Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-30, 22:26
  #13801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Du verkar ha större insikt än jag vilken grundutbildning piloterna som går F16 har än jag. Jag har uppfattat att de är färdiga piloter som omskolas till F16 och att inte alla har klarat språkkraven. Jag har uppfattat att samma sak gäller mekaniker osv, de tar befintlig personal och omskolar dem. Det samma ska ha gällt enligt de uppgifter jag har sett när ex luftvärn infördes: van personal togs från befintliga förband, åkte till väst några veckor/månader och lärde sig våra system.
Det är som sagt olika för olika länder och "alla" har gjort lite olika. England har två "tiers" tror jag, stridspiloter och vanliga piloter. Danmark (tror jag) utbildar folk från grunden och några länder koncentrerar sig på markpersonal. Jag har ingen jättekoll på vilket land som gör vad och hur, men har iaf sett här och där om att det i ett fall handlar om folk som ska gå från lämpliga till piloter, och folk som går från att vara stridspiloter till omskolning i andra fall, osv.

Leveranserna ska pågå länge, och de sista F-16 till Ukraina kommer inte förrns i slutet av 20-talet eller början av 30-talet och det ligger väl nära till hands att inte alla som kommer flyga dessa ens har påbörjat grundläggande pilotutbildning än. De som kommer börja flyga i sommar har säkert antingen varit stridspiloter förut eller åtminstone piloter om de var tidigt ute.

Så, summa summarum är iaf att detta är något som kommer pågå länge och det kommer alltså tillkomma nya piloter allteftersom. Så troligtvis ingen pilotbrist. Jag gissar att man rentav börjat med ett litet överskott då antalet flygkroppar minskat i kriget (fast jag vet inte, Ukraina har ju också fått nya Mig-29 och/eller Su-27 av andra länder, och piloter förolyckas).
Citera
2024-05-30, 22:49
  #13802
Medlem
Krig handlar till mycket stor del om logiskt som att få fram drivmedel, ammunition, reservdelar, mat och annat nödvändigt till fronten. Det är en logistisk mardröm att få ut nödvändig materiel till flygbaser framförallt om man tänker sig behöva sprida ut på vägbaser. Att göra detta för 8-20 st Gripen är dumt om man istället kan få 100+ st F16.

Bättre att vi stationerar våra Gripen i Baltikum och kör sönder dem inom NATO Air Policing. Om vi ska stödja Baltikum med flyg så kommer vi flyga betydligt fler timmar vilket kommer kräva tillgång till fler flygplan.
Citera
2024-05-30, 23:05
  #13803
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Krig handlar till mycket stor del om logiskt som att få fram drivmedel, ammunition, reservdelar, mat och annat nödvändigt till fronten. Det är en logistisk mardröm att få ut nödvändig materiel till flygbaser framförallt om man tänker sig behöva sprida ut på vägbaser. Att göra detta för 8-20 st Gripen är dumt om man istället kan få 100+ st F16.

Bättre att vi stationerar våra Gripen i Baltikum och kör sönder dem inom NATO Air Policing. Om vi ska stödja Baltikum med flyg så kommer vi flyga betydligt fler timmar vilket kommer kräva tillgång till fler flygplan.

Man kommer nog inte få 100 F-16 i en leverans. Det kommer säkert levereras flygplan efter hand. Så med andra ord så skulle skillnaden nog inte bli så stor initialt.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2024-05-30 kl. 23:07.
Citera
2024-05-31, 00:17
  #13804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Som helt okunnig har en fråga
När man pratar jas 39-gripen så pratar nan ju om ett flygplan som är 35 år gammalt. Stridsflygteknik trodde jag var något som alltid legat u framkant. Fattar att man byter datorn och uppgraderar den och så. Men när man pratar om om jas 39, pratar man egentligen om typ JAS 39 v 1.5.32.

Eller är det i princip exakt samma plan som rullar ut från fabrik i princip när/om ett sådant tillverkas? Elle är det stor skillnad från Jas 1991 och Jas 2024?


Gripen A/B och C/D är olika plan och sen har C/D kontinuerligt uppgraderats med nya vapen, radar, ewm taktiska system osv
Tror MS 20 Block 2 level är senaste vilket även Ungern och Thailand har uppgraderat till.
Citera
2024-05-31, 10:23
  #13805
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det mest rimliga vore att planera för att införa Gripen E i Ukraina på sikt snarare än att skicka dit en handfull gamla Gripen C. Kanske en del av produktionen planerad för Sverige kan gå till Ukraina istället?

Vi får väl se. Men önskemålet är alltså att Saab etablerar samarbete med Ukrainas flygindustri och börjar bygga helst Gripen E där.

Det enda problemet är motorn och det är inte alls säkert att USA går med på att leverera motorer till Ukraina. I såfall måste man använda någon annan motor och en fördel med Gripen är att det inte är särskilt svårt att integrera en annan motor. Men det är kanske lite svårt att hitta någon lämplig motor. Snecma M88 är kanske lite för liten. Nån kina-kopia på F414 kanske?
Citera
2024-05-31, 10:37
  #13806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vi får väl se. Men önskemålet är alltså att Saab etablerar samarbete med Ukrainas flygindustri och börjar bygga helst Gripen E där.

Det enda problemet är motorn och det är inte alls säkert att USA går med på att leverera motorer till Ukraina. I såfall måste man använda någon annan motor och en fördel med Gripen är att det inte är särskilt svårt att integrera en annan motor. Men det är kanske lite svårt att hitta någon lämplig motor. Snecma M88 är kanske lite för liten. Nån kina-kopia på F414 kanske?
Volvo ville ju att vi skulle använda en uppgraderad RM12 från JAS39C till JAS39E. Den modellen som nu har funnits en tid kanske USA skulle acceptera. Då den nu skulle kunna trimmas ännu bättre. Men jag tror inte på någon JAS39E tillverkning i Ukraina.

