Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-26, 17:40
Medlem
klemenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Frågan blir ju då varför jag säljer min egenproducerade el billigt och köper tillbaka el dyrt?

Väderberoende kraft har denna uppenbara nackdel.

I detta fall. Solen skiner, det överproduceras el, priserna sjunker och överskottet slumpas ut på marknaden. När solen inte skiner ökar priserna och man får betala därefter.

Problemet har blivit större och större i takt med ökad andel väderberoende produktion i mixen. Värre kommer det att bli, speciellt i SE4. Här kan du läsa lite mer om den sk "ankkurvan" som allt mer påverkar våra elpriser och stabiliteten av nätet.
https://www.tn.se/naringsliv/36829/s...ar-elsystemet/
Citera
2024-06-26, 17:49
Avstängd
Muslimfittas avatar
Citat:
Hej,

Har som många andra skaffat mig en solcellsanläggning på villan förra året. Betalade 144 000 kr efter grön-el avdrag. När jag tittar på den tillhörande appen så framgår att anläggningen producerade 1 400 kWh i maj till ett värde av 2 566,62 SEK. Hur den siffran är framräknade vet jag inte.

Mer intressant är att när jag tittar på min faktura för maj så står det att jag sålde 1 195 kWh för 413 kr till Öresundskraft (detta kommer dras av på min nästa faktura). Det blir 0,34 kr per kWh. Är det rimligt när man bor i Skåne?

Det framgår också på fakturan att jag köpte el uppgående till 379 kWh under maj och betalade 857 kr för elnät och 328 kr för elhandel. Frågan blir ju då varför jag säljer min egenproducerade el billigt och köper tillbaka el dyrt?

Är det så här för er också? Jag har bifogat mina fakturor. Någonting måste ju vara fel här?

https://delafil.se/4ce8561b9cea62ee/e-faktura_(2).pdf
https://delafil.se/1bbbd82979a1fb0c/e-faktura.pdf

Vi bor inte i Spanien med 300 soldagar om året. Vi har det nästan tvärtom. Ni som köpt skiten är ganska dumma i huvudet.

Och nu visar du pappersbevis på att ni till och med är dubbelt upp dumma i huvudet när staten och företagen rövknullar er.
Senast redigerad av Muslimfitta 2024-06-26 kl. 17:53.
Citera
2024-06-26, 17:59
Medlem
Ju mer som har solceller för att mata ut ström till elnätet desto mindre värt blir det.

De flesta blir lurade med det där. Ockerpriser via solcellsmontörer och felaktiga kalkyler.

Jag använder batteri och solceller. Offgrid utan elabbonemang på sommaren.

Elabbonemang på vintern men allt går via min offgrid anlägning, laddar upp mitt batteri på nätterna när elen är billigare.
Citera
2024-06-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Stora problemet med sol & vindkraft är väl att den producerar bäst när elpriset är lägst och du gör av med el när den är dyrare så det blir skit om man inte har en rejäl batterianläggning där man kan lagra överskottet för att sälja när priset är högt.

Det finns inte några batterianläggningar som kan lagra energin. Att satsa på oplanerbara energikällor är vansinnigt. Tyvärr har solpanelförsäljare lurat en stor skara människor till att satsa på denna förlustaffär. Det är endast lönsamt för företaget som säljer solpaneler.
Citera
2024-06-26, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det finns inte några batterianläggningar som kan lagra energin. Att satsa på oplanerbara energikällor är vansinnigt. Tyvärr har solpanelförsäljare lurat en stor skara människor till att satsa på denna förlustaffär. Det är endast lönsamt för företaget som säljer solpaneler.
https://www.eon.se/solceller/solcell...olcellsbatteri
Citera
2024-06-26, 18:25
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Batteriet levererar aldrig till huset, det levererar till nätet. En batteriinstallation byggs inte för att kopplas på husets elnät, det hade kostat mycket mer.
Det var konstigt. Mitt batteri levererar genom växelriktaren precis så mycket som huset vill ha när solen gått ner. Så här års räcker det hela natten tills solen går upp igen.
Citera
2024-06-26, 18:30
Medlem
Lite-korkads avatar
Bra tråd, nu vet man att man hoppar solcellerna på nya huset, verkar ju meningslöst om man inte byter ut bilarna till elbilar och skaffar ac i hela kåken
Citera
2024-06-26, 18:42
Medlem
Sunimods avatar
Kommer det finnas reservdelar om något går sönder efter 10 år?
Om man måste byta en solcellsplatta, kommer det då att finnas en ny med samma mått?
Och kommer det gå att sätta dit en av ny generation ihop med de gamla eller behöver man byta ett större antal?

