Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Uppgiften om mannen i La Cartieres skyltfönster är absolut av betydelse, och NF har med säkerhet sett honom, men därav följer ju inte att han mötte LOP just där. Den uppgiften stämmer nämligen ytterst dåligt med att han befinner sig vi Kammakatgatan när skotten faller, och det upprepar han i båda förhören. En troligare version är att han har mött LOP + "Tensonmannen"/"livvakten" och sett La Cartiere-mannen, men att han kastat om eller förväxlat tidpunkterna. Kom ihåg att han minns detta drygt 3 veckor senare.
Detta lämnar kvar den obegripliga utsagan om hans 260 m falkblick i svag belysning från Kammakargatan till MP och "Tensonmannen" i en port...
Det visar med all önskvärd tydlighet att hans uppgifter inte kan tolkas som fakta.
Det verkliga mysteriet med NF är förstås varför han inte vänder när han tror att OP är skjuten.
Jag upptäcker att jag glömt lite av Sveavägens geografi.
Var befinner sig NF när han hör skotten i mitt mordscenario?
Han befinner sig över korsningen vid Kerstin Ns lägenhet..fast på östra sidan trottoaren naturligtvis(Kerstin Ns lägenhet var belägen motsatta sidan).Ungefär mittför Adolf Fredriks kyrkogård andra sidan.
Är det där du menar att NF bör befinna sig ungefärligen när han hör skotten?
I sådant fall är vi överens om var han torde befinna sig..men du verkar anse att detta är omöjligt tidsmässigt.
Varför?..eller fattar jag fel här?
I övrigt synes vi vara överens.
Jag tror helt enkelt att NFs 43 sekunder kan förklaras på följande sätt.
Han har helt enkelt blivit tillsagd att promenera till Sveavägen 56,detta baserat på tidigare felaktiga uppgiften att det var där han uppfattade skotten.
Han har blivit tillsagd detta av Polisen,och NF har i stridens hetta inte funnit något skäl att ifrågasätta detta.
Det förefaller vara helt naturligt.
Den enda person som mig veterligen gjort sig mödan att kontakta NF efter vallningen är för övrigt den numera närmast ökände Thomas Pettersson.Enligt denne så visste NF inte år 2015-16 ens vem Anders Björkman var.