Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-16, 16:10
  #685
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Man kan fråga sig hur man kan vara så förbannat korkad, att man som ex Iran flykting åker tillbaka till Iran och låtsas som ingenting har hänt.

Det var ju det Djalali inte var. Han var inte flykting, hade inget otalt med regimen och åkte hem till Iran för att delta i kongresser och föreläsa. Han hade åkt fram och tillbaka mellan hemlandet Iran och de länder han bott i bl a Italien, Belgien och Sverige många gånger utan problem.

Vid den tidpunkten hade Sverige ingen fånge Iran ville ha utväxlad och Djalali var heller inte svensk medborgare.
Citera
2024-06-16, 16:14
  #686
Medlem
Jag tycker det var ett rimligt byte, iraniern hade inte gjort något olagligt, han jobbade åt iranska staten med att tortera och döda fångar. Ska Sverige börja fängsla amerikanska medborgare som verkställer dödsstraff? Hur skulle vi se på ett katolskt land börjar fängsla svenska kvinnor som gjort abort i sverige?
Iranien är ett avskum och borde dö under tortyr, men han gjorde inget olagligt med iranska mått.
Citera
2024-06-16, 16:19
  #687
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
JF hade varit i Iran tidigare, men gick på en nit denna gången, ett misstag, men DU är den verkliga rasisten! .DU är en, iaf mentalt, iranier som skiter fullständigt i etniska svenskars väl och ve! För dig betyder svensken JF inte ett skit, och inte den svenska exiliraniern heller, du bryr dig bara om att en heliransk skurk, som begått brottet i Iran, ska fortsatt befinna sig i svenskt fängelse, även om det betyder svenska medborgares liv! Du kan dra åt helvete med dig, du struntar helt i att svenskar torteras och mördas i iranska skräckfängelser!!

Jag är etniskt svensk…

Jag har svårt att bry mig om svenskar som medvetet utsätter sig för risker genom själviskt och egoistiskt beteende.

Både jag och JF är och var mycket väl medvetna om vad Iran är för land. Att då åka dit på en semester är hjärndött.

JF skapade sin egen situation, han åkte frivilligt till sina kidnappare.

Du borde kapa ner en bit av din rasism litegrann och börja använda din hjärna lite mer.

Jag hatar muslimska massmördare mer än vad jag känner sympati för egoistiska puckon som Johan Floderus.
Citera
2024-06-16, 16:20
  #688
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Så du menar att det är fel att försöka rädda en framstående forskare från att avrättas?
Menar du att t ex en bilmekaniker skulle vara mindre värd än en forskare?
Citera
2024-06-16, 16:21
  #689
Medlem
qaaqs avatar
Hade räckt om Flodeus kom hem. Den andra var ju inte svensk och den tredje som sitter kvar känns ointressant för Sverige också.
Citera
2024-06-16, 16:27
  #690
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Menar du att t ex en bilmekaniker skulle vara mindre värd än en forskare?

Du menar att det finns en svensk medborgera dömd till döden i Iran som är bilmekaniker?
Citera
2024-06-16, 16:30
  #691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag tänker också att det spelar en stor roll. Johan Floderus verkar vara en svensk diplomat med överklassbakgrund och moderat-åsikter, och var då viktig att få hem, sen att byta honom mot en iransk massmördare som mördat 5000 vänsterorienterade, blev därmed ett lätt utbyta för Ulf då han anser att dessa människor fick skylla sig själv (hade de också varit konservativa hade de inte blivit mördade).
Vad baserar du ditt uttalande på? Vad har han för överklassbakgrund? Och om han är moderat, varför arbetade han för Ylva Johansson?
Citera
2024-06-16, 16:30
  #692
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Jag tycker det var ett rimligt byte, iraniern hade inte gjort något olagligt, han jobbade åt iranska staten med att tortera och döda fångar. Ska Sverige börja fängsla amerikanska medborgare som verkställer dödsstraff? Hur skulle vi se på ett katolskt land börjar fängsla svenska kvinnor som gjort abort i sverige?
Iranien är ett avskum och borde dö under tortyr, men han gjorde inget olagligt med iranska mått.

Jo, enligt universell jurisdiktion är Hamid Noury skyldig till samtliga åtalpunkter ://www.domstol.se/en/nyheter/2022/07/iranian-citizen-sentenced-to-life-in-prison-for-executions-of-political-prisoners-in-iran-in-1988/
Problemet är att Iran genom hot missbrukar andra länders rättigheter (demokratiska rättigheter).

