2024-06-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Varför skulle Almgren inte kunna hålla ett 27 tempo ?
Han skulle ha grillat dom efter ca 7000m, eller ännu tidigare då det gick väldigt långsamt i början.
Lovar att han kommer springa snabbare i nästa lopp redan än vinnaren i Europa finalen.
Almgrens taktik var bajs och han skulle kört en Johan Olsson för att kunna vinna.
Det tar mycket på krafterna att ligga först och ta vinden. Kolla t.ex. britten som ledde sexmannaklungan med ett varv kvar. Han kom sexa…
2024-06-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Stannade klockan nu. Almgren gjorde 56,3-56,4 sista varvet om klockan i TV-sändningen stämde.
Finns officiella tider. Jag tog det därifrån.
2024-06-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne21
Om det ens fanns en tillstymmelse till chans att han skulle bli lika upphöjd som de du nämner så skulle
Han ju självklart stannat hemma i USA och cashat in.
Inte åkt till ett lilleputtland för att låtsas vara svensk och göra reklam för AMF.
Jag var också misstänksam mot hans byte av hemland i början men jag har tänkt om. Han rotade sig här, har svensk flickvän, har (i motsats till andra engelsktalande) lärt sig flytande svenska vilket han använder i intervjuer. Och världsbäst skulle han ha blivit oavsett.
2024-06-13, 11:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det här blev väl lite tokigt? Lovisa, Lillemo och Thid ger du MVG för att de sätter personbästa, men inte Lindahl trots rejält personbästa och en niondeplats i en tuffare gren. Även Nielsen satte personbästa två gånger och sänkte sitt pb rejält om man nu bara ska jämföra med de själva i betygssättningen.
Jag satte min betyg utifrån resultat, prestation och (mina) förväntningar. Och mina förväntningar på Thid var ganska låga och han överträffade dem med råge, därav MVG på honom. Lindahl hade jag ganska stora förväntningar på och hon hade behövt gå till final för att få MVG. Men jag velade lite mellan VG och MVG för både Lindahl och Henriksson men bestämde mig till slut för VG.

Henriksson hade behövt prestera lite bättre i finalen för att få MVG.

Citat:
Tokigt dessutom att ge Pihlström underkänt för ett fall han inte kunde rå för. Han borde inte betygssättas alls därmed.
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Sak samma med Hrelja. Möjligtvis skall man ge honom underkänt för att han var dum nog att ställa upp.
Nu satte jag betyg på alla svenskar och då tyckte jag inte att jag kunde ge Pihlström ett godkänt betyg eller mer även om det inte var hans fel att han bröt loppet.

Vad gäller gäller Hrelja så borde han ha lämnat återbud med tanke på att han var halvskadad. Även Salming borde lämnat återbud pga helt ur form och känningar i ryggen.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-06-13 kl. 12:20.
2024-06-13, 11:59
Medlem
Litenhetens avatar
Det är nog i stort sett omöjligt att vinna långsamma mästerskapslopp om man inte har en påtaglig spurtförmåga. Apropå Almgren. Jag blev väldigt besviken men inser förnuftsmässigt att han gjorde en förträfflig insats efter sin förmåga.
2024-06-13, 12:00
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Jag var också misstänksam mot hans byte av hemland i början men jag har tänkt om. Han rotade sig här, har svensk flickvän, har (i motsats till andra engelsktalande) lärt sig flytande svenska vilket han använder i intervjuer. Och världsbäst skulle han ha blivit oavsett.
Jag har samma syn på Duplantis som du ger uttryck för.
2024-06-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne21
Hahaha

Han håller på med stavhopp.

Om det ens fanns en tillstymmelse till chans att han skulle bli lika upphöjd som de du nämner så skulle
Han ju självklart stannat hemma i USA och cashat in.
Inte åkt till ett lilleputtland för att låtsas vara svensk och göra reklam för AMF.

Han är rankad som världens bästa friidrottare, vilket är en sport som är flaggskeppet för hela Sommar-OS..

Låtsas? Halva släkten är svensk och halva släkten är amerikansk, således svensk-amerikan..
2024-06-13, 12:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Tycker nog också att Ståhl borde få ett G. Han är ungefär lika långt från sitt årsbästa som Kamga och Lindfors som får VG. Tredje diskustjejen, Ljungberg bör också in bland underkända.
Danielsson gjorde ett riktigt bra lopp på 5000 och ett värdelöst på 1500, kanske borde totalt få ett G.
Annars är vi nog överens, åtminstone inget jag direkt reagerar på. Framför allt är det kul att du sätter upp en lista, så att vi får något att diskutera om.
Apropå det, märkbart vilka enorma skillnader det är mellan herrar och damer i Sverige nu. Av de 53 platspoäng Sverige tog svarade tjejerna för 7! Fanny och Julia på sjätte plats och Sara som åtta.
Hade killarna varit lika svaga hade det varit Sveriges sämsta EM någonsin. Å andra sidan, hade tjejerna tagit lika många poäng som killarna hade det varit vårt bästa någonsin. Vi har de senaste åren tappat många tjejer i eliten utan att nya kommit till på samma nivå. Utan att ha undersökt närmare har jag ingen känsla av att tjejerna har varit sämre än killarna på ungdoms eller juniorsidan under säg de senaste tio åren. Det verkar helt enkelt svårare för tjejerna att ta nästa steg i utvecklingen.

Jag hade förträngt att Ljungberg var med, hon skall ju naturligtvis betygsättas också (då med ett underkänt betyg).

Jag tycker inte man bara kan titta på avstånd till årsbästa utan jag väger in mina förväntningar också och jag hade förväntat mig att Ståhl skulle ta en medalj (och helst guld) så jag kvarstår vid mitt underkända betyg för honom.

Placeringsmässigt var det väl inte ett så bra lopp för Danielsson på 5000 meter men det är kanske tänkbart med G för honom.

Lite mer av en generationsväxling på damsidan än på herrsidan är min känsla.
2024-06-13, 12:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Håller i mångt och mycket med dig, men Julia Henriksson tycker jag ska upp på MVG. Att tangera Haglunds 45 år gamla rekord och ta sig till sin första mästerskapsfinal var riktigt snyggt gjort. Då ska även kommas ihåg att Haglund testade positivt för doping under karriären.

Mjo, och jag tvekade om jag skulle ge henne MVG eller VG. Men i slutändan var det att hon inte gjorde ett bättre lopp i finalen som fällde avgörandet.
2024-06-13, 12:20
Medlem
DonaldBidens avatar
Tråkigt att det inte blev något världsrekord, har någon kanske bytt ut Duplantis Rebull?
2024-06-13, 12:24
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Mjo, och jag tvekade om jag skulle ge henne MVG eller VG. Men i slutändan var det att hon inte gjorde ett bättre lopp i finalen som fällde avgörandet.
Ge henne en femma i din Notebook.
2024-06-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan

Tror hela tiden att ”Mondo” och hans syskon varit stolta över sitt svenska påbrå, sedan är Sverige ett litet land långt borta och mycket är främmande (osäkert), men när han blev bra mottagen i svenska ungdomslandslaget och kände sig trygg o uppskattad i miljön, så blev valet nog mer naturligt..

Edit: Med det sagt, så har grabben tävlat här i Sverige som barn/ungdom och har svensk släkt som är involverad inom friidrotten..

Förutom detta, så har han väl haft regelbunden kontakt med sin mormor och morfar (säkert även moster och kusiner) under hela uppväxten, så jag är helt övertygad om att många underskattat hans koppling till Sverige..
Senast redigerad av sportnorden12345 2024-06-13 kl. 12:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in