Däremot stöder jag att vi skulle skicka ett mindre antal JAS39C med vapen till Ukraina. Om vi även fick med Taurus Kepd 350 från Tyskland. Så skulle det vara ännu bättre.
Citera
2024-05-31, 11:01
  #13807
Medlem
wwrs avatar
Gripen inte till Ukraina. Slutet för Gripen?

Citat:
Att Sverige avvaktar med att skicka Gripen till Ukraina kan vara början till slutet för stridsplansprojektet. Det anser Robert Dalsjö, försvars- och säkerhetspolitisk expert vid Totalförsvarets Forskningsinstitut, FOI. Han har debatterat Gripen flitigt och är tydlig med att han uttalar sig privat.

https://www.svd.se/a/mPBElE/gripen-s...an-till-slutet
Citera
2024-05-31, 11:06
  #13808
Medlem
wwrs avatar
Det är säkert USA och NATO som vill skicka F16 istället. Sverige viker sig.

Citat:
Sweden was asked by partners [=USA -- ed] to wait with possible plans on sending Gripen fighter jets to Ukraine, as the focus is now on providing Kyiv with F-16 aircraft, Swedish Defense Minister Pal Jonson told the TT news agency on May 28.

https://kyivindependent.com/partners...minister-says/

Bra det här med NATO. 🤣🤣 Vi får inte ens hjälpa till eftersom NATO har fått order att göra reklam för amerikanska plan.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-05-31 kl. 11:12.
Citera
2024-05-31, 12:27
  #13809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Man kommer nog inte få 100 F-16 i en leverans. Det kommer säkert levereras flygplan efter hand. Så med andra ord så skulle skillnaden nog inte bli så stor initialt.
Sant att man inte kan skicka 100+ F16 till Ukraina i morgon men vi skulle troligen inte heller kunna skicka mer än ett par stycken Gripen. Frågan är också hur mycket reservdelar som vi skulle kunna skicka utan att själva drabbas.

Förutom utbildning av piloter så krävs även utbildning av klargöringspersonal och underhållstekniker. En grannlaga uppgift framförallt om man vill sprida ut flygplanen på en större yta. Tanken är troligen att man startar på en bas, gör sitt flyguppdrag och landar på en annan bas för att minska risken att fienden får så mycket tid att förbereda ett angrepp när planen är som sårbarast på marken. Det är då fördelaktigt att bara ha ett system att hålla igång istället för flera flygplansmodeller. Tanka och ladda gör man väl på mindre än en kvart vilken medför att det är svårt för markbundna sabotageförband att angripa flygplanen då de inte vet var de ska slå till.

Vi skrotade JA 37, AJ 37, SF 37 till förmån för JAS och på så sätt enbart ha en plattform. Motsvarande har man gjort med F35 för att underlätta logistiken. Använd samma plattform oavsett flyguppdrag.
Citera
2024-05-31, 12:36
  #13810
Medlem
Macke85s avatar
Hoppsan, nu dök visst Zelensky upp på statsbesök för att ödmjukast tacka för två Saab 340

Värt att notera nu… Presidenten nämner också ”möjligheten att överföra JAS 39” i samma jävla mening som han tackar för ASC 890.

Zelensky nämner också att ”jobbet måste bli gjort så snart som möjligt”!

Förlåt alla experter här inne, men jag tvivlar därmed liksom på att det är Ukraina som bromsat Gripen

Dessutom har väl sverigesmbassadören sagt att Ukraina faktiskt vill ha flygplanen.

Så att Ukraina skulle ha fått för sig att det skulle bli lite jobbigt med Gripen är betydligt mer långsökt än att andra länder som knappast vet bättre än Ukraina vad Ukraina behöver lagt sig i det hela utav diverse skäl.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2024-05-31 kl. 12:56.
Citera
2024-05-31, 12:50
  #13811
Medlem
Macke85s avatar
Hade det varit brist på kompetent personal för att handskas med flygmaskinerna som varit det stora problemet så borde väl Ukraina nästan ha börjat med att prioritera Gripen..?
__________________
Senast redigerad av Macke85 2024-05-31 kl. 12:53.
Citera
2024-05-31, 16:06
  #13812
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Hoppsan, nu dök visst Zelensky upp på statsbesök för att ödmjukast tacka för två Saab 340

Värt att notera nu… Presidenten nämner också ”möjligheten att överföra JAS 39” i samma jävla mening som han tackar för ASC 890.

Zelensky nämner också att ”jobbet måste bli gjort så snart som möjligt”!

Förlåt alla experter här inne, men jag tvivlar därmed liksom på att det är Ukraina som bromsat Gripen

Dessutom har väl sverigesmbassadören sagt att Ukraina faktiskt vill ha flygplanen.

Så att Ukraina skulle ha fått för sig att det skulle bli lite jobbigt med Gripen är betydligt mer långsökt än att andra länder som knappast vet bättre än Ukraina vad Ukraina behöver lagt sig i det hela utav diverse skäl.

Vad Zelensky önskar är alltså att man i Sverige utbildar både ukrainska förare och tekniker på Gripen-systemet under kommande år, även om det inte blir några Gripen till Ukraina på ett tag. Man skall också komma ihåg att en hel del av utbildningen är likartad för F-16 t.ex. när det gäller vapensystem, taktiker etc så de förare som skolas in på Gripen kan även skolas in på F-16 om det skulle behövas. Det är dock mycket lättare att skola in F-16-förare på Gripen så det går att ta av F-16 förarna sen om det behövs. Det är teknikernas utbildning som är viktigast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in