2024-06-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Ehh varför stänger autopiloten av sig EFTER NÅGRA MINUTER om föraren visar sig vara en dåre som klättrar över till passagerarsätet under färd i 120 kmh? Bilen borde ju självklart omedelbart varna med pipande ljud då den registrerar att föraren beter sig mysko, slå på varningsblinkers, och långsamt sänka farten! Så eventuella passagerare och andra resenärer har en chans att överleva!

Elon Musk sägs vara smart, men ännu finns inga belägg för det.

Det är precis så alla bilar med autopilot gör inkl Tesla. Min BMW t.ex börjar blinka, sen tjuter den riktigt högt, sen slår bromsen i kraftigt (jävligt hårt dessutom) några gånger om man ändå inte har ”vaknat” till, under tiden saktar den ner och sätter på varningsblinkers, ringer SOS och parkerar efter vägkanten. Ja, jag har testat och det var inte trevligt och en total överraskning när SOS helt plötsligt frågar hur man mår 😂 pinsamt och onödigt.

Men jag gissar på att han satt i passagerarsätet, fick total panik när bilen börjar skarpt protestera samtidigt som han kravlar över till förarstolen och orsakar sladden i vägräcket på egen hand, man har såklart styrförmåga även om bilen försöker lösa situationen själv.
Citera
2024-06-19, 19:26
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Haha okey, vet inte hur jag blev inblandad.Men om hon nu brydde sig så mycket om trafiksäkerheten och ville göra en god gärning, varför visa hon inte filmen tidigare?Varför lät hon honom anmäla det till försäkringsbolaget och få ut pengarna?
Just det för nu är det slut och nu vill hon ge igen, det är allt jag säger.Som jag skrev innan så tycker jag såklart han ska få sitt straff, jag tycker inte det var bra det han gjorde men jag bara påpeka hennes syfte.

Hon var gift med en äkta blådåre och bedragare. En extrem händelse har uppdagats men vad kan han mer tänkas ha hittat på. Toppen på isberget.

Gissar att hon var hjärtligt trött på dårpipperi och galenskaper, och för säkerhets skull ville ligga lågt tills skilsmässan var klar.
Citera
2024-06-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Personen åtalas ju nu av åklagare för bedrägeri där försäkringsbolaget är målsägandepart (eftersom de har krav på att få tillbaka sina pengar). Så bolaget behöver inte stämma själva varken nu eller senare. De kan låta åklagaren föra talan

Ahh. Tack.

Gott! Hoppas att idioten fälls!
Citera
2024-06-19, 22:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Vad ska man med autopilot till om man ändå måste hålla i ratten ??

Tesla har som ambition att de en dag ska ha teknik som kan köra utan chaufför. Tesla vill tills dess ha in data för att se vilka lägen systemet klarar och inte, så här långt. Det antar jag är syftet.
Citera
2024-06-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Tesla har som ambition att de en dag ska ha teknik som kan köra utan chaufför. Tesla vill tills dess ha in data för att se vilka lägen systemet klarar och inte, så här långt. Det antar jag är syftet.

Absolut att syftet med att samla in data är för Tesla att förbättra funktioner och utvecklingen av både AD och ADAS. Men det behöver du inte slå på AP för. Bilarna samlar ändå in data även om AP inte är aktivt.

Syftet med ADAS för oss bilister är dock att höja säkerheten, och att ge föraren funktioner som är bekväma och utvilande.

Själv gillar jag personligen att använda ADAS-funktioner i främst två fall:

1. När jag kör långt på motorväg och när det är enformig körning.
2. När det är köer in/ut ur storstäder vid rusningstrafik och det kryper fram.

Sedan får man givetvis inte fuska och manipulera systemet som i detta fall som tråden handlar om. Det är naturligtvis livsfarligt.
Citera
2024-06-19, 22:53
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Men det behöver du inte slå på AP för. Bilarna samlar ändå in data även om AP inte är aktivt.

Självklart samlar de in allt de kan, hela tiden. Men det är inte samma data när du kör och när bilen kör själv. Ni kör inte på samma sätt, och försätter er därför inte i samma situationer.
Citera
2024-06-20, 01:07
Medlem
ladrimas avatar
Detta låter precis som något en Teslaägare skulle kunna göra.
Citera
2024-06-20, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ok, hoppas dom får in lite intressant data efter det här avslöjandet då!
Citera
2024-06-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om när självkörande kommer, Musk har utlovat detta sedan 2017, så kommer det att revolutionera samhället. Tänk dig en bil utan förarsäte, istället 2-4 fåtöljer med skrivbord där du kan jobba hela tiden. En normalbilist i Stockholm spenderar väl 1 timmer per dag = 200 timmar per år, att köra bilen. Då kan ha jobba istället. Och t.ex välja en bostad långt utanför stan, han kan ju ändå jobba hela bilvägen in. När han kommer fram direkt utanför dörren åker bilen iväg själv och parkerar någonstans.

Det blir nästan lika stort som när bilen uppfanns.
När man är framme på jobbet så har man jobbat klart för dagen så bara o vända hem då
Citera
2024-06-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Vitsen med bil är att slippa andra människor.
Sant!
Citera
2024-06-20, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ok, hoppas dom får in lite intressant data efter det här avslöjandet då!

Jo, de skärper upp kraven hela tiden baserat på data och verkliga händelser, inklusive alla allvarliga olyckor som analyseras.

I nyare bilar med interiörkamera så kräver den nya mjukvaran för AP (Teslas version av ADAS) förutom att man aktivt håller i ratten, att man dessutom med ögonen har blicken mot vägen utan att titta bort allt för långa stunder.
Senast redigerad av mtflash 2024-06-20 kl. 11:31.
Citera
2024-06-20, 21:08
Medlem
RadioaktivPotatiss avatar
Är det någon som vet vem geniet är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in