Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Jag får som många andra intrycket av att det gått fort, men att det trots det är en tragisk olycka. Dvs en olycka som troligen är orsakad av vårdslöshet.

När i synnerhet unga män är ute och kör nattetid i grupp så uppstår gärna grupptryck som man kanske inte är stark nog att stå emot i den åldern. Tanken var knappast att det skulle sluta såhär illa som det gjorde.

Läser man igenom tråden så ser man en del svar som är ytterst osmakliga. För en del tycks respekten för dem och deras familjer totalt frånvarande.

Samma med den påstådda äggkastningen , vi vet inte om det var dem. För mig är det dessutom sinnessjukt att man kan jämföra en ev äggkastning med en tragisk olycka där 2 unga har mist livet.
Nu var ju inte detta på natten, det var vid 20:30 tiden i fullt dagsljus.

Självklart är att kasta ägg mot mötande bilar något som riskerar oskyldiga människors liv. Det borde klassas som mordförsök. Det kunde fått någon annan att sluta på samma sätt det gjorde med dessa snubbarna.

Du verkar tro att äggkastning är ofarligt oavsett vad man kastar på… om något är ”sinnessjukt” så är det den inställningen.
Senast redigerad av Keepitsimple2 2024-06-26 kl. 08:40.
Citera
2024-06-26, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu var inte frågan riktad till mig men för egen del tror jag ingenting för det tjänar inte mycket till så länge vi inte har mer fakta att grunda den tron på. Men därmed utesluter jag inget heller.

Det finns en polisanmälan om äggkastning och det finns överlevande vittnen bland pojkarna och en förare som kan åtalas för exempelvis grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Så tids nog kommer vi nog att få veta för jag är ganska säker på att det kommer att bli ett åtal. Det finns en massa möjliga varianter - från att alla hade tjogvis med ägg med sig till att någon i en annan bil kastade ägg. Eller att endast en av de fem kastade ägg och det blev bråk om det i bilen vilket - ihop med för hög fart - ledde till olyckan.
Ok, det var nytt för mig att det finns en polisanmälan om äggkastning. Eftersom du är en så försiktig general så antar jag att du har belägg för det påståendet.

Min bild är att det finns ett vittne till äggkastningen från den aktuella bilen, eller en likadan bil som var på samma plats vid samma tidpunkt om man skall vara noga. Vittnet har efter att det blev känt att en likadan bil hon såg vid samma tidpunkt som olycksbilen och var i samma område konraktat polisen för att berätta vad hen sett.

Någon polisanmälan har jag inte hört talas om tidigare vad gäller äggkastningen, men nu vet vi det.

Jag tror inte att äggkastningen kommer att lyftas fram överhuvud taget av polisen om den inte var en del av orsaken till olyckan. Äggkastningen gjordes enligt vittnet en bra bit från olycksplatsen
Senast redigerad av Keepitsimple2 2024-06-26 kl. 09:44.
Citera
2024-06-26, 10:10
Medlem
Citat:
Jag får som många andra intrycket av att det gått fort, men att det trots det är en tragisk olycka. Dvs en olycka som troligen är orsakad av vårdslöshet.

När i synnerhet unga män är ute och kör nattetid i grupp så uppstår gärna grupptryck som man kanske inte är stark nog att stå emot i den åldern. Tanken var knappast att det skulle sluta såhär illa som det gjorde.

Läser man igenom tråden så ser man en del svar som är ytterst osmakliga. För en del tycks respekten för dem och deras familjer totalt frånvarande.

Samma med den påstådda äggkastningen , vi vet inte om det var dem. För mig är det dessutom sinnessjukt att man kan jämföra en ev äggkastning med en tragisk olycka där 2 unga har mist livet.

Det är inte äggkastning och dödsfall som ställs mot varandra utan omdömet hos vuxna män om än unga i att ecäv kasta ägg. Det är sånt som vi andra gjorde i 10 årsåldern.