Universell jurisdiktion ger varje land, där denna rättspraxis tillämpas, möjlighet och rätt, att väcka åtal mot en gärningsman, oavsett var brottet har begåtts, och oavsett vilken nationalitet gärningsman eller offer har. Den gäller för internationella brott som folkmord, brott mot mänskligheten, tortyr och krigsbrott. Den ska fungera som ett komplement till internationella brottmålsdomstolar som till exempel tillämpats för inbördeskrigen i Rwanda och Jugoslavien.
Citera
2024-06-16, 16:33
  #693
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Du menar att det finns en svensk medborgera dömd till döden i Iran som är bilmekaniker?

Det tror jag att du förstår att jag inte menar. Du försöker nog bara slingra dig ur en besvärlig fråga när du nämnt ett yrke som anledning att man borde engagera sig mer.

Men med tanke på profilbild och användarnamn, så är du kanske på den nivån att du inte förstod min fråga?
Citera
2024-06-16, 16:37
  #694
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Varför vill Iran ha denna människa?

Han är nån slags hjälte från den islamiska revolutionen och har haft ihjäl oräkneliga iranska oliktänkande. De gillar när islams fiender dör en plågsam död, då blir man firad. Lite som Lasse Berghagen hos oss. Fast vi gillade honom för att han skrev sånger om björnar, inte för att han var en virtuos på tortyr. Vad man vet.
__________________
Senast redigerad av flesh-flute 2024-06-16 kl. 16:39.
Citera
2024-06-16, 16:44
  #695
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du lägger dig ju bara, som Kristersson.

En svensk EU-diplomat har fastnat i Iran. Då måste vi och våra partners EU och NATO kraftfullt kräva att få se bevisen. Så fungerar det, men nu viker man sig och friger en massmördare.

Det kan man tycka. Om EU och Nato å andra sidan agerar kraftfullt är det ingen stor sak för mullorna att ordna en liten olycka i fängelset. Killen halkar på tvålen eller dödas i samband med ett upplopp. Han kanske känner sig så låg att han hänger sig i en gardin. Och då hjälper det inte hur kraftfullt Ulf än agerat, då är det för sent. Självklart har Sverige utkrävt bevis, och Iran har också kunnat fabricera ”bevis”. Vad gör man sen?

De här människorna är besatta av att man ska visa respekt för deras skurkregim. Eftersom det ger dem legitimitet.

Är man inte tillräckligt respektfull blir de kränkta på muslimskt manér och då kan vad som helst hända.
__________________
Senast redigerad av flesh-flute 2024-06-16 kl. 16:49.
Citera
2024-06-16, 16:48
  #696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doehora
Jag är etniskt svensk…

Jag har svårt att bry mig om svenskar som medvetet utsätter sig för risker genom själviskt och egoistiskt beteende.

Både jag och JF är och var mycket väl medvetna om vad Iran är för land. Att då åka dit på en semester är hjärndött.

JF skapade sin egen situation, han åkte frivilligt till sina kidnappare.

Du borde kapa ner en bit av din rasism litegrann och börja använda din hjärna lite mer.

Jag hatar muslimska massmördare mer än vad jag känner sympati för egoistiska puckon som Johan Floderus.
DU är rasisten, du ömmar bara för vissa människor men inte för andra, t.ex för svenskar! Detta eftersom dom som kunde räddas från fortsatt tortyr och död var just levande svenska människor, som kunde räddas från helvetet så dom kunde få en framtid. För de iranska brottsoffren fanns det inget hopp längre.

Konstigt att du inte gnäller om att dom naiva, lättlurade vänsteraktivisterna i den iranska revolutionen 1979 fick skylla sig själva, som hamnade i skräckfängelser, blev torterade och mördade...av dom som varit deras bundsförvanter mot shahen!! Där gick DOM allt på en nit...dom trodde islamistpsykopaten Khomeini var en demokratisk, rättvis, framtida ledare för det nya Iran....ha, ha, ha, ha...vilket misstag...det såg man ju på den ondskefulla tomten var det var för en typ...med den blicken om inte annat!! Ska du inte också håna dessa exiliranier som var med då för hur korkade dom var, som hjälpte till att få djävulsregimen till makten?? Hycklare!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in