Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-02, 17:16
  #1
Medlem
AlexGamerAMDs avatar
Hej alla.

Var sugen köpa Volvo 850 på annons som kostar 12 000kr.
Motor och växellåda funkar bra men AC brist (Bilen är inte utrustad med AC)

Vad skulle kosta det med installera AC på bilen samt Service Verkstad?
Är det helst svindyr?

Modell: volvo 850 2.5 10V GLE
Årsmodell: 1993 år.
Citera
2024-07-02, 17:24
  #2
Medlem
Mycket mer än vad bilen är värd med en ac. Köp en bil med fungerande ac istället.
Citera
2024-07-02, 20:33
  #3
Medlem
AlexGamerAMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Mycket mer än vad bilen är värd med en ac. Köp en bil med fungerande ac istället.

Alright, får leta andra 850or vidare.
Citera
2024-07-02, 20:44
  #4
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGamerAMD
Alright, får leta andra 850or vidare.
Beror på.
Är bilen inte utrustad med ac från början så glöm det direkt.
Är den sönder så beror det på vad som behöver bytas men att fixa ac är alltid dyrt.
Glöm alla försäljningsknep som ac fungerar men behöver fyllas på.
Nej den fungerar inte och orsaken till att den behöver fyllas på beror ju självklart på att den läcker.
Citera
2024-07-03, 08:41
  #5
Medlem
Det man göra är att hitta en likadan volvo med ac och flytta över allt till din volvo, annars är det väldigt svårt.
Citera
2024-07-04, 08:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGamerAMD
Hej alla.

Var sugen köpa Volvo 850 på annons som kostar 12 000kr.
Motor och växellåda funkar bra men AC brist (Bilen är inte utrustad med AC)

Vad skulle kosta det med installera AC på bilen samt Service Verkstad?
Är det helst svindyr?

Modell: volvo 850 2.5 10V GLE
Årsmodell: 1993 år.

Köp en S70 istället. Kan hittas till liknande pris och har inte de fel och barnsjukdomar tidiga 850 har.
Citera
2024-07-04, 13:31
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Behöver man AC i Sverige?

Utan AC slipper du mögellukt i bilen.
Du slipper fylla på kylmedel varannat år.
Bilen drar mer bensin.

Är det värt för ett par dagar om året.
Citera
2024-07-04, 15:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Behöver man AC i Sverige?

Utan AC slipper du mögellukt i bilen.
Du slipper fylla på kylmedel varannat år.
Bilen drar mer bensin.

Är det värt för ett par dagar om året.

Ja, det tycker jag. Speciellt på större delen sommarhalvåret är det något jag använder ofta. Har inte haft en enda bil sedan 1995 som inte haft AC (eller automat). Skulle aldrig någonsin överväga en bil som inte har klimatiseringsfunktion. Förstår TS helt här.

Har aldrig behövt fylla på kylmedel. Kör mest bilar på el, så kostnad i ökad förbrukningen har ingen betydelse. Det sagt så kör jag även alltid med AC i vår bensinbil också. Man vill ju åka i en vettigt temperad bil. Är inte bara en bekväm självklarhet i en modern bil, men även en trafiksäkerhetsfunktion.

Numera så är det även ett krav för mig att i förväg kunna kyla ner och klimatisera bilarna via app på telefonen. Hatar att sätta mig i en för varm (och på vintern för kall) bil. Så numera är inte bara AC, men även möjlighet på att kunna starta den fjärrstyrt via app som grundkrav för mig på en modern bil.
__________________
Senast redigerad av mtflash 2024-07-04 kl. 16:02.
Citera
2024-07-04, 16:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ja, det tycker jag. Speciellt på större delen sommarhalvåret är det något jag använder ofta. Har inte haft en enda bil sedan 1995 som inte haft AC (eller automat). Skulle aldrig någonsin överväga en bil som inte har klimatiseringsfunktion. Förstår TS helt här.

