Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Ja ovanstående tål att fundera över.
Varför delades plötsligt ett extra svenskt medborgarskap ut till någon som inte satt sin fot i Sverige på två år? Hur kunde han ens ansöka om detta - med personlig egenhändig namnteckning som är krav - från ett Iranskt fängelse med fulla restriktioner?
Det är som sagt biten jag inte riktigt får ihop. Det vore därför lite intressant att veta om han sökte innan han åkte eller inte. Om han inte gjorde det så är hela hans ansökan mer eller mindre falsk.
https://www.migrationsverket.se/Priv...for-vuxna.html
Citat:
Om du inte kan ansöka på webben fyller du i blanketten Ansökan om svenskt medborgarskap för vuxna, 316011.
Du verkar kunna söka på två sätt -- blankett eller som e-tjänst. Han han som sagt inte gjort det innan avresan till Iran är knappast någon av dem särskilt trolig. Han lär inte ha sitt bankID med sig och en internetuppkoppling i Evin fängelset. Har de smugglat dokument in och ut ur fängelset som han skrivit på? Verkar inte så troligt det heller.
Blanketten skall skrivas under av personen som ansöker om medborgarskap, det verkar inte finnas något utrymme för för att ansöka åt andra personer om de inte är barn under 18 år. Går det att fullmaktsansökan? Det verkar inte så, men jag kan inte utesluta det. Men det finns inget utrymme för det på blanketten vad jag kan se.
Kravet om Hemvisttid borde vara felaktigt eller icke-uppfyllt. Han har som sagt inte varit i Sverige på flera år. Även om de är gifta så skall de bo tillsammans, vilket de uppenbarligen inte gör just nu eller har gjort på flera år. Pga att han sitter i fängelse i Iran. Men regler är regler. Det verkar inte finnas undantag för att sitta i fängelse utomlands, plus att det då möjligen inte direkt talar till hans fördel om han är dömd för brott, även om det är i Iran.
Jag kan inte riktigt se hur han kan ha skrivit under ansökan varken analogt eller digitalt. Om det inte skedde innan avresan. Sålunda är ansökan en förfalskning av hans identitet eller namnteckning.
Citat:
11. Underskrift
Jag vill bli svensk medborgare. Jag förstår att jag kan förlora mitt nuvarande medborgarskap om jag blir svensk medborgare. Jag försäkrar på heder och samvete att uppgifterna som jag har lämnat är sanna och att jag inte medvetet har utelämnat något som kan vara av betydelse vid prövningen av ärendet och att jag har tagit del av informationen om behandling av personuppgifter i bilagan. Jag är medveten om att oriktiga uppgifter kan medföra straffansvar (15 kap. 10 § brottsbalken).
Så hur har hans ansökan gått till? Hur har den behandlats? Vill inte Migrationsverket se eller prata med personen som skickar in ansökan? Det verkar bananrepublik skumt hur hans ansökan om medborgarskap har gått till, om den inte skickats innan han åkte.
Någon journalist borde väl fundera lite längre än näsan räcker, eller vågar de inte det på redaktionerna längre? Är en ansökan om medborgarskap en allmän handling? Jag misstänker att de inte vill rota i det hela.