
Har tidigare provat plantera I odlingslådor som dock varit ganska små och de har inte överlevt vintern.

Tar gärna tips på alternativa växter/sommarblommor som klättrar ganska snabbt och ger insynsskydd på sommarn!

Vad har du för underlag under pallkragen?
Citera
2024-05-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vad har du för underlag under pallkragen?

Mark..
Alltså jord
Men det är nog en markduk i botten.

Ska eventuellt anlägga nya pallkragar så jag kan anpassa.
Har du en idé?
Citera
2024-05-28, 22:53
Medlem
Litenhetens avatar
Härdigheten avgörs mest om vattnet i pallkragen kan rinna undan enkelt eller inte. Rötter vill inte stå blött när det är kallt och frostigt.
Bokharabinda växer bra.
Citera
2024-05-28, 22:56
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Mark..
Alltså jord
Men det är nog en markduk i botten.

Ska eventuellt anlägga nya pallkragar så jag kan anpassa.
Har du en idé?

Jag hade satsat på vild-/skogskaprifol.

https://www.wexthuset.com/froer-loka...eum-serotina-1

Den är tålig, snabbväxande och klarar utan vidare zon 6.
Visserligen vill den gärna ha en halvmeters djup för rötterna, men det kan du ju lösa genom att göra några hål i markduken eller ha dubbla kragar.
Citera
2024-05-28, 22:59
Medlem
Citat:

Visserligen vill den gärna ha en halvmeters djup för rötterna, men det kan du ju lösa genom att göra några hål i markduken eller ha dubbla kragar.

Min oro är att det ska bli för kallt för rötterna när det är planterat upphöjt i pallkrage ovan mark. Men du tror att ex kaprifol kan överleva så?
Citera
2024-05-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Härdigheten avgörs mest om vattnet i pallkragen kan rinna undan enkelt eller inte. Rötter vill inte stå blött när det är kallt och frostigt.
Bokharabinda växer bra.

Okej, har du någon erfarenhet hur stor planteringen bör vara? Är det svårare att överleva för en växt i kruka än större pallkrage?
Citera
2024-05-28, 23:03
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Min oro är att det ska bli för kallt för rötterna när det är planterat upphöjt i pallkrage ovan mark. Men du tror att ex kaprifol kan överleva så?

Ja, förmodligen om den får möjlighet att skicka ner rötter genom markduken, men varför sätta den i pallkrage och inte direkt i marken?
Det skulle ju lösa problemet.
Citera
2024-05-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ja, förmodligen om den får möjlighet att skicka ner rötter genom markduken, men varför sätta den i pallkrage och inte direkt i marken?
Det skulle ju lösa problemet.

Ja det är sant..
Jag vill få det lite upphöjt för att hjälpa till med insynen. Men får kanske fundera några varv till.
I dagsläget är det bara pallkragar i det området av trädgården.
Citera
2024-05-28, 23:27
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ja det är sant..
Jag vill få det lite upphöjt för att hjälpa till med insynen. Men får kanske fundera några varv till.
I dagsläget är det bara pallkragar i det området av trädgården.

Pallkragens höjd har ingen positiv betydelse i sammanhanget.
Sätter du den direkt i marken så trivs den bättre, och då växer den snabbare.

Jag har en Kaprifolberså på 6x5 meter.
Tog skott från en Kaprifol i skogen och satte skotten mellan gamla döende Ligusterplantor som Kaprifolen kunde klättra på.
Helt perfekt blev det!
Citera
2024-05-29, 10:23
Medlem
Nails avatar
Citat:

Alpklematis går också bra i norra Sverige.
Citera
2024-05-29, 16:34
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Okej, har du någon erfarenhet hur stor planteringen bör vara? Är det svårare att överleva för en växt i kruka än större pallkrage?
Det är lite svårt att svara på utan att känna till läge, jordmån och vilka plantor det gäller.
Allmänt kan man säga att god dränering, skydd mot kalla vindar och stark vårsol, angående vintergröna bladväxter, gör de flesta planteringar vintersäkra.
En pallkrage gör i princip växten härdigare eftersom vattnet rinner undan bättre, förutsatt att marken under pallkragen är väldränerad. Med obearbetad lerjord och markduk kan dräneringen hämmas betydligt.
Om man tänker plantera känsliga växter kan det vara bra att blanda in ganska mycket sand.
Ska man använda krukor måste de också vara väldränerade och dessutom frosthärdiga så att de inte sprängs sönder. Vattna ytterst försiktigt framåt vintern. Man kan också packa in krukan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in