Har aldrig behövt fylla på kylmedel. Kör mest bilar på el, så kostnad i ökad förbrukningen har ingen betydelse. Det sagt så kör jag även alltid med AC i vår bensinbil också. Man vill ju åka i en vettigt temperad bil. Är inte bara en bekväm självklarhet i en modern bil, men även en trafiksäkerhetsfunktion.

Numera så är det även ett krav för mig att i förväg kunna kyla ner och klimatisera bilarna via app på telefonen. Hatar att sätta mig i en för varm (och på vintern för kall) bil. Så numera är inte bara AC, men även möjlighet på att kunna starta den fjärrstyrt via app som grundkrav för mig på en modern bil.

Ser man på att köpa en 850, så är det inte frågan om stil och komfort. Detta är en skrotbil som ska funka i några månader (man kan ha tur och få flera år). Att bilen blir varm i kupeen under några veckor per år är väldigt underordnat. Vad med alla snorkråkor under stolarna, kilovis med intorkad gubbrumpsvett i stolarna, sperman i baksätet etc? Man får vad man betalar för.
Fungerande AC kommer på plats #374 av jävulskap med en bil som kostar mindre än en tank bensin.

Edit; Ser nu att du ska ge 12000(!) för denna bil.
Det låter helt sjukt överpris. Då ska den vara helt felfri och fin i lacken, nybes utan anmärkning osv.
Det finns massvis med modernare och bättre bilar för 12papp.
Jag trodde det var en rosthink för någon tusenlapp som hade kanske 4månader kvar till besiktning.
De flesta 850 är ju där, eller utskrotade idag.
__________________
Senast redigerad av Gullpotet 2024-07-04 kl. 16:31.
Citera
2024-07-04, 18:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Ser man på att köpa en 850, så är det inte frågan om stil och komfort.

Mitt inlägg var främst ett svar till Peter Nosters och hans allmänna fråga om den generella nyttan och värdet med AC.

Det sagt, så även om vi faktiskt haft en 850 kombi en gång i tiden (med AC och automat), så håller jag med dig om att det nog i de flesta fall inte är ett vidare köp i dag.

Är nog bättre för TS att satsa på en något modernare Volvo, som tex. en V70N eller motsvarade S60. Med AC/klimatanläggning från start.
Citera
2024-07-05, 09:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Ser man på att köpa en 850, så är det inte frågan om stil och komfort. Detta är en skrotbil som ska funka i några månader (man kan ha tur och få flera år). Att bilen blir varm i kupeen under några veckor per år är väldigt underordnat. Vad med alla snorkråkor under stolarna, kilovis med intorkad gubbrumpsvett i stolarna, sperman i baksätet etc? Man får vad man betalar för.
Fungerande AC kommer på plats #374 av jävulskap med en bil som kostar mindre än en tank bensin.

Edit; Ser nu att du ska ge 12000(!) för denna bil.
Det låter helt sjukt överpris. Då ska den vara helt felfri och fin i lacken, nybes utan anmärkning osv.
Det finns massvis med modernare och bättre bilar för 12papp.
Jag trodde det var en rosthink för någon tusenlapp som hade kanske 4månader kvar till besiktning.
De flesta 850 är ju där, eller utskrotade idag.

Haha fan va skön du är
Citera
2024-07-05, 10:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Behöver man AC i Sverige?

Utan AC slipper du mögellukt i bilen.
Du slipper fylla på kylmedel varannat år.
Bilen drar mer bensin.

Är det värt för ett par dagar om året.

Kylmedel kan du få fylla på, men tämligen sällan. Oftast är det något som läcker då.
En av mina bilar är 18 år gammal, jag har ägt den i 10 år. Inget behov under de åren att fylla på.
Mögellukt har jag aldrig råkat på.

Visst är det viktigare med värme än kyla i bilen, men numera har de flesta vant sig vid att även kyla skall finnas i bilarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in