Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-26, 23:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Solpaneler är extremt energiineffektiva då de förlorar mer än 30% av att de inte följer solen. 50% av att det inte är någon sol på natten och upp mot 90% på vintern i Sverige.
Citera
2024-06-26, 23:47
Medlem
Run3s avatar
Mina paneler har varit en riktigt dålig affär. Ångrar att jag lät mig luras att köpa dem. Det var för några år sedan när elpriserna började gå upp rejält. Betalade dyrt, och nu genererar de bara el när priserna är låga och man inte tjänar något.
Citera
2024-06-26, 23:48
Medlem
Jag skulle säga att det är en bättre investering att skaffa sig ett batterilager på vinden, utan solceller. Det laddar upp när det är låg belastning, dvs billigt, och tar över driften vid hög belastning, när det är dyrt.

Det största problemet där är kort livslängd 7-10 år, men jag tror ändå att de 120k eller vad det kostar genererar mer, iallafall om vintrarna fortsätter med hutlösa elpriser i vissa zoner
Citera
2024-06-26, 23:50
Medlem
Man tar spotpriset, Spotpriset är i regel billigt under dagen.. anledning? Alla jobbar på dagarna och därför är det knappt någon förbrukning dvs det finns inga pengar att hämta hos privatpersoner.. Vilka vinner på detta? Företagen såklart.. Dom betalar mindre när egentligen elnätet belastats som hårdast och alla med solpaneler hemma säljer billig el till företagen under dagarna.. Sen har politiker och media mage nog att säga att vi måste dra in på strömmen när folket kommer hem.
Citera
2024-06-27, 00:36
Medlem
gärningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Jag tycker det låter lite med 80% garanti efter 25 år. 87% i 30 år garanterade de flesta när jag tog in offerter i höstas.
Med det sagt så innebär ju det inte att de slutar producera efter dessa år, De första solcellerna som sattes upp i Sverige är 40 år och producerar fortfarande.

Min firma som tillverkar solpaneler har en garanti på 200 år på produkterna. Men tyvärr är likviditeten dålig i firman för tillfället så om jag konkar så är garantierna 0% dessvärre.

Vill du ändå slå till?
Citera
2024-06-27, 00:49
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det finns många problem med detta. Ett är att det blir energiförluster när du pumpar upp vattnet och mer förluster när du ska göra el av utsläppet av vattnet
Oj, tunga argument där. Förluster säger du? Nä, sånt kan vi inte ha. Magiska batterier annars får det vara.

Självklart kan man lagra energi, men det är inte gratis. Känns som en självklar del av infrastrukturen i elnätet, speciellt när förnyelsebara energikällor "skapar problem".
Citera
2024-06-27, 01:39
Medlem
Fick en offert på solceller för några månader sedan. Skulle täcka taket åt väster. Ett enkelt överslag gav vid handen att investeringen lönar sig först efter 17 år, detta utan hänsyn till räntekostnader eller uteblivna ränteintäkter. Beslutet att avstå var väldigt lätt. Visserligen kan priset på el ha gått upp under den tiden, men det är okänd faktor liksom hur ränteläget kommer att bli.

Halva året ligger det snö på taket också, den tid på året då förbrukningen är som störst.
Citera
2024-06-27, 02:02
Avstängd
Lailatjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Solceller skaffar man inte av ekonomiska skäl, utan av klimatångest, godhetsbehov, social status eller i preppersyfte.

Eller för att man helt enkelt är en korkad sosse och loser som ALLTID går på blåsningen att här ska täljas guld med smörkniv. Hur den än presenteras genom åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Mina paneler har varit en riktigt dålig affär. Ångrar att jag lät mig luras att köpa dem. Det var för några år sedan när elpriserna började gå upp rejält. Betalade dyrt, och nu genererar de bara el när priserna är låga och man inte tjänar något.

Du ångrar att du är dum i huvudet. Ja så kan man ju också lägga fram det.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Har precis samma problem.
Vi producerade 2500 kWh i maj och gjorde av med 1200. Fick ändå en räkning på 1500.

Vi säljer för typ 10-20 öre och köper för en krona under samma dygn. Helt sjukt.
Jag trodde det räknades per dygn, inte per timme.
och avtalet med elleverantören fick man ju inte se förrän det var installerat och klart.

Jag är minst sagt besviken på hur det blev.

Jag vill säga att jag är mållös över hur blåsta såna som ni är men tyvärr är jag inte ens förvånad.

Jag känner inte till några som helst detaljer om solpaneler mer än att jag direkt och instinktivt kände att det för den genomsnittliga villaägaren var ren bullshit. Precis som det makalöst lukrativa erbjudandet att investera i en padelhall. Eller Teliaaktier. Men det är tur att ni finns, for the lulz som ungarna säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Ni som köpt skiten är ganska dumma i huvudet.

Och nu visar du pappersbevis på att ni till och med är dubbelt upp dumma i huvudet när staten och företagen rövknullar er.

Visst är det oerhört underhållande?

(FB) Idioter som köper solceller - Fattar de inte att vi bor i Norden?
Senast redigerad av Lailatjej 2024-06-27 kl. 02:36.
Citera
2024-06-27, 02:25
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Solceller skaffar man inte av ekonomiska skäl, utan av klimatångest, godhetsbehov, social status eller i preppersyfte.
Vad fan yrar du om? Läs på lite innan du skriver...

Känner till flera fall där snåla människor skaffar solpaneler för att få ned elräkningen.

Har nyligen pratat med 2 personer som berättat att solpanelernas intäkter både räcker till lånet(som dom tog för installation) samt deras egna elbehov = i princip ingen räkning alls
Citera
2024-06-27, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Känner till flera fall där snåla människor skaffar solpaneler för att få ned elräkningen.

Har nyligen pratat med 2 personer som berättat att solpanelernas intäkter både räcker till lånet(som dom tog för installation) samt deras egna elbehov = i princip ingen räkning alls

Dom ljuger. Eller kanske deras män ljuger för dem, för att de ska känna sig bättre.
Citera
2024-06-27, 05:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nu när man satsat på vind och dessutom byggt mer överföring till Tyskland så är solpaneler en ekonomisk katastrof. Med solpaneler är du låst till rörligt spotpris. Du tjänar mindre och mindre på att sälja el då elpriserna under sommarmånaderna sjunker över tid. Samtidigt hamnar du på allt dyrare elräkningar under vintern. Det lilla man får in i försäljning äts lätt upp av dom högre priserna under vintermånaden. Dom flesta har antagligen gått back på att ha solceller dom senaste tre åren.
Citera
2024-06-27, 06:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Då jag själv av intresse hållit på med solpaneler i tjugo år så kan jag säga att dina kompisar har fel. Dom två du pratat med, det är inte händelsevis så att dom har fått sin anläggning installerad nu i vår? Då brukar det låta just sådär. Du får återkoppla med dom om två-tre år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in