Är omdömet under diskussion finns kanske en förklaring till varför bilkörningen gick som den gick.
Därmed inte sagt att äggkastning innebär att ngn ska behöva dö.
Citera
2024-06-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Trafikolyckor som orsakats av t ex vårdslöshet i trafik eller vållande till annans död är fortfarande olyckor. Det har inte funnits något uppsåt till effekten.

Grovt vållande till annans död vilket kan bli fallet beroende på vad utredningen visar är ingen olycka.
Citera
2024-06-26, 10:16
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Grovt vållande till annans död vilket kan bli fallet beroende på vad utredningen visar är ingen olycka.

Jo det är det, det är du som inte förstår konstruktionen av lagstiftningen. Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott, det kan naturligtvis kombineras med uppsåtliga brott såsom t ex grov misshandel och vållande till annans död. När det emellertid är fråga om en trafikolycka, så är det en olycka och inget annat. Vederbörande har inte haft någon avsikt till effekten (döden i detta fall).
Citera
2024-06-26, 11:26
Medlem
Celestrons avatar
Citat:

Det är i högsta grad troligt att det var från olycksbilen det kastades ägg eftersom det tydligen varnats för detta på en facebook-grupp bara minuter innan, och vid en plats öster om olycksplatsen alldeles i närheten.

Vad är det för sinnessjukt med en sån jämförelse? En klart relevant faktor i sammanhanget!
Den kan ju i själva verket ge oss en hint om hur olyckan gick till, och vad som var orsakerna till den.

Här på flashback har vi full rätt att spekulera, gissa, tro saker och dela med oss av "namn, plats och obehagliga fakta" hur mycket vi vill!

Här tar vi upp saker som PK-medierna borde ta upp, men som man håller käft om, för att man är rädd om jobbet, och låtsas ta hänsyn till anhöriga (Det har journalister aldrig gjort om man inte varit tvingad till det.)

Däremot är det naturligtvis ett mkt hårt straff att mista livet för ett sådant ofog, även om de själva utsatte andra för livsfara. Men det innebär inte att sanningen ska grävas ner, och mörkas för att samhället ska "se lite ljusare ut".
Citera
2024-06-26, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinkel
Ska enligt uppgift vara en Rasm*s L*ndborg och vara illa däran.

* = u
Han har ej med i bilen
Citera
2024-06-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Det är i högsta grad troligt att det var från olycksbilen det kastades ägg eftersom det tydligen varnats för detta på en facebook-grupp bara minuter innan, och vid en plats öster om olycksplatsen alldeles i närheten.

Vad är det för sinnessjukt med en sån jämförelse? En klart relevant faktor i sammanhanget!
Den kan ju i själva verket ge oss en hint om hur olyckan gick till, och vad som var orsakerna till den.

Här på flashback har vi full rätt att spekulera, gissa, tro saker och dela med oss av "namn, plats och obehagliga fakta" hur mycket vi vill!

Här tar vi upp saker som PK-medierna borde ta upp, men som man håller käft om, för att man är rädd om jobbet, och låtsas ta hänsyn till anhöriga (Det har journalister aldrig gjort om man inte varit tvingad till det.)

Däremot är det naturligtvis ett mkt hårt straff att mista livet för ett sådant ofog, även om de själva utsatte andra för livsfara. Men det innebär inte att sanningen ska grävas ner, och mörkas för att samhället ska "se lite ljusare ut".

Instämmer i det du säger!

Jag är som du för det fria ordet , att man ska kunna säga vad man tycker och tänker om saker utan rädsla för repressalier som tex förlust av arbete etc.

Samtidigt anser jag att om man som en del i tråden gjort uttrycker glädje över utgången på detta så får man räkna med att någon kanske säger något om det. Båda sidor har precis lika stor rätt att yttra sig.