Känns rätt skumt att behöva räkna hem något på 15-20 år.
Citera
2024-06-26, 18:44
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5ever
Eller så skaffar du ett separat avtal till attefallshuset med fast pris, sen drar du bara en kabel från den anläggningen till mätaren för utström på stora huset och vips så säljer du solenergi tillbaka mitt i decembernatten till ett högt pris.
Kommer inte att fungera. Det går inte att separera in och ut, allt är hopkopplat. Alldeles bortsett från att både stora huset och attefallaren blir kopplade till samma områdestransformator.
Citera
2024-06-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Jag har lagt två år på utbildning till "solcellsingenjör" (dimensionera anläggning, räkna på ekonomi, byggregler med mera). Under praktikperioderna och första sommaren som jag jobbade på ett par olika företag noterade jag några saker:

Säljarna tjänar mer ju större anläggning de prackar på kunden. Maxa taket, Grabbar! (skitdumt)

90% av kunderna hade ingen koll alls på vad som är rätt storlek på anläggningen och gick lät på snacket om att "Du säljer överskottselen med god förtjänst."

Mina kamrater från utbildningen stötte på samma problem som jag. När vi visade att det fanns en gräns för ökande storlek på anläggningen, då avbetalningstiden blev längre, fick vi skit för det av säljare och chefer.

Montörerna är i bästa fall elektriker/byggare med rutin och koll. Bottenexemplet är tre glada grabbar från Mongoliet. Ingen svenska, inga regler följdes, högst tveksam elkompetens.

Växelriktarna måste stå ventilerat med gott om utrymme. Bygger du in den i ett litet elskåp utan lufthål lär den koka sönder rätt fort. Och garantin gäller inte heller.....

En av de värre sakerna jag upplevde var en hög chef (vice VD, säljchef eller nåt minns inte riktigt) från Ferroamp som skröt inför hela klassen om att de sålde anläggningar där bygget bröt mot koncessionsreglerna. Men det var ju upp till kunden att slå på strömbrytaren och starta anläggningen.

Behöver jag säga att jag inte jobbar med solceller?

Det stämmer knappast att personen som slår på brytaren är ansvarig för att installationen är rätt utförd.
Citera
2024-06-26, 18:48
Medlem
Citat:
Hej,

Har som många andra skaffat mig en solcellsanläggning på villan förra året. Betalade 144 000 kr efter grön-el avdrag. När jag tittar på den tillhörande appen så framgår att anläggningen producerade 1 400 kWh i maj till ett värde av 2 566,62 SEK. Hur den siffran är framräknade vet jag inte.

Mer intressant är att när jag tittar på min faktura för maj så står det att jag sålde 1 195 kWh för 413 kr till Öresundskraft (detta kommer dras av på min nästa faktura). Det blir 0,34 kr per kWh. Är det rimligt när man bor i Skåne?

Det framgår också på fakturan att jag köpte el uppgående till 379 kWh under maj och betalade 857 kr för elnät och 328 kr för elhandel. Frågan blir ju då varför jag säljer min egenproducerade el billigt och köper tillbaka el dyrt?

Är det så här för er också? Jag har bifogat mina fakturor. Någonting måste ju vara fel här?

https://delafil.se/4ce8561b9cea62ee/e-faktura_(2).pdf
https://delafil.se/1bbbd82979a1fb0c/e-faktura.pdf
Ja, jag har tyvärr också fått uppfattningen att det är olönsamt. Min granne har ungefär lika många solpaneler som du och drog in 1000kr för hela maj, jag bor i elområde 3.

Tyvärr är det så att när panelerna producerar el, dvs på sommaren, så kostar elen ingenting och på vintern när elen är dyr så producerar panelerna inget.

Nu är det dessutom prat om att ta bort subventionen på 60 öre/kwh eftersom elen är så billig på sommaren att det blir en förlustaffär för staten.

Allt det här beror på att många länder har satsat på sol- och elkraft, vilket leder till överskott av el på sommaren och underskotten på vintern och eftersom elen inte går att lagra så pressas priset till noll och som vanligt har situationen skapats av obegåvade politiker.
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-06-26 kl. 18:50.
Citera
2024-06-26, 18:50
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kommer det finnas reservdelar om något går sönder efter 10 år?
Om man måste byta en solcellsplatta, kommer det då att finnas en ny med samma mått?
Och kommer det gå att sätta dit en av ny generation ihop med de gamla eller behöver man byta ett större antal?

Känns rätt skumt att behöva räkna hem något på 15-20 år.
Går en panel sönder finns det 2 lösningar. Ena är att hitta en ny eller begagnad panel med ungefär samma data. Andra är att koppla förbi den trasiga. Men har man garanti är det upp till leverantören att fixa det.

I min avskrivningsplan har jag med årlig avsättning för att finansiera ett eventuellt växelriktarbyte. Panelerna har 25 års produktgaranti, dvs det är tillverkaren som står för det om en panel går sönder innan 25 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in