2024-06-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag måste ha mycket bättre syn än de flesta har jag insett. Jag har testat en massa sådana saker på plats, och att se bort till mordplatsen därifrån hade jag inga större problem med. Inte heller att urskilja personer och se färger. Men jag hade absolut kunnat blandat ihop folk med liknande färger på jackan. Det är omöjligt att göra en så säker observation på det avståndet.

Du har exceptionell syn.
Jag vet om åtminstone tio andra personer som inte sett ett dyft från NFs position när de blickat emot mordplatsen under förhållanden som påminner om kvällen den 28 Februari 1986.
Citera
2024-06-15, 08:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Enligt Anders B själv har han inte varit länge norr om bankomaten än cirka tio meter.
Personligen är jag övertygad om att Tensonmannen inte är Anders B,utan att han istället är gärningsmannen.
Som du vet är jag övertygad om att gärningsmannen är Christer Andersson.

Ja, Jag tror också att detta är GM utifrån AB och kamraternas uppgifter.

Vad gäller namngiven GM, så finns ingen för mig. (Men kan tillägga att jag tycker CA's vapen slår högre än alla framskrapade indicier mot SE)
Citera
2024-06-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tycker också att AFKG är en rimlig plats för NF att höra skotten. Då blir också avståndet han tittar på mer rimligt (~130 m). Men nu råkar det vara så att han i två olika förhör, varav det senare innefattar en vallning med promenad, anger en plats ungefär ett kvarter längre norrut (N Kammakargatan resp. Sveav. 56). Då kan man inte, som vissa tenderar att göra, anta att just detta är fel men välja andra detaljer i hans vittnesmål som tolkas bokstavligt.

Det gäller t.ex. mötet med LOP. Vi kan inte vara säkra på att det sker precis innan NF ser mannen i La Cartarie, han kan ha blandat ihop tidpunkterna så att mötet sker N om denna plats. Då kan å andra sidan ”skott-platsen” stämma.

Det kan naturligtvis inte uteslutas att det är som du säger..men det innebär ju å andra sidan att man måste "snabba på"makarna Palmes promenad fram till mordplatsen för att få det att gå ihop.
Det behöver jag inte göra i mitt tidscenario.
I detta når NF sin position vid Adolf Fredrik Kyrkogata samt Palmes når mordplatsen samtidigt.
Detta bygger naturligtvis på nödvändiga uppskattningar av rimlig gånghastighet för de båda "objekten" NF samt LOP.Man kan med fog antaga att NF promenerat med en högre hastighet än LOP som gått i armkrok plus olika åldrar mm.
Jag kommer inte exakt ihåg vilka hastigheter jag åsatte dem när jag gjorde mitt tidscenario..får leta fram de uppgifterna..men de var naturligtvis rimliga både för NF som för LOP.
Citera
2024-06-15, 08:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Då har vi en stor apparat och som är igång redan mordkvällen och sedan styr saken inifrån. Det stora polisspåret. Jag ser hellre det lilla. Det vill säga vissa enskilda intressanta individer och som snarare skulle vara att betrakta som GMP-objekt. Ett par sådana kan väl ha agerat ihop.

Nå, angående CGÖ och ammunitionen bara, så hade han en patron Winchester Metal Piercing (vars blykärna ej liknande mordkulornas i sin isotopfördelning).

Han samlade på ammunition (eller vad han höll på med) och hade ett mycket stort sådant innehav bestående av alla möjliga olika typer. Han var också på området specialintresserad med den kunskapsnivå som följer med det.

Det är också så att den här idén eller efterhandskonstruktionen gällande mordammunitionen och föreställningen om en möjlig skottsäker väst på statsministern är inte möjlig att häfta på CGÖ. Det framstår inte som tänkbart att han skulle ha föreställt sig det, tanken om väst får reserveras för individer som var obekanta med svenska förhållanden och personen Palme. Och dessutom, om han trots det ändå hade tankar om väst, var just han en person som mer än de flesta mycket väl borde känt till att Metal Piercing -ammunition från trettiotalet var sedan länge omsprungen av för penetrationsändamål betydligt effektivare kulor.

Slutsatsen är att det framstår som obegripligt att CGÖ inför insatsen skulle lunka hem och plocka ut just sådan ammunition ur kabinettet.
Poängen är väl mest att om en stor apparat har varit igångdragen så är det här gruppen med kapaciteten.

Vad gäller kulorna så är de väl obegripliga oavsett vad man tänker sig för gm. Varför skulle någon ha sådana kulor hemma? Varför skulle någon välja just den varianten?

Jag har ofta hört att GM "tog det som var tillgängligt". Men vad är det för för situation man är i om metal piercing-kulor är det enda tillgängliga? Det är svårt att se hur det blev så.

Det blir ett inbyggt problem plus fri tillgång till "du slipper ur ur fängelset-kort" när man diskuterar just den här gruppen också. Eftersom det här är enda gruppen där man kan förklara bort allt med konspiration och manipulation, och det faktiskt är en möjlighet. Det blir tyvärr ett cirkelresonemang som typ fungerar. Vilket jag inte riktigt vet hur man ska hantera.

Stämmer inte kulorna? Då kan de ha bytt ut dom

Stämmer inte tiden? Då kan de ha manipulerat den

Behövs det förhandsinformation? Då kan de ha avlyssnat.

Osv. Osv.
Citera
2024-06-15, 08:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det håller dock ändå inte.
Nicola F kan inte se något från mordplatsen om han befinner sig så långt norrut som materialet anger.
Detta är en orimlighet och som sådan behöver korrigering göras.
Jag har testat och lyckats se det som NF såg.

Jag har dock noterat att jag är rätt ensam om detta, så antingen har jag bättre syn än de flesta eller så har alla andra som testat sämre.
Citera
2024-06-15, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, Jag tror också att detta är GM utifrån AB och kamraternas uppgifter.

Vad gäller namngiven GM, så finns ingen för mig. (Men kan tillägga att jag tycker CA's vapen slår högre än alla framskrapade indicier mot SE)

Upp till dig.
Jag tror ju ändå att alla som hållit på med MOP en längre tid ändå någonstans har format sig en uppfattning gällande gärningsmannafrågan..som ju är av komplett central betydelse för fallet.

Om du med pistol emot huvudet måste namnge någon gärningsman..vem?
Citera
2024-06-15, 08:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du har exceptionell syn.
Jag vet om åtminstone tio andra personer som inte sett ett dyft från NFs position när de blickat emot mordplatsen under förhållanden som påminner om kvällen den 28 Februari 1986.
Skönt med en superkraft.

När jag kollade om det var svårt att uppskatta en ålder på LJ från mordplatsen upptäckte jag att det inte ens var särskilt svårt att göra det på någon som stod uppe på trappkrönet. Nu hade jag väl lite bättre ljus där visserligen då alla lampor var igång när jag var där, till skillnad från mordkvällen.

Men jag kan ju inte vara den enda med god syn. Det är väl klart möjligt att en ung man som NF kan ha samma egenskap.
Citera
2024-06-15, 08:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det kan naturligtvis inte uteslutas att det är som du säger..men det innebär ju å andra sidan att man måste "snabba på"makarna Palmes promenad fram till mordplatsen för att få det att gå ihop.
Det behöver jag inte göra i mitt tidscenario.
I detta når NF sin position vid Adolf Fredrik Kyrkogata samt Palmes når mordplatsen samtidigt.
Detta bygger naturligtvis på nödvändiga uppskattningar av rimlig gånghastighet för de båda "objekten" NF samt LOP.Man kan med fog antaga att NF promenerat med en högre hastighet än LOP som gått i armkrok plus olika åldrar mm.
Jag kommer inte exakt ihåg vilka hastigheter jag åsatte dem när jag gjorde mitt tidscenario..får leta fram de uppgifterna..men de var naturligtvis rimliga både för NF som för LOP.
Om det bara rörde sig om nedtecknade gatuadresser i ett förhör så hade jag kunnat köpa att FL skrivit fel, eller att NF blandade ihop saker tillfälligt. Men när man genomför en vallning där NF får promenera mellan de olika platserna, då har jag svårt att tro att NF glatt skulle gå till fel ”skottplats” relativt sitt eget minne (som då skulle vara AFKG).

Man kan också förmoda att PU försökt få NF att justera sin historia vid vallningen 25/3 när den uppenbart inte stämmer så bra tidsmässigt. Något sådant har förmodligen skett med mötesplatsen som anges till Sveav. 56 vid förhör 3/3, men som inte är förenlig med LOPs kända rutt. Att FL då har påpekat detta för NF som då korrigerar uppgiften, det håller jag för troligt.
Citera
2024-06-15, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om det bara rörde sig om nedtecknade gatuadresser i ett förhör så hade jag kunnat köpa att FL skrivit fel, eller att NF blandade ihop saker tillfälligt. Men när man genomför en vallning där NF får promenera mellan de olika platserna, då har jag svårt att tro att NF glatt skulle gå till fel ”skottplats” relativt sitt eget minne (som då skulle vara AFKG).

Man kan också förmoda att PU försökt få NF att justera sin historia vid vallningen 25/3 när den uppenbart inte stämmer så bra tidsmässigt. Något sådant har förmodligen skett med mötesplatsen som anges till Sveav. 56 vid förhör 3/3, men som inte är förenlig med LOPs kända rutt. Att FL då har påpekat detta för NF som då korrigerar uppgiften, det håller jag för troligt.

Jag tror om tidigare påpekats att NF helt enkelt beordrats att gå till 56an av Polisen.
NF har inte protesterat emot detta utan helt enkelt gjort vad han har blivit tillsagd.
Alltså..Polisen har inte sagt till NF att gå till platsen där han hörde skotten..denna uppgift finns redan anser Polisen.
De har därför sagt till honom att gå till Sveavägen 56,och det har NF gjort.
NF kan alternativt ha misstagit sig var någonstans han hörde skotten.

Oavsett så måste faktum att han näppeligen kan ha hört skotten "för långt norrut" kunna förklaras på ett rimligt sätt,och det mest centrala i alltihop är egentligen att det inte finns några 43 sekunder.

Jag minns att jag åsatte NF den promenadtakt som han själv höll vid vallningen vid sin promenad till Sveavägen 56.
LOPs promenadtakt är uppskattad utifrån flera parametrar med hänsyn dessutom tagen till stoppet utanför Sari och vittnesuppgifter från Lisbeth själv samt övriga vittnen som observerat deras promenad på såväl västra som östra sidan trottoaren.

Jag tror att jag hamnade runt 1,3-1,4 meter per sekund för LOP..men skall kolla detta närmare då jag ibland minns fel..:-)
Citera
2024-06-15, 09:10
Medlem
Citat:
Exempelvis finns uppgiften i artikeln "Ett bokslut utan bett" i offside press där Thomas Pettersson försöker bemöta kritik från Gunnar Wall.

Tack! Jag kollade artikeln och där fanns den information från Thomas samtal med NF som du nämner men tyvärr inte något mer. Det hade ju varit intressant att veta allt Thomas frågade NF om och vad NF svarade. Särskilt som NF inte verkar vara så lätt att få tag på. Jag har inte tidigare hört om någon privatspanare eller journalist som lyckats "förhöra" honom.
Citera
2024-06-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Tack! Jag kollade artikeln och där fanns den information från Thomas samtal med NF som du nämner men tyvärr inte något mer. Det hade ju varit intressant att veta allt Thomas frågade NF om och vad NF svarade. Särskilt som NF inte verkar vara så lätt att få tag på. Jag har inte tidigare hört om någon privatspanare eller journalist som lyckats "förhöra" honom.

Jepp.
Det faktum att ingen egentligen brytt sig om att försöka reda ut de otydligheter som finns i NFs samlade vittnesmål har ju inneburit att dessa fått kvarstå i vad som nu är drygt 38 år.
Jag tycker att det är katastrofalt..för det finns möjlighet att reda ut en hel del av detta.
Citera
2024-06-15, 09:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag tror om tidigare påpekats att NF helt enkelt beordrats att gå till 56an av Polisen.
NF har inte protesterat emot detta utan helt enkelt gjort vad han har blivit tillsagd.
Alltså..Polisen har inte sagt till NF att gå till platsen där han hörde skotten..denna uppgift finns redan anser Polisen.
De har därför sagt till honom att gå till Sveavägen 56,och det har NF gjort.
NF kan alternativt ha misstagit sig var någonstans han hörde skotten.

Oavsett så måste faktum att han näppeligen kan ha hört skotten "för långt norrut" kunna förklaras på ett rimligt sätt,och det mest centrala i alltihop är egentligen att det inte finns några 43 sekunder.

Jag minns att jag åsatte NF den promenadtakt som han själv höll vid vallningen vid sin promenad till Sveavägen 56.
LOPs promenadtakt är uppskattad utifrån flera parametrar med hänsyn dessutom tagen till stoppet utanför Sari och vittnesuppgifter från Lisbeth själv samt övriga vittnen som observerat deras promenad på såväl västra som östra sidan trottoaren.

Jag tror att jag hamnade runt 1,3-1,4 meter per sekund för LOP..men skall kolla detta närmare då jag ibland minns fel..:-)
Med risk för att verka petig så vill jag påpeka att under vallningen så ändrar NF först sin uppgift om mötesplatsen från Sveav. 56 till Sveav. 44. Därefter ändras ”skottplatsen” från strax N Kammakargatan till Sveav. 56. NF har alltså fått möjlighet att ändra båda platserna för att passa sin egen minnesbild. Då har jag svårt att tro att PU har planterat Sveav. 56, i synnerhet som de ser att det inte går ihop tidsmässigt.

Jag menar att NF uppenbart minns fel på en eller flera punkter. Frågan är då vilka av händelserna ’man i blå jacka av Tensonmodell’, ’möte med LOP + man’, ’man i La Cartarie’, ’skottljud vid Sveav. 56’ som blandats ihop eller förväxlats i ordning. Eftersom vi inte kan veta det säkert, så skall vi vara mycket försiktiga med att anse teorier bevisade eller motbevisade utifrån NFs vittnesmål.

Jag nämnde tidigare Per Samuelssons sammanfattning av säkra fakta runt MP:
”OP skjuts av en man, denne man försvinner in på Tunnelgatan”. Punkt.

En liknande sammanfattning av NFs vittnesmål skulle kunna vara:
”LOP promenerar söderut mot MP med en man strax bakom. Något senare hörs två skott”.
Senast redigerad av farbror_barbro 2024-06-15 kl. 09:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in