2024-06-18, 16:25
Medlem
ProPapas avatar
Vad är det som händer? Integritetskränkande lag efter lag klubbas igenom på löpande band. Tror de att vi är slavar som ska kontrolleras från vagga till grav av en självutnämnd överhet?

Dags att sätta ner foten innan det är för sent.
Citera
2024-06-18, 16:36
Medlem
swebarbs avatar
Vi såg det ju komma att detta skulle röstas igenom. Ingen är väl förvånad
Citera
2024-06-18, 16:39
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vi såg det ju komma att detta skulle röstas igenom. Ingen är väl förvånad
Nej, jag hoppas inte att någon är förvånad över att integritetskränkande lagar sätts in. Men jag vet att 90% av befolkningen förbigår detta till fullo. Sedan kommer "jaha, chat control, är det nån AI-grej? En lag, jaha. Tur det inte påverkar mig".
Citera
2024-06-18, 17:10
Medlem
Fyfan vad det kokar i mig!
Som man skämtat om allt det totalitära dom håller på med i Kina och nu ska vi ta efter.
Ifall detta går genom hoppas jag på upplopp som får BLM-upploppen i USA att blekna.
Det här är riktigt sjukt!
Det ska alltså ske en client-side skanning på exempelvis ens telefon innan man skickar iväg en bild eller ett meddelande och denna bild ska skickas till en tredje-part för identifiering ifall det är något olagligt.
Citera
2024-06-18, 17:17
Medlem
ValkPaddas avatar
Blir så jävla less...

Folk jag pratat med detta om har kollat på mig som om jag varit konspirationsteoretiker och sedan glatt planerat att lägga nästa röst sossarna...
Citera
2024-06-18, 17:33
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
https://x.com/emanuelkarlsten/status...197106377?s=46

NU ÄR DET KLART: Sverige kommer rösta FÖR Chat control i ministerrådet.

Efter att jag i dagar jagat ansvariga bekräftar nu ordförande i EU-nämnden att det kommer gå ett snabbspår via justitieutskottet där @RichardJomshof är ordförande.

Då kan allt vara klart redan imorgon.

Efter mycket smusslande visar det sig att Sveriges regering kommer rösta för Chat Control.
Med det kommer den personliga integriteten mer eller mindre avskaffas.
Vi har nyligen haft en EU-valrörelse och den frågan avhandlades närmaste inte alls.
Kommer folk bli nöjda med detta övergrepp?
Det är bara pedofiler och korkade piratpartister som har något emot chat-kontroll.
Citera
2024-06-18, 17:58
Medlem
Rodluvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Vad säger det då om SD? De säger att de är emot förslaget men Jomshof är ordföranden som driver igenom det. Det går inte både att vara rebell och en del av systemet. Man måste välja och det har SD gjort även om deras väljare inte fattat det.

Det är ert fel att vi röstar såhär för ni är inte i majoritet. Lol
Citera
2024-06-18, 18:02
Man behöver inte scanna textmeddelanden?

Så om jag gör en app för enbart textmeddelanden och lägger till så man kan köra sina egna scripts i den, och nån scriptar ihop så alla bilder encodas till text, t.ex. base64, och avkodas på andra sidan. Då har jag ryggen fri va?

Låter som en tandlös lag. Pedofilerna kommer använda appar som inte bryr sig, eller använda konventionella appar och pgp kryptera sina meddelanden. Eller använda TOR där den här lagen inte kommer nå. Jag antar dom redan gör det.

Sen kommer väl inte apparna att blockera att bilderna skickas? Så om nån groomar en unge så kommer den ju få bilderna ändå, och snuten kommer ha en ip till en VPN att skriva in i sin rapport för att sen lägga ner ärendet.

De som kommer bli övervakad är nyblivna föräldrar som får panik över minsta fläck eller exem och skickar en bild till sin mamma och frågar om det är farligt.
Citera
2024-06-18, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Det är bara pedofiler och korkade piratpartister som har något emot chat-kontroll.
Glöm inte oss som står upp för den personliga integriteten. Verkar inte vara så viktigt för somliga klappträn.
Därför skulle jag vilja sätta upp kameror i ditt hem.
Jag vill bara vara 100% säker på att inget olämpligt/olagligt sker i din lägenhet.
Du kan dock vara lugn. Videofeeden kommer skickas till en tredjepart som enbart använder AI för att tolka ifall det är något olagligt sker.
Är du okej med detta eller är du en pedofil?
Citera
2024-06-18, 18:12
Medlem
scraftys avatar
Ett såpass ogenomtänkt och integritetskränkande förslag borde inte gå igenom, hoppas man..
Citera
2024-06-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J3LL0
Den här tråden borde vara pinned på första sidan. Förstår inte att inte Flashback pushar detta mer in i rampljuset.

Lönlöst, även om flashback har detta på framsidan så skulle det inte nå ut till människor som förstår sig på eller bryr sig nog.

Har sagt det här länge, vi är redan i en övervakningsstat... Vi kan inte förvänta oss något annat. Så som vi ser andra länder som skeöckstater så är vi idag Sverige ett skräck exempel på hur lite påverkan vi faktiskt har på yttre makter. Världen tittar nu på oss som ett coolt experiment.

Helt surrealistiskt att detta fortgår... Inte ens de kriminella kan göra så här mycket skada på förtroendet för staten.
Citera
2024-06-18, 18:41
Medlem
shoottheelkss avatar
Tydligt mönster.

- Upphävandet av pressfriheten 1 jan 2023
- NATO
- DCA
&
- Chat Control

Välkommna till 1984

‘If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face – for ever.’
George Orwel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in