Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Om det bara rörde sig om nedtecknade gatuadresser i ett förhör så hade jag kunnat köpa att FL skrivit fel, eller att NF blandade ihop saker tillfälligt. Men när man genomför en vallning där NF får promenera mellan de olika platserna, då har jag svårt att tro att NF glatt skulle gå till fel ”skottplats” relativt sitt eget minne (som då skulle vara AFKG).
Man kan också förmoda att PU försökt få NF att justera sin historia vid vallningen 25/3 när den uppenbart inte stämmer så bra tidsmässigt. Något sådant har förmodligen skett med mötesplatsen som anges till Sveav. 56 vid förhör 3/3, men som inte är förenlig med LOPs kända rutt. Att FL då har påpekat detta för NF som då korrigerar uppgiften, det håller jag för troligt.
Jag tror om tidigare påpekats att NF helt enkelt beordrats att gå till 56an av Polisen.
NF har inte protesterat emot detta utan helt enkelt gjort vad han har blivit tillsagd.
Alltså..Polisen har inte sagt till NF att gå till platsen där han hörde skotten..denna uppgift finns redan anser Polisen.
De har därför sagt till honom att gå till Sveavägen 56,och det har NF gjort.
NF kan alternativt ha misstagit sig var någonstans han hörde skotten.
Oavsett så måste faktum att han näppeligen kan ha hört skotten "för långt norrut" kunna förklaras på ett rimligt sätt,och det mest centrala i alltihop är egentligen att det inte finns några 43 sekunder.
Jag minns att jag åsatte NF den promenadtakt som han själv höll vid vallningen vid sin promenad till Sveavägen 56.
LOPs promenadtakt är uppskattad utifrån flera parametrar med hänsyn dessutom tagen till stoppet utanför Sari och vittnesuppgifter från Lisbeth själv samt övriga vittnen som observerat deras promenad på såväl västra som östra sidan trottoaren.
Jag tror att jag hamnade runt 1,3-1,4 meter per sekund för LOP..men skall kolla detta närmare då jag ibland minns fel..:-)