Citat:
Ursprungligen postat av
JustTrolling
Med tanke på att det är ett extremt välkänt bedrägeri, som det skrivits om i media flera gånger i månaden, i fler år... Så är det konstigt att folk fortfarande går på det.
Även om man inte ska säga att han framstår som dum, så är det här inte något som folk kan ha missat.
Om det nu mot förmodan är något som man har missat, så är det ändå uppenbart för alla normalbegåvade att det är bedrägeri. Ingen som har en metod som ger så absurt orealistisk hög avkastning skulle sitta och göra annonser på internet och sedan ha intensiv telefonkontakt med någon random gamling som "investerar".
Det räcker att läsa till meningen: ...använd en känd svensk persons namn och bild för att marknadsföra investeringar i Bitcoin, så förstår man direkt exakt vilket bedrägeri det här gäller.
Jag känner en väldigt utbildad och intelligent person. Få som är så snabbtänkta, bra på att lösa problem, väldigt duktig på matematik också. Men går på sånt här. Hen måste vara otroligt naiv, och är samtidigt inte van vid den här typen av internet-fenomen som dessa bedrägerier är. När hen använt/använder internet är det nog mest för läsa forskningsrapporter, prata med andra i dennes bransch och ha möten online eller själv hålla i föredrag.
Hen har lurat och undvikt iallafall två bedragare i verkligheten som jag vet om. Bra personkännare…. I verkligheten.
Det känns jättekonstigt att en sån person inte ”ser” att det är bedrägeri, men det bevisar bara för mig att det handlar inte om intelligens utan om hur van man är med internet/sociala medier och det samhället som finns där. En slags internetintelligens.