Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-26, 10:46
Medlem
oviktigts avatar
Hej,

Har som många andra skaffat mig en solcellsanläggning på villan förra året. Betalade 144 000 kr efter grön-el avdrag. När jag tittar på den tillhörande appen så framgår att anläggningen producerade 1 400 kWh i maj till ett värde av 2 566,62 SEK. Hur den siffran är framräknade vet jag inte.

Mer intressant är att när jag tittar på min faktura för maj så står det att jag sålde 1 195 kWh för 413 kr till Öresundskraft (detta kommer dras av på min nästa faktura). Det blir 0,34 kr per kWh. Är det rimligt när man bor i Skåne?

Det framgår också på fakturan att jag köpte el uppgående till 379 kWh under maj och betalade 857 kr för elnät och 328 kr för elhandel. Frågan blir ju då varför jag säljer min egenproducerade el billigt och köper tillbaka el dyrt?

Är det så här för er också? Jag har bifogat mina fakturor. Någonting måste ju vara fel här?

https://delafil.se/4ce8561b9cea62ee/e-faktura_(2).pdf
https://delafil.se/1bbbd82979a1fb0c/e-faktura.pdf
Citera
2024-06-26, 11:02
Medlem
Stora problemet med sol & vindkraft är väl att den producerar bäst när elpriset är lägst och du gör av med el när den är dyrare så det blir skit om man inte har en rejäl batterianläggning där man kan lagra överskottet för att sälja när priset är högt.
Citera
2024-06-26, 11:06
Avstängd
Haha ja självklart är det skit och ovärt, precis som sossarn vill. Jag är övertygad om att detta var en anledning till den iq befriade kärnkrafts nedsläckningen. De får sälja dyra paneler åt sina väljare.
Citera
2024-06-26, 11:39
Medlem
Lundamannens avatar
Har hört både bra och dåligt om det där. En bekant och hans granne installerade solceller samtidigt, de gjorde beställningen gemensamt för att få det lite billigare. Exakt samma storlek och antal plattor osv., men de ger olika. Det påtalades givetvis, de bor i ett villaområde med samma typ av hus. Husen ligger med sina respektive gavlar/takytor mot samma väderstreck så det skiljer absolut ingenting. De fick svaret "Ja så kan det bli ibland!". Så den ene var nöjd och den andre var inte nöjd. Solceller är inget som betalar sig inom rimlig tid heller om man lånar pengar till installationen. Man får ut mest energi på sommaren när solen lyser som mest och längst, då brukar som regel elpriserna vara som lägst på året. När sen höst och vinter kommer och man behöver billig energi så genereras det inte alls lika mycket, och det blir dyrt iallafall!
Citera
2024-06-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Hej,

Har som många andra skaffat mig en solcellsanläggning på villan förra året. Betalade 144 000 kr efter grön-el avdrag. När jag tittar på den tillhörande appen så framgår att anläggningen producerade 1 400 kWh i maj till ett värde av 2 566,62 SEK. Hur den siffran är framräknade vet jag inte.

Mer intressant är att när jag tittar på min faktura för maj så står det att jag sålde 1 195 kWh för 413 kr till Öresundskraft (detta kommer dras av på min nästa faktura). Det blir 0,34 kr per kWh. Är det rimligt när man bor i Skåne?

Det framgår också på fakturan att jag köpte el uppgående till 379 kWh under maj och betalade 857 kr för elnät och 328 kr för elhandel. Frågan blir ju då varför jag säljer min egenproducerade el billigt och köper tillbaka el dyrt?

Är det så här för er också? Jag har bifogat mina fakturor. Någonting måste ju vara fel här?

Du säljer för spotpriset (+ eventuellt tillägg på 10-30 öre beroende på avtal). Är spotpriset den timme du säljer 10 öre, så är det den summa du får. Är spotpriset 1 kr, så är det den summan du får. Skillnaden när du köper el är att det tillkommer betydande summa för skatt/moms. Har du timpris och du köper när spotpriset är 10 öre, så kommer du betala runt 1,10 kr för den timmen. Förhoppningsvis har du köpt solceller för att kunna nyttja egenproducerad el under året. Till det har du även en skattereduktion på 60 öre per såld kwh, som du får igen på deklarationen. Din nätavgift bör ju också ha minskat en hel del med tanke på att du betalar per köpt kwh tillsammans med, såklart, en jävla massa skatt/moms.

Ju lägre spotpris under månaderna mars-oktober, desto längre tid tar det att räkna hem investeringen. Som elpriserna varit senaste året så får du räkna med runt 10 år innan du räknar hem investeringen (exkl eventuellt lån för att köpa solcellerna).

Har du elbil, så kör du ju "gratis" under merparten av året.

Solceller är ingen investering man blir rik på, men i det långa loppet (20-30 år) är det en vettig investering.
Citera
2024-06-26, 12:24
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Hej,

Här i elområde 4 har det inte varit så gynnsamt med solpaneler i år. Det beror på att vi har många dagar då vi under dagen importerar snorbillig el från kontinenten, så pass att spotpriset ibland är negativt. Eftersom det är då vi panelägare säljer som mest el blir det därför inte särskilt bra betalt. I maj fick jag så lite som 24 öre/kWh vilket beror på att mina paneler sitter i syd och ger som mest när priset är som lägst. Troligen blir det rött på sista raden i min avskrivningsplan i år. Planen är på 12 år.

Detta kan fixas med ett batteri som levererar till huset när solen gått ner och priset är som högst. Rätt dyrt så det lönar sig inte idag.

Så jo, det kan vara svårt att räkna hem en solinstallation idag om detta fortsätter. Det som behövs är att Tyskland delar in sig i elområden och Holland slutar låta folk kvitta såld el mot köpt per kWh.
Citera
2024-06-26, 12:26
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Om installationen hade varit gratis då?
Hade du känt att det vore värt att ha anläggningen på taket?
Citera
2024-06-26, 12:52
Medlem
Citat:
Hej,

Har funderat på solpaneler själv, men tänkt att själva produceringen av el bara ger tillbaks en liten del av kostnaden.
Stora vinsten är nog snarare när man säljer om det budas lite högre pga solpanelerna
Citera
2024-06-26, 13:25
Medlem
Det kan istället bli så att solcellsinstallationen drar ner priset när kåken ska säljas.
Tänk efter 10 år när anläggningen börjar närma sig slutet av sin effektiva livstid och eventuella köpare kalkylerar för att behöva plocka bort skräpet.
Kostnaden kan bli stor.
Hyra in firma,
Bygga ställning,
Ta hand om avfallshantering,
Miljöavgifter om plattorna innehåller kisel,
Byta takpapp och pannor om installatörerna klantat sig.

I slutändan kan köpare vilja slå av ett par hundra tusen bara för att vilja köpa huset.
Citera
2024-06-26, 13:26
Medlem
Största fördelen med solceller är ju när man täcker upp sitt egna behov. Jag har liten 5kw anläggning med batteri och det täcker i princip hela min förbrukning april till september i stugan, inklusive två ac. Man slipper alltså alla variabla nätavgifter och skatter. Min anläggning räknas av på ca 20år om man ignorerar alla intäkter från att sälja el.
Citera
2024-06-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Här i elområde 4 har det inte varit så gynnsamt med solpaneler i år. Det beror på att vi har många dagar då vi under dagen importerar snorbillig el från kontinenten, så pass att spotpriset ibland är negativt. Eftersom det är då vi panelägare säljer som mest el blir det därför inte särskilt bra betalt. I maj fick jag så lite som 24 öre/kWh vilket beror på att mina paneler sitter i syd och ger som mest när priset är som lägst. Troligen blir det rött på sista raden i min avskrivningsplan i år. Planen är på 12 år.

Detta kan fixas med ett batteri som levererar till huset när solen gått ner och priset är som högst. Rätt dyrt så det lönar sig inte idag.

Så jo, det kan vara svårt att räkna hem en solinstallation idag om detta fortsätter. Det som behövs är att Tyskland delar in sig i elområden och Holland slutar låta folk kvitta såld el mot köpt per kWh.
Batteriet levererar aldrig till huset, det levererar till nätet. En batteriinstallation byggs inte för att kopplas på husets elnät, det hade kostat mycket mer.
Citera
2024-06-26, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Det kan istället bli så att solcellsinstallationen drar ner priset när kåken ska säljas.
Tänk efter 10 år när anläggningen börjar närma sig slutet av sin effektiva livstid och eventuella köpare kalkylerar för att behöva plocka bort skräpet.
Kostnaden kan bli stor.
Hyra in firma,
Bygga ställning,
Ta hand om avfallshantering,
Miljöavgifter om plattorna innehåller kisel,
Byta takpapp och pannor om installatörerna klantat sig.

I slutändan kan köpare vilja slå av ett par hundra tusen bara för att vilja köpa huset.
Exakt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in