När det kommer till äggkastningen så tänker jag att det skulle kunna vara så att den eller dem som kastade inte var bältade , eftersom det ju är betydligt jobbigare att kasta ägg med ett bälte på sig. Följt av att dem sedan körde av vägen. Dvs att det kanske inte orsakade olyckan men påverkade utgången av den. Under förutsättning att det är samma bil givetvis.
Citera
2024-06-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Trafikolyckor som orsakats av t ex vårdslöshet i trafik eller vållande till annans död är fortfarande olyckor. Det har inte funnits något uppsåt till effekten.

Jag har inte nämnt uppsåt.

Missförstånd, förbiseenden och simpla felgrepp kan leda till olyckor.

Vårdslöshet, grov vårdslöshet och rent av vållande till annans död anses fortfarande också vara olyckor.

Jag tycker det är fel.

Någonstans blir det fel att fullt logisk konsekvens av idiotiskt beteende kallas olycka, och alltför många vettvillingar och bokstavsbråkstakar samlas under olycksparaplyet, och dessutom ömkas av omgivningen.

PSGWSP, så enkelt är det.
Citera
2024-06-26, 14:08
Medlem
Citat:
Instämmer i det du säger!

Jag är som du för det fria ordet , att man ska kunna säga vad man tycker och tänker om saker utan rädsla för repressalier som tex förlust av arbete etc.

Samtidigt anser jag att om man som en del i tråden gjort uttrycker glädje över utgången på detta så får man räkna med att någon kanske säger något om det. Båda sidor har precis lika stor rätt att yttra sig.

När det kommer till äggkastningen så tänker jag att det skulle kunna vara så att den eller dem som kastade inte var bältade , eftersom det ju är betydligt jobbigare att kasta ägg med ett bälte på sig. Följt av att dem sedan körde av vägen. Dvs att det kanske inte orsakade olyckan men påverkade utgången av den. Under förutsättning att det är samma bil givetvis.

Men det är väl underbart att det bara var folk i bilen som dog? Dom hade kunnat rensa trottoaren från en grupp barn, ränt in i en bil med sköra pensionärer eller förstört för andra genom att skapa död och elände utanför bilen.

Som vanligt klarade sig föraren, och det kan man verkligen beklaga - men vi skall inte ha sådana här hänsynslösa förare i det gemensamma trafikrummet.
Ju fler idioter som skjuter ut sig ur genpoolen desto bättre blir livet för oss andra.

Svårare än så är det inte.
Citera
2024-06-26, 14:17
Medlem
Jag tror inte att grupptryck längre är en standardförklaring till olyckor som denna. Det har istället utvecklats en subkultur för de som sysslar med plastgrisar till BMW som olyckans. Yngre personer köper nån slö och sunkig bil, som sen byggs om kosmetiskt till något som liknar prestandabilarna från samma bilmärke. Ingen pressar dem till att köra farligt, utan det kommer naturligt i och med att de känner sig snabba som bara den i en plastgrisifierad svennebil. Ingen verkar ha sagt till dem på ett sätt som har gått hem att de inte är annat än medelmåttiga bilister. Alla de där flanarna som är förstörda av The Fast And The Furious-filmernas budskap är olyckor som är på väg att hända.
Citera
2024-06-26, 15:51
Medlem
Tog en promenad på platsen och förvånas över avsaknaden av bromsspår eller andra skador på asfaltsytorna.

Precis där grönytor och skogen börjar så ligger två stora betongbrunnar som sticker upp ca 20-30 centimeter ovan mark. Dessa verkar ha tagit i framvagnen på bilens förarsida. Tittar man på bredden och höjden av skadorna på trädstammarsom står 3-4 meter in i skogen så ser det ut som att bilen lättat vid inslaget i brunnarna, Det finns skador på träden nästan 2 meter upp ovan mark. Islaget ser brett ut så jag skulle gissa på att bilen vridit runt och att passagerarsidan tagit smällen.

Det hade varit intressant att se vraket och fått en klarhet i var dom omkomna varit placerade i bilen.

Ovan är amatörbetraktelser och skall tas med